Fra ude-kat til inde-kat...?
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 22-10-03 13:53

Hejsa!

Min kæreste, vores 2årige hankat og jeg står og skal til at flytte sammen i
en ny lejlighed på 2.sal. Katten har indtil nu været vant til at komme ind
og ud når det passer den (Jeg har lært ham at han skal larme med
brevsprækken hvis han vil ind/ud :) ).

Jeg vil gerne høre hvad vi kan gøre for at vænne ham til at han nu skal være
inde og kun komme ud og gå en tur med mor og far en gang i mellem?

Jeg ved at han her til vinter ikke "gider" ud da et er for koldt, så det er
måske heldigt at det netop er nu til vinter vi skal flytte...
Der er en stor altan på ~12m^2 men vi er bange for at han kan falde ud
over... er der grund til denne bekymring?

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Gitte og Brian

Fra : charlotte kofoed

Dato : 24-10-03 10:57

> [...]
> Der er en stor altan på ~12m^2 men vi er bange for at han kan falde ud
> over... er der grund til denne bekymring?

jeg syns i skal prøve....men jeg tror personligt at i får "et
problem"til foråret...specielt hvis han "ikke" er kastreret......og jeg
tror godt han kunne "fristes" til at "lære at flyve" hvis der lugter
godt af "hun-misser" og han førhen har kunnet blande sig med "de andre
derude"vh.Charlotte

Med venlig hilsen
charlotte kofoed
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 24-10-03 14:03

charlotte kofoed wrote:
> [...]
> tror godt han kunne "fristes" til at "lære at flyve" hvis der lugter
> godt af "hun-misser" og han førhen har kunnet blande sig med "de andre

Han er kastreret, heldigvis. Hun-misser har, efter hvad vi kan se, ikke den
store interesse, men man ved jo aldrig. Vi så se hvad han gør første gand
han er ude på altanen og så evt. gøre noget så han ikke kan komme ud over
kanten...

Takker for tippet.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-03 11:16

"Brian Axelgaard" <axelgaardREMOVE@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Der er en stor altan på ~12m^2 men vi er bange for at han kan falde ud
> over... er der grund til denne bekymring?

Ja !!

Hvis i lader katten være på altanen, så sørg for, at der er spærret af, så
han ikke kan falde ud over.

I et uopmærksomt øjeblik og et vindue, der stod på klem, sprang vores
tidligere kat ud fra anden sal og flækkede ganen. Han var indlagt på
dyrehospital i to dage.

Sørg også for, at katten er i et andet rum, når i lufter ud.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 24-10-03 14:05

Buffy wrote:
> [...]
> I et uopmærksomt øjeblik og et vindue, der stod på klem, sprang vores
> tidligere kat ud fra anden sal og flækkede ganen. Han var indlagt på

Det var da synd, har han mén efter det spring? Har han vist tegn på at han
kunne finde på at gøre det igen eller har han lært det?

> Sørg også for, at katten er i et andet rum, når i lufter ud.

Det må vi nok helre.

Takker for tippet.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-10-03 14:30

In article <3f9923c4$0$29002$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Brian
Axelgaard <axelgaardREMOVE@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Det var da synd, har han mén efter det spring? Har han vist tegn på at han
> kunne finde på at gøre det igen eller har han lært det?

Problemet er lidt, at naturen kan gå over erfaringen, hvis du forstår

Hvis katten ser en fugl eller et insekt flagre rundt udenfor altanen /
vinduet, kan jagtinstinktet tage over, så mis prøver at få fat i byttet
- og glemmer alt om at han sidder på en kant og der er langt ned..
En pludselig forskrækkelse kan gøre det samme - man flygter - og måske
desværre til den forkerte side.
Jeg ved fra kattens værns blade, at der er rigtig mange "nedfaldskatte"
i sommermånederne, hvor folks vinduer og altandøre står åbne, så jeg
ville nok opfinde en afskærmning til altanen. Der er flere herinde der
ligger inde med gode billeder af hvordan det kan gøres - du kan prøve
at søge lidt i de gamle tråde .-)

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-03 14:40

> Det var da synd, har han mén efter det spring? Har han vist tegn på at han
> kunne finde på at gøre det igen eller har han lært det?

Vi har ikke vores Tarzan mere, da han var hunderæd for vores hund, så vi
fandt et andet hjem til ham.

Nej, han fik ikke mèn efter springet, men jeg havde det rigtig skidt og
dårlig samvittighed, for vi havde sådan passet på, men altså ikke godt nok.
Han sprang fra en lukket altan, med skydevinduer. Vi var ved, at finde en
løsning, hvordan vi bedst kunne kattesikre det. Nu er vi dog flyttet i
mellemtiden.

Jeg tror ikke, at han lærte noget af det. Han så ud, som om han godt kunne
finde på det igen og han var også en kastereret hankat.

> Det må vi nok helre.

Jeps og pas på, hvis i har små børn, der kan finde på, at åbne døren for
katten, så er det bedre, at låse døren, hvis muligt.
Det bedste er dog, at kattesikre vinduer og altan.
Jeg ved, at der er andre herinde, som har gode løsninger på den slags ?

Mvh. www.tjekmig.dk