Andet multimedie
Meningstilkendegivelser
Fra : Kurt Lund

Dato : 08-10-03 22:36

Dette indlæg handler såmænd ikke om et programteknisk eller lignende
spørgsmål, men mere om kutyme indenfor reklamebureauer.

I mit daglige virke som underviser møder jeg mange spændende
problemstillinger, specielt fra kursister der er sendt på kursus af deres
arbejdsplads, det være sig indenfor layout, dtp, billedbehandling,
webdesign m.m.

I går blev jeg således spurgt af en kursist, der var sendt på kursus for
at lære InDesign at kende med det formål at lave virksomhedens
markedsføringsmateriale fremover, om jeg kendte skrifttypen 'Skia'. Det
måtte jeg erkende, at jeg ikke gjorde (jeg arbejder på PC). Da jeg
spurgte hvorfor sagde hun, at hendes arbejdsplads' markedsføringskoncept
og hele design er lagt op ad denne skrift, som de ikke ejede - og heller
ikke kunne få - til PC. Da virksomhedens design er lavet af et pænt stort
reklamebureau i Vejle, syntes jeg det lød lidt underligt, men det viste
sig at være rigtigt nok: Skia fås kun som systemfont (TrueType) til Mac,
hvor den har været tilgængelig siden 1998 i kun ét snit.

Da kursistens arbejdsplads henvendte sig til reklamebureauet, fik de at
vide at det ikke var bureauets problem, men at de da gerne ville designe
en font, der kunne bruges på PC (mod behørig betaling, naturligvis).

Så er det, at jeg på firmaets vegne bliver harm. Efter min bedste
overbevisning er det totalt amatøragtigt af reklamebureauet at benytte en
skrift, som ikke er bredt tilgængelig og slet ikke, når det ikke sker i
fuld forståelse med kunden (som aldrig er blevet rådspurgt om det var i
orden). Desuden er det da vist kutyme stadigvæk at bruge Type 1,
eventuelt som OpenType, der giver de bedste typografiske muligheder. Mit
råd ville være at komme væk fra det reklamebureau så snart som muligt.

Hvad mener I?
Er jeg helt galt på den?

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Kim Larsen

Dato : 08-10-03 23:11

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eventuelt som OpenType, der giver de bedste typografiske muligheder. Mit
> råd ville være at komme væk fra det reklamebureau så snart som muligt.

Hvis der er adgang til fonten fra en mac, så kan den vel konverteres til PC
format med fontographer, jeg er dog ikke sikker i min sag, men det kunne da
spare en del penge.
Der er mange firmaer der tjener penge på mange måder, om man kan lide det
eller ej, det er så en smags sag, jeg selv bryder mig ikke om det nummer de
har lavet. På den anden side, så forlanger jeg heller ikke at få det værktøj
min "mekker" bruger til at lave min knallert.

Kim Larsen

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 09-10-03 02:13

Hej Kim

"Kim Larsen" <mythos42@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
PC
> format med fontographer, jeg er dog ikke sikker i min sag, men det kunne

Det er Apples egen skrift!!!

Se iøvrigt mit svar til Kurt.

> [...]
værktøj
> min "mekker" bruger til at lave min knallert.

Nej - men du ville blive sk... sur, hvis de satte en bolt eller skrue i, som
kun de kunne gøre noget ved.

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Studio Smalbro

Dato : 08-10-03 23:48

> [...]
> skrift, som ikke er bredt tilgængelig og slet ikke, når det ikke sker i
> fuld forståelse med kunden (som aldrig er blevet rådspurgt om det var i

Har kunden opsat en kravsspec for hvad designet skulle ende med at kunne?
Bureauet har selvfølgelig et ansvar for at undersøge platformsproblematikken
ordentligt inden de laver noget, men omvendt findes der også kunder som ikke
gider kommunikere - de vil bare ha' en løsning tror de kan slippe for at
involvere sig.

> råd ville være at komme væk fra det reklamebureau så snart som muligt.

Hvis de kan finde på at bruge tudegrimme Skia,. så ja!

Kh
Bjørn

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-10-03 17:06

Studio Smalbro skrev:

> Har kunden opsat en kravsspec for hvad designet skulle ende med at
> kunne?

Det er jeg ikke fuldstændig klar over - endnu.

> [...]
> findes der også kunder som ikke gider kommunikere - de vil bare ha'
> en løsning tror de kan slippe for at involvere sig.

Kommunikation er vigtig, ja. Men reklamebureauets ydelser bliver jo netop
købt, fordi kunden ikke selv evner at løse opgaven. Derfor ligger der et
tungt ansvar for god og korrekt rådgivning hos bureauet.

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 09-10-03 02:00

Hej Kurt

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in message

> Skia fås kun som systemfont (TrueType) til Mac,
> hvor den har været tilgængelig siden 1998 i kun ét snit.

Er nu en slags "multiple master font". Dvs. at man kan lave alle de
varianter man vil ud fra masterfonten (smallet, kursiv, fed, osv.)

Skia
Skia is a stylish sans serif face by Matthew Carter. It was built as a
showcase for Apple's QuickDraw GX technology, and as such has variable
weight and width axes. Like a multiple master font, users with the correct
software (try SimpleText Pro in MacOS 9) can fine-tune weight and width
using sliders in their applications. The font includes old-style numerals,
inferior and superior numbers and letters, fractions, and ligatures,
demonstrating the richness of character set that such fonts can contain. GX
fonts are now correctly termed AAT fonts.

> Da kursistens arbejdsplads henvendte sig til reklamebureauet, fik de at
> vide at det ikke var bureauets problem, men at de da gerne ville designe
> en font, der kunne bruges på PC (mod behørig betaling, naturligvis).

Grosse Schweinerei!!!

Når man ser baggrunden for skriften "Skia" - at den ovenikøbet ikke engang
kan købes (overhovedet) - se linket

http://www.myfonts.com/fonts/apple/skia/

så ville jeg sagsøge reklamebureauet - under henvisning til, at det er
Apples egen skrift og at den sandsynligvis ikke må benyttes kommercielt.
Og - måske gøre Apple opmærksom på den ulovlige brug af fonten - så de kunne
tage affære.

MyFonts Help Desk -

Skia not for sale
Unfortunately Apple do not allow anyone to sell Skia.
The font is only included in our database for reference.

- 2001-01-11 11:13:56
--------------

> [...]
> skrift, som ikke er bredt tilgængelig og slet ikke, når det ikke sker i
> fuld forståelse med kunden (som aldrig er blevet rådspurgt om det var i

Enig

>Desuden er det da vist kutyme stadigvæk at bruge Type 1,
> eventuelt som OpenType, der giver de bedste typografiske muligheder. Mit
> råd ville være at komme væk fra det reklamebureau så snart som muligt.

Ja - samt sagsøge dem - som beskrevet ovenfor

> Hvad mener I?
> Er jeg helt galt på den?

Du har helt ret

Se iøvrigt kommentarerne på linket - lidt længere nede på siden!!!

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Thomas²°°³

Dato : 09-10-03 07:36

> [...]
> eventuelt som OpenType, der giver de bedste typografiske muligheder. Mit
> råd ville være at komme væk fra det reklamebureau så snart som muligt.

Jeg kan godt se problematikken i det, men må omvendt også sige, at skal man
begrænse sig til de skriftsnit som kunden har tilgængelig på sin PC, så
kommer man heller ikke langt. Når kunden lægger opgaven ud til et bureau, så
er det nok fordi de vil have noget specielt - noget de ikke selv kan
producere. Hvis kunden så senere vil benytte sig af materialet fra bureauet,
i deres inhouseafdeling, så er det vel kundens opgave at skabe en inhouse
afdeling, som kan arbejde videre med det materiale bureauet leverer.

For nu at tage mekker eksemplet op igen, så forventer jeg ikke at kunne
overtage vedligeholdelsen af min bil ved at få serviceskeamer udleveret, og
så bruge mit standardværktøj. Jeg ville da være nødt til at investere i
noget grej som kan udlæse fejl på min bil, grej som er lavet til at løse
problemer med netop den bil jeg har købt. Det ville ej heller komme som
nogen overraskelse for mig.

At bureauet så vælger en truetype skrift som er en systemfont fra Apple
begriber jeg ikke, der burde de have valgt en type1 eller opentype som
tidligere foreslået.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-10-03 17:13

Thomas²°°³ skrev:

> Jeg kan godt se problematikken i det, men må omvendt også sige, at
> skal man begrænse sig til de skriftsnit som kunden har tilgængelig på
> sin PC, så kommer man heller ikke langt.

Det er ikke korrekt. Kunden har omtrent alle de skrifttyper til rådighed,
som man kan købe. Det er bestemt ikke et krav i dette tilfælde at bruge
Arial eller Times New Roman. Enhver /ordentlig/ skrift vil være
acceptabel.

> [...]
> materialet fra bureauet, i deres inhouseafdeling, så er det vel
> kundens opgave at skabe en inhouse afdeling, som kan arbejde videre

Det er ikke kundens opgave at etablere en inhouseafdeling, der er
platformsspecifik.

> [...]
> som er lavet til at løse problemer med netop den bil jeg har købt.
> Det ville ej heller komme som nogen overraskelse for mig.

Analogier kan bruges et lille stykke ad vejen, men jeg mener ikke, at dit
eksempel er relevant her.

> At bureauet så vælger en truetype skrift som er en systemfont fra
> Apple begriber jeg ikke, der burde de have valgt en type1 eller
> opentype som tidligere foreslået.

Ja.

Fra : Thomas²°°³

Dato : 13-10-03 07:48

> [...]
> som man kan købe. Det er bestemt ikke et krav i dette tilfælde at bruge
> Arial eller Times New Roman. Enhver /ordentlig/ skrift vil være

Det er mange ...

> Det er ikke kundens opgave at etablere en inhouseafdeling, der er
> platformsspecifik.

Men forventes det af et bureau, at der skal tages højde for, at alle kunder
kunne finde på at starte inhouseafdeling på et tidspunkt, og derfor skal
bureauets arbejde udføres på samme OS, hardware osv. som denne kunde vil
bruge såfremt kunde kunne finde på at etablere en inhouse afdeling? Ville
kunden acceptere den merudgift det ville være, at teste alle dokumenter og
opgaver på alle platforme (for det er vel egentlig det du mellem linierne
siger er nødvendigt)?

> Analogier kan bruges et lille stykke ad vejen, men jeg mener ikke, at dit
> eksempel er relevant her.

Lad os prøve med et andet scenarie - jeg sidder som nyopstartet iværksætter
og har lige købt den store Officepakke (den med Publisher) til min PC (en
Pentium 166mmx) . Jeg har fået et bureau til at lave mine produktblade og en
36 sidet brochure. Nu vil jeg så til at lave næste version af brochuren
selv, skulle jeg så finde det urimeligt, at jeg ikke kunne producere den på
min PC med Publisher? Jeg ville være nødt til at investere i ny hard- og
software for at kunne løse den opgave.

Den af dig omtalte virksomhed, har sikkert også investeret i nyt udstyr, da
de etablerede deres inhouse afdeling - spørgsmålet er jo så bare: er det
virksomheden som indkøber der burde undersøge deres behov inden
investeringen, eller er det bureauets opgave at holde en finger på pulsen og
være hardwarerådgivere for en inhouse afdeling, som de højst sandsynligt
ikke har kendskab til før den er etableret?

> Ja.

Vi er enige i at valget af skrifttype kunne have været bedre, men princippet
i at bureauet skal tilpasse deres arbejde efter hvad kunden kan håndtere
internt (med mindre det er specifikt angivet i jobbeskrivelsen), er vi ikke
enige i

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-10-03 08:21

> [...]
> eventuelt som OpenType, der giver de bedste typografiske muligheder. Mit
> råd ville være at komme væk fra det reklamebureau så snart som muligt.

Hvis det er korrekt, at bureauet har anvendt en skrift, der reelt ikke
lovligt kan anvendes er der al mulig grund til at være harm. Derudover er
der også et godt grundlag for at kræve arbejdet gjort om uden betaling.
Firmaet kan jo ikke udsende materiale med en ulovlig skrift uden at udsætte
sig for økonomisk risiko.

Om man kan kræve af reklamebureauet, at de foreskriver en skrift, der findes
til PC er et lidt mere åbent spørgsmål. Hvis det fremgår af beskrivelsen af
opgaven, at der skal leveres manualer, så firmaet selv kan udarbejde
materiale efter det, så vil jeg da mene, at bureauet skal levere et
materiale som rent faktisk gør dette muligt.
Men det skal jo være sagt fra starten, at det er det man ønsker. Ellers er
det ikke en forudsætning man kan sætte.

/Per

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-10-03 17:20

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> uden betaling. Firmaet kan jo ikke udsende materiale med en ulovlig
> skrift uden at udsætte sig for økonomisk risiko.

Nej, og jeg er ved at undersøge under hvilke omstændigheder, skriften må
benyttes.

> Om man kan kræve af reklamebureauet, at de foreskriver en skrift, der
> findes til PC er et lidt mere åbent spørgsmål.

Nu er det normalt ikke noget problem. Alle professionelle
skriftleverandører, jeg kender, kan uden problemer levere til både Mac og
PC.

> [...]
> Men det skal jo være sagt fra starten, at det er det man ønsker.
> Ellers er det ikke en forudsætning man kan sætte.

Jo, det mener jeg godt man kan. Alt andet vil være en stavnsbinding - og
en forfærdelig dårlig reklame for bureauet. Bureauet er allerede noteret
i min sorte bog, og jeg bliver trods alt jævnligt spurgt til råds.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-10-03 16:10

> Jo, det mener jeg godt man kan. Alt andet vil være en stavnsbinding - og
> en forfærdelig dårlig reklame for bureauet. Bureauet er allerede noteret
> i min sorte bog, og jeg bliver trods alt jævnligt spurgt til råds.

Uden at skulle sige noget konkret om dette tilfælde vil jeg nu alligevel
bemærke, at kunder kan have det med at glemme hvad de egentlig har
bestilt...
Er designet opstået som noget der i første omgang er tænkt leveret fra
bureauet (og kun bureauet) kan jeg ikke se noget som helst i vejen for at
man anvender skrifter der er platformsspecifikke.
Vil kunden senere have udvidet dette design til en manual, så man selv kan
producere, så mener jeg egentlig ikke at bureauet kan klandres for noget.
Kunden skulle i så tilfælde tage imod tilbuddet om at få lavet en skrift der
også virker på deres platform (eller få omdesignet til en platformsuafhængig
skrift).

Er udgangspunktet derimod, at man fra starten har sagt, at dette var en
opgave der skulle føre til at kunden kunne producere selv, så er bureauet
selvfølgelig forpligtet til at levere arbejde der sikrer dette.

Det står så ikke noget rigtig klart i dit første indlæg om hvordan opgaven
er beskrevet fra start af, - sikkert fordi din kursist heller ikke ved det.
Derfor vil jeg ikke umiddelbart være med til at hakke på bureauet over det.
Muligvis ser situationen sådan ud fra deres synsvinkel:
De producerer en del materiale til en kunde. Kunden bestemmer sig nu til
selv at ville udføre arbejdet, så bureauet taber indtægt. Kunden anskaffer
en PC og noget software og sender en medarbejder på kursus, og så skulle den
potte være ude. Men eftersom man ikke har taget bureauet i ed på at det kan
lade sig gøre, ringer telefonen på bureauet og den sure eks-kunde skælder ud
over at man ikke umiddelbart kan udføre det arbejde man tidligere betalte
bureauet for.
Hvis nogen gjorde det obverfor mig, så ville mit svar nok også ganske kort
blive, at det kunne jeg ikke lige se var mit problem, men at jeg da gerne
villle anvise en løsning mod behørig betaling.

Sådan kan verden se så forskellig ud fra forskellige sider.

/Per

Fra : Storm

Dato : 09-10-03 08:54

> [...]

> eventuelt som OpenType, der giver de bedste typografiske muligheder. Mit
> råd ville være at komme væk fra det reklamebureau så snart som muligt.

Jeg ville gerne give mit besyv med, men jeg har for travlt til at
uddybe. Jeg har selv været med til at undersøge rettigheds
problematikker i forbindelse med corporate fonts. Faktisk foreskriver
lincensreglerne brug af systemfonte som en "billig-mulighed", da de jo
altså ikke skal anskaffes - men en speciel Mac system-font (vist
ovenikøbet kun på OSX) er vel ikke mere tilgængelig end en købefont.
Her menes formodentlig de mest gængse pc-systemfonte.

De må dog ikke ændres - strengt taget ej heller ændres til postscript,
så et firma er ringe tjent med sådan en corporate font - som altså
heller ikke har særlig megen personality.

Jeg kan ikke lige finde mit gode skriv om det (lincensregler fra Agfa)
her er et lignende link:

<http://www.monotype.com.hk/license.html#2>

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 09-10-03 09:32

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> altså ikke skal anskaffes - men en speciel Mac system-font (vist
> ovenikøbet kun på OSX) er vel ikke mere tilgængelig end en købefont.

Næh, Nina......Skia har skam været i både ClarisWorks og senere
AppleWorks, så det er ikke en OSXfont....
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-10-03 13:16

forogefternavn@machintoshudenhintosh.com (morten lind) writes:
>Næh, Nina......Skia har skam været i både ClarisWorks og senere
>AppleWorks, så det er ikke en OSXfont....

Næh, den har været der længe og den er godt nok ikke køn.

Jeg mener iøvrigt at Kurt har ret i sine vurderinger. Det reklamebureau
arbejder ikke videre professionelt, hvis det bruger denne slags skrifter.

Dog er jeg ikke enig i at det i sig selv er problematisk at bruge en
skrift som kunden ikke selv ligger inde med. Hvis kunden har valgt et
bureau, er det vel fordi de enten ikke selv kan eller vil bruge
ressourcerne: Det kan aldrig være bureauets problem at kunden ikke
bagefter kan "tage opgaven hjem" Med mindre altså at det har ligget i
aftalen, at der skulle laves et design, som kunden selv skulle arbejde
videre i.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-10-03 13:41

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bagefter kan "tage opgaven hjem" Med mindre altså at det har ligget i
> aftalen, at der skulle laves et design, som kunden selv skulle arbejde

Det problematisk ligger her ikke i, at kunden ikke ligger inde med skriften,
men at de rent faktisk ikke kan få fat i den.
At foreskrive en skrift, som kunden så må investere i kan jeg ikke se noget
problem i. De færreste firmaer vil i forvejen have skrifter af særlig høj
kvalitet, så medmindre man vil holde sig til Times New Roman, Arial og
Verdana er man jo nærmest nødt til at købe noget ekstra.

/per

Fra : Storm

Dato : 09-10-03 14:32

Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> Det problematisk ligger her ikke i, at kunden ikke ligger inde med skriften,
> men at de rent faktisk ikke kan få fat i den.

Præcis. Og at det faktisk er ulovligt at lave en postscriptversion af
skriften til trykbrug.

--
Venlig hilsen Nina Storm