Combiovn
Fra : Dorte Klerke

Dato : 22-10-03 16:23

Hej
Min fødselsdag nærmer sig, og jeg regner med at ønske mig en combiovn af
mine forældre, som jeg højst sandsynlighed får, da vi har snakket lidt om
det. Men nu er vi blevet i tvivl, kan man bage i en combiovn. De fleste har
en roterende tallerken, altså a la dem, der er i en mikroovn, men betyder
det noget? Så vidt jeg ved kan man vist bage i en mikroovn.

Hvad er en god combiovn, der ikke er for dyr, helst under 1000 eller for
stor, bor i en lejlighed med lille "køkken".

Dorte

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-10-03 17:26

"Dorte Klerke" <dorte@home2.gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er en god combiovn, der ikke er for dyr, helst under 1000 eller for
> stor, bor i en lejlighed med lille "køkken".

Hej Dorthe.

De skal ihvertfald kigge efter en der kan blive ordentligt varm.
Min mor havde en der ikke blev varm nok, den duede ikke til at bage i. Det
var en kombiovn med varmluft, alm, grill, og mikroovn.

Hilsen, Steen.

Fra : Mimi

Dato : 22-10-03 20:12

"Dorte Klerke" <dorte@home2.gvdnet.dk> wrote
> Hvad er en god combiovn, der ikke er for dyr, helst under 1000 eller for
> stor, bor i en lejlighed med lille "køkken".
>
> Dorte

Hej Dorte
www.fi.dk har lavet en test af combiovne, hvor man fandt at de billiste ovne
var lige så gode som de dyre, blot er der den vigtige forskel, at de
billige ofte ikke har hverken en ordentlig brugsanvisning eller en kogebog
med. Og så er det altså svært at gætte på, hvilket program man skal vælge
til sin middagsret. Når man bruger microbølger er der jo ikke langt fra
færdig til ødelagt*GG*.
Jeg har selv en Ideline Combiovn uden kogebog og med en rigtig ringe
brugsanvisning. I dag ville jeg ønske, jeg havde undersøgt om disse ting
fulgte med først.
/Mimi

Fra : Dorte Klerke

Dato : 22-10-03 20:44

> [...]
> Jeg har selv en Ideline Combiovn uden kogebog og med en rigtig ringe
> brugsanvisning. I dag ville jeg ønske, jeg havde undersøgt om disse ting

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget om combiovn kun om mikroovn....

Dorte

Fra : Mimi

Dato : 22-10-03 22:14

"Dorte Klerke" <dorte@home2.gvdnet.dk> wrote
> Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget om combiovn kun om mikroovn....
> Dorte

Ja, sorry det var rene microovne det handlede om
http://www.taenk.dk/tt/2002/tt27/mikroovn/artikel/
Det lignede bare så meget min egen erfaring at jeg læste det som relevant
for mit eget køb - og jeg læste det selvfølgelig først EFTER jeg havde haft
tegnebogen fremme.

Så jeg vil holde mig til at råde dig til at at se efter, om du kan få en
ordentlig kogebog/instruktionsbog med og ikke i øvrigt udtale mig om
sammenhængen pris/kvalitet.

/Mimi

Fra : Emil

Dato : 22-10-03 22:36

Dorte Klerke skrev:
> Men nu er vi blevet i tvivl, kan man bage i en combiovn. De fleste har
>en roterende tallerken, altså a la dem, der er i en mikroovn, men betyder
>det noget?

Hej Dorte

Det er faktisk en fordel med den roterende tallerken, da varmen
fordeles bedre. Det kræver til gengæld at du bager i en rund
(spring-)form.
Det er også muligt at pille den runde glasplade ud, så din
firekantede bageform kan stå roligt på de medfølgende stativer.
Men så bliver resultatet lige så dårligt som i andre
varmluftsovne.

> Så vidt jeg ved kan man vist bage i en mikroovn.

'Koge' er et mere korrekt udtryk. Så glem bagning i microovn.
Du skriver Combiovn, og *den* er velegnet til varmluftsbagning.

>Hvad er en god combiovn, der ikke er for dyr, helst under 1000 eller for
>stor, bor i en lejlighed med lille "køkken".

Under min 'landflygtighed' har jeg været henvist til en combiovn
af middelklasse til omkring kr. 1300,- fra ny.

Den fungerer perfekt, er nem at rengøre (grillen kan vippes ned)
og de indbyggede programmer kan udviddes med egne opfindelser.

Men den længste tid er 60 min. Så hvis du laver langtidsstegt
mad, er det sgu. træls at skule indstille minut-ur og ovn hver
gang der er gået 55 min.
Måske kan jeg programmere mig ud af problemet. Med ovnen fulgte
to tykke bøger på 15 sprog. Foreløbig er jeg ved at lære spansk.

Lav et stativ, så pladsen over ovnen kan bruges som bordplads.
Og glæd dig til dette vidunder. Vær opmærksom på, at mange ovne
er ret kraftige, og mange opskrifter er beregnet på mindre
microbølgeeffekt.

m.v.h. Emil

Fra : Hanne

Dato : 23-10-03 08:38

Hej
Jeg har en 9 år gammel Bauknecht combiovn. Du kan sagtens bage i den. Jeg
har gjort det nogle få gange og brugt den medfølgende Crisppande, men det er
selvsagt nogle små portioner man kan have i ovnen ad gangen. Crisppanden har
jeg også brugt nogle gange til både culotte, lammekølle osv., det går også
fint, men til gengæld synes jeg ikke, den er så nem at holde ren.
Jeg må indrømme, at jeg ikke har fulgt med i priserne, men kan man få en
combiovn til under 1000 kr.?

Med venlig hilsen
Hanne

Fra : Thïngmand

Dato : 23-10-03 08:40

Problemet med combiovne og bagning, er at de ikke har undervarme - dvs. man
nemt kan lave en kage der er sort på toppen og rå i bunden

--
Thïngmand
www.thingmand.dk