et generelt spørgsmål vedr. markedsmekanis~
Fra : Kurt Brunbjerg Larse~

Dato : 12-04-01 00:12

Hej alle!
Jeg har lige et generelt spørgsmål omkring markedsmekanismer i
forbindelse med aktier:

Når et firma udsteder aktier er det for at skaffe sig kapital
(likvider). Når tegningen er afsluttet og firmaet står med sine
(aktionærenes) penge, har firmaet så efterfølgende nogen som helst
interesse i den fremtidige kurs på aktierne?

mvh
Kurt

Fra : Stefan Lund

Dato : 12-04-01 11:40

> [...]
> (aktionærenes) penge, har firmaet så efterfølgende nogen som helst
> interesse i den fremtidige kurs på aktierne?

Det burde de da have. To eksempler :

Virksomheden (eller ledelsen/stifteren) vil ofte have en del af
aktiebeholdningen, dels som personlig formue, men også for at have en
afgørende indflydelse på aktionærernes beslutninger. Når så kursen falder
voldsomt, så vil værdien af firmaet - eller personerne omkring firmaet -
måske ikke kunne låne penge længere til nye aktiviteter eller udvidelser. På
et eller andet tidspunkt vil de vel nærmest kunne gå konkurs, blot fordi
værdien af aktierne er faldet! (men så skal det også være slemt)

Det andet eksempel er, at et fald i kursen vil betyde, at konkurrenterne kan
købe sig ind i firmaet til billigere penge end før. Der skal nok ikke så
forfærdeligt mange penge til at købe 51% af aktierne i en IT-virksomhed
nutildags, sammenlignet med for 2 år siden

Der findes sikker mange andre gode grunde, men det var hvad jeg lige kunne
komme på.
Stefan