RisAlaMande - Opskrift søges
Fra : Allan Møller

Dato : 26-10-03 10:45

Søger subj.

Gerne en "hurtig" men god og
så har jeg hørt fra min kæreste at hendes mormor
lavede den under dynen ? Findes den opskrift ?

Mvh. Allan

Fra : Trinita

Dato : 26-10-03 10:57

"Allan Møller" wrote in message
> Gerne en "hurtig" men god og
> så har jeg hørt fra min kæreste at hendes mormor
> lavede den under dynen ? Findes den opskrift ?

Køb en pakke Pama grødris (blå pakke) opskriften står bagpå.
vh lisbeth

Fra : Allan Møller

Dato : 26-10-03 11:34

> Køb en pakke Pama grødris (blå pakke) opskriften står bagpå.
> vh lisbeth

Ja ok - men jeg havde håbet på noget lidt bedre.

Mvh. Allan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-10-03 12:07

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse

> Ja ok - men jeg havde håbet på noget lidt bedre.

Jamen det får du så:
Køb en pakke grødris af god kvalitet - det er ikke risene, der ødelægger
budgettet

til 4 - 5 personer:

1 dl vand
½ l mælk
60 - 70 g ris

Bring vandet i kog i en tykbundet gryde (helst aluminium, så er det nemmest
at undgå, det brænder på - og det gør det nemt).
Hæld mælken i, og når det koger, hælder du risene i og rører rundt, til det
koger.
Læg låg på.
Hvis du har gasblus: stil gryden under dynen (og husk, at den står der!).
Lad det koge op på blusset en gang eller to og så ind under dynen igen.
Hvis du har el, slukker du for blusset, rører rundt en gang imellem, tænder
evt. lidt og slukker igen, til det er blevet til grød (ca. en times tid).

Lad grøden køle af under låg, ellers bliver overfladen hård og stiv.

50 g mandler (plus dem, der skal bruges til mandelgave)
2 spsk sukker
4 - 5 dl piskefløde
½ stang vanille
EVT. et par dråber mandelessens - og nogen vil gerne have et skvæt sherry
eller lignende i.

Flæk vanillestangen og skrab kornene af. Skær selve vanillestangen i stykker
og læg den i et glas med sukker - så har du god vanillesukker til en anden
gang.
Smut og hak mandlerne.
Pisk fløden til skum - ikke alt for stiv.

Bland det hele sammen og hæld det i en smuk skål.

Server lun kirsebærsovs til.
Den fra Fynbo eller Den gamle fabrik smager af mere end dem i papkartoner.
Hæld evt. et skvæt kirsebærvin i og pynt med mandelsplitter (skræl skiver af
en smuttet mandel med kartoffelskrælleren).

Hilsen Inger

Fra : Line

Dato : 26-10-03 12:03

Allan Møller wrote:
> Søger subj.
>
> Gerne en "hurtig" men god og
> så har jeg hørt fra min kæreste at hendes mormor
> lavede den under dynen ? Findes den opskrift ?

Hejsa Allan.

Jeg har godt hørt om den der med at koge risengrøden op og så lade den stå
under dynen (eller i høkasse) et par timer; jeg har også hørt, at det kan
ende med at blive en regulær bakteriebombe. Hvis du alligevel vil kaste dig
ud i det, tror jeg, du skal give grøden et opkog efter opholdet i sengen,
bare for at være på den sikre side.
Opskrift på en god ris ala mande kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, men
her er hvad google bl.a. fandt til mig: http://tinyurl.com/sea6

--
Mvh. Line

Fra : Christina G

Dato : 26-10-03 18:41

> [...]
dig
> ud i det, tror jeg, du skal give grøden et opkog efter opholdet i sengen,

Hej,

jeg tror altså ikke, at det er så farlig igen. Jeg gør det altid og er endnu
ikke blevet syg af det!
Du skal koge risengrøden, som du ellers ville gøre, men efter ca. 5 min.
tager du den af varmen, pakker den ind i aviser og en dyne. Den skal stå i
nogle timer (alt fra 2-6 timer er blevet forsøgt). Når du skal bruge grøden,
giver du den et opkog for at få risene til at optage resten af mælken og
spiser den eller køler den ned til ris à la mande.

Mvh, Christina

Fra : Krumme

Dato : 26-10-03 23:18

Hej Allan.

Her er den opskrift jeg benytter mig af, min familie er helt vilde med den.

DU laver en almindelig risengrød af to L sødmælk + en stang vanilie uden
kornene indeni(dem skal du bruge senere).
Når grøden er kogt(efter ca 1,5 T) lader du den stå og køle af i en 3-4 T.
Du pisker derefter 1 halv liter piskefløde så den er let cremet(endelig ikke
for meget), kommer kornene fra vaniliestangen i sammen med to tsk.
rørsukker. Vender risengrøden i og tilsæt en håndfuld smuttede grofthakkede
mandler.
Det hele vendes forsigtig............og spises med lun kirsebærsauce der er
tilsat ca en halv dl ameretto di saronne(mandellikør).

Velbekomme.

Krumme