Tag-med mad til bryllupsdag
Fra : hedegaard

Dato : 23-10-03 22:33

Hej gr.
Mine forældre har været gift i 30 år i næste uge - derfor vil vi overraske
dem med et lille visit hvor vi medbringer middagen.
Vi bliver 6 voksne og 4 børn og maden skal kunne forberedes i forvejen og
transporteres 100km.
Gode ideer modtages med TAK.
Tina

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-10-03 06:49

"hedegaard" <hedegaard@fjernmigchristiansen.mail.dk> writes:
> [...]
>dem med et lille visit hvor vi medbringer middagen.
>Vi bliver 6 voksne og 4 børn og maden skal kunne forberedes i forvejen og

Lammekølle med italiensk kartoffelsalat og hjemmebagt brød

Når lammekøllen er stegt næsten færdig, pakkes den ind i først folie og
dernæst et par viskestykker eller fire. Nu kan den lægges i en køletaske
- der jo også kan fungere som varmholdelses-aggregat. Den skal nok holde
sig fint varm de næste 60-80 minutter.

Italiensk kartoffelsalat:

Kog 1 1/2 kg kartofler og afkøl dem helt skær dem derpå i pænt store tern
Snit 1/2 hvidkålmeeeeeget fint - faktisk helst så tyndt som det kan skæres
med kniv
Snit 2 røde og 2 grønne peberfrugter - skal deles i 4-6 stykker på langs
og derpå skæres i små stænger på tværs
2 løg finhakkes
Et par agurker deles i kvarte på langs og skæres i ikke alt for tynde
skiver
6-10 fed hvidløg, alet efter størrelse og smag, finthakkes.

Det hele hældes i en stor skål, blandes sammen og overhældes med
dressingen. Det bliver aller bedst hvis salaten laves dagen i forvejen.
Skal selvfølgelig stå køligt

Lav en dressing af følgende:

Olie
Lys vineddike
Dijon-sennep
sukker
salt
peber

Piskes sammen - og der skal piskes længe. Dressingen skal være meget stærk
- man må godt reagere med at den er alt alt for stærk, når man smager til.
Så passer den i styrke, når den har trukket med salaten i 10-16 timer.

Det er simplethen en fremragende salat til stegemad. Jeg har brugt den
flere gange som tilbehør ved buffeter, hvor der ikke har skulle være kogte
kartofler. Smager godt hele året, dufter himmelsk frisk og ser tilligemed
rigtig godt ud.

Spiser I ikke lam, kan du bruge oksekød i stedet.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : raski@dbmail.dk

Dato : 24-10-03 12:18

hedegaard <hedegaard@FJERNMIGchristiansen.mail.dk> skrev:
> [...]
>medbringer middagen.
>Vi bliver 6 voksne og 4 børn og
>maden skal kunne forberedes i forvejen og

Hej Tina

Hvad med en ordentlig portion Gule ærter eller Brunkål ,det kan
laves dagen i forvejen og varmes op når i ankommer.Og evt.En god
kødsauce og spaghetti til ungerne.
mvh mcloud