Andet multimedie
bentjuul 3670
Specielt masse resizing af billeder i phot~
Fra : Thomas D

Dato : 07-10-03 12:31

Hej,

Jeg står og har et lidt specielt problem.

Jeg skal have resized et par hundrede billeder.

De skal resizes således at billedet bliver en sådan opløsning at DET
MARKEREDE bliver en given opløsning som jeg giver.

Fx.

Hvis jeg har et billede som er 623x2034 så markerer jeg et rektanglet
område. Jeg vil så have hele billedet resizet ned indtil at det markerede er
128x128.

Kan dette lade sig gøre?
Og hvordan?

Kan det evt. lade sig gøre automatisk?

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : KNL DtP

Dato : 07-10-03 15:03

"Thomas D" <merlin@sprex.dk> skrev i en meddelelse

> Kan dette lade sig gøre?

Jepper!

Åben billedet, vælg beskæringsværktøjet i værktøjslinjen. Oppe under
indstillingsmulighederne skriver du "128 px" og "128 px". Opløsningen er
lige meget, da vi jo arbejder i pixels.

Marker nu det område du ønsker beskåret. Dobbeltklik i midten af
markeringen, når du er tilfreds. Billedet bliver nu beskåret og derefter
resamplet til 128 x 128 pixels.

.... du spørger om det kan lade sig gøre automatisk - det kan det sikkert
ved at oprette en action, men da dine billeder ikke ser ud til at være
kvadratiske, er det måske ikke så smart at lade computeren gøre arbejdet.
Du kan jo prøve og se hvor slemt det kommer til at se ud.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas D

Dato : 08-10-03 07:11

KNL DtP wrote:
> [...]
> markeringen, når du er tilfreds. Billedet bliver nu beskåret og
> derefter resamplet til 128 x 128 pixels.

Tak for svaret.
Det klarer _næsten_ mit problem.

Dog skal jeg bruge HELE billedet.
Det er hele billedet der skal resizes sådan at det jeg markerer bliver fx
128x128 (kan osse være en anden størrelse).

Altså fx. hvis jeg har et billede af et hus.
Så vil jeg markere et vindue.
Så vil jeg resize hele billedet af huset indtil det er så småt at husets
vindue er fx 64x94 px.

Kan det ikke lade sig gøre?

Det er faktisk det der sker her, bortset fra at jeg ikke vil smide resten af
billedet væk.
(altså jeg vil ikke beskære det, bare resize)

Jeg vil beholde det jeg skærer væk nu.

Mvh

Thomas Damgaard

Fra : Kim Jensen

Dato : 08-10-03 08:12

> [...]
> Så vil jeg markere et vindue.
> Så vil jeg resize hele billedet af huset indtil det er så småt at husets

Du kan fx gøre følgende:

1) Marker det område, som skal have en bestemt størrelse
2) Vælg Edit -> Free Transform
3) Indtast i højde/bredde-felterne de nye, ønskede dimensioner
4) Kig i Info-paletten og noter dig W: og H: skaleringsværdierne (angivet i
procent)
5) Vælg "Cancel" til din Free Transform
6) Skalér billedet med de noterede procentsatser via Image -> Image Size ...

- ikke helt automatisk, men det virker!

mvh
Kim Jensen

Fra : Thomas D

Dato : 08-10-03 08:59

Kim Jensen wrote:

> [...]
> (angivet i procent)
> 5) Vælg "Cancel" til din Free Transform
> 6) Skalér billedet med de noterede procentsatser via Image -> Image

OK.
Tak.
Lidt langsomt men det virker.

Mvh