Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign og databaseudtræk?
Fra : Storm

Dato : 07-10-03 20:30

Er der nogen der faktisk har erfaring med brug af Indesign til
katalogproduktion med databaseudtræk?

Og som kan sige hvad det kræver og hvordan det kører?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 07-10-03 20:54

Kære Nina

Ikke for at være provokerende (jeg har nævnt det for dig før), men når du
har fået nogle erfaringer med hvad andre har gjort i ID, så tag kontakt til
Lars - han har kraftig erfaring med database udtræk til brug i Corel
Ventura. Ventura er bl.a. skabt til denne for for DTP. Lars bor i dit område
(kbh, Sjælland), og vil sikkert gerne give dig en demo i hvor kraftfuldt
dette værktøj (Database publisher) er. Hvis du er i Jylland (Skanderborg) på
et tidspunkt, så skal jeg med glæde bruge et par timer for at give dig en
kraftfuld viden om dette værktøj.

Mvh
Anders

Fra : Storm

Dato : 07-10-03 21:05

Anders Rehhoff <artryk@FJERNDETTEpost11.tele.dk> wrote:

> [...]
> et tidspunkt, så skal jeg med glæde bruge et par timer for at give dig en

Kære Anders - jeg er lettere desorienteret, nå nej jeg forstår nok hvad
du mener. Men jeg skal altså ikke bruge Ventura, men jeg vil finde ud af
hvordan InDesign ville kunne bruges til det databaseudtræk som jeg har
ved skulle være muligt, og hvad det kræver. Måske er formålet slet kke
velegnet, men Ventura kommer ikke på tale så langt jeg ser ud i
horisonten. Findes Ventura til Mac?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Studio Smalbro

Dato : 07-10-03 21:35

>Findes Ventura til Mac?<

nix

Kh
Bjørn

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 07-10-03 22:13

Igen Kære Nina

Der er kommet et plug in til ID (det har de være længe om) som skulle kunne
håndtere database filer (det er ret nyt), hvordan det virker ved jeg af gode
grunde ikke. Du kan finde yderligere oplysninger på www.AGI.dk
<http://www.AGI.dk> som på et tidspunkt for 1 - 2 måneder siden omtalte det
som den helt store nyhed til ID.

Grunden til at jeg tillader mig igen at komme med den flabethed, at anbefale
dig at kigge på Ventura (er), at du sidste gang vi skrev sammen om det nye
Adobe tiltag, selv spurgte om hvad det ville koste at skifte platform. Jeg
forventer IKKE at du skal skifte platform - det er op til dig og din
"religion", men et faktum er at der findes et program som bare KAN håndtere
det som du efterlyser, det er godt nok på en anden platform, men tilgengæld
så er det så effektivt at det måske er værd at kigge seriøst videre på. Og
til slut NEJ Ventura findes ikke til MAC.

Måske skulle du til overveje, ligesom andre grafiske virksomheder som
primært arbejder på MAC, også at have en PC stående i huset, således at du
havde valgmuligheden i at vælge platform/program efter opgave, fremfor
opgave efter religion. Jeg arbejder på PC, men i mit lille firma har jeg den
indstilling at hvis der er nogle programmer som kun kan fås til MAC, og som
jeg ikke ville kunne løse med alternative PC programmer, ja så vil jeg
investere i en MAC - men sådan er verden jo ikke skruet sammen. Flere af
mine kolleger her i det Østjyske har fortalt mig at de har lagt deres
strategi for computervalg om (til fordel for PC) fordi som de siger, vores
udbud og valgmuligheder er størrer, og så får man langt mere computerkraft
for pengene ved at køre på PC - men det er jo et individuelt valg. (Jeg
ønsker IKKE at starte en MAC/PC krig).

Så det var bare for at fortælle dig endnu engang, at Corel Ventura er
fantastiskt til at håndtere Database oplysninger til katalog brug, og har
været det i mange år - og at ID er nybegynder på dette område (om det virker
vides ikke - men god arbejdslyst).

Fra : Storm

Dato : 08-10-03 20:32

> [...]

> primært arbejder på MAC, også at have en PC stående i huset, således at du
> havde valgmuligheden i at vælge platform/program efter opgave, fremfor

Jeg kender ingen grafiske virksomheder der ikke har en pc. Jeg kender
nogle der ikke har en Mac.

> [...]
> valgmuligheder er størrer, og så får man langt mere computerkraft for
> pengene ved at køre på PC - men det er jo et individuelt valg. (Jeg ønsker

Jeg er ikke særlig platformsreligiøs, hvis jeg har muligheden vælger jeg
også det bedste til opgaven, men det er samtidig en afvejning af
investering i software (både på hardwaren og "under håret") i forhold
til hvad man får ud af det. I en daglig produktion får du nogle
foretrukne rutiner og dermed foretrukken hardware og software, og så er
det altså en afvejning af mange faktorer, hvilken hardware og software
man skal vælge.

> [...]
> været det i mange år - og at ID er nybegynder på dette område (om det
> virker vides ikke - men god arbejdslyst).

Tak skal du have - (arbejdslyst bliver der brug for) - nu tror jeg mine
undersøgelser bliver til den lidt længere bane, på den korte bliver den
snarere noget der er garanti for virker her og nu. Med mindre det viser
sig at være piece of cake, hvilket jeg ikke tror,

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Nils F.

Dato : 08-10-03 04:43

Prøv på www.cacidi.dk.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 08-10-03 15:55

Der er en god oversigt over plugins til InDesign her:

http://www.pluginsworld.com/InDesign/plugins.php3?soft=InDesign

- men det er et lidt rodet sted, men de har altså mange links..
Kh
Bjørn

Fra : Storm

Dato : 08-10-03 20:32

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> Der er en god oversigt over plugins til InDesign her:
>
> http://www.pluginsworld.com/InDesign/plugins.php3?soft=InDesign

Tak til dig og Niels for steder at undersøge.

Der er lidt at gå igang med.
Fra Adobes gruppe har jeg fået tip til:

<www.emsoftware.com>

og nogle plugin dels "Woodwing" og "Emsoft" og "Agfa".

Derudover at søge på Adobes forum efter emner om "digital printing",
sikkert også database.

Så er jeg beskæftiget

--
Venlig hilsen Nina Storm