Forloren Hare spørgsmål
Fra : Martin Andersen

Dato : 21-10-03 18:54

Når man laver forloren hare er det ikke 50% flæskefars og 50% oksefars?

Fra : Carsten Stage

Dato : 21-10-03 20:07

Martin Andersen wrote:

> Når man laver forloren hare er det ikke 50% flæskefars og 50%
> oksefars?

Ja da...

4 portioner Mega portion

250 g hakket svinekød - eller 750 gram
250 g hakket oksekød - -"- 750 gram
ca. 1 dl rasp - -"- 3 dl
1 dl fløde - -"- 3 dl
1-2 æg - -"- 5 æg
salt, peber
ca. 50 g røget spæk - -"- 150 gram bacon
ca. 1/2 l mælk - -"- 1 liter mælk
kulør, meljævning, gele

Kødet hakkes 2 gange og røres med rasp, æg, fløde, salt og peber til en ret
stiv fars. Den formes som en tyk pølse og lægges i et smurt, ovnfast fad
eller i en lille bradepande.

Herover lægges tynde spækskiver, eller spækket skæres i strimler, der
stikkes dybt ned i farsen. Alternativt pakkes godt og grundigt ind i bacon.

Fadet sættes i en godt varm ovn (250 grader) ca. 15 minutter, til farsen er
brun, hvorefter der spædes med mælk, tilsat kulør. "Haren" steges færdig ved
ca. 180 grader i 30-40 minutter eller til der kommer helt klar saft fra et
strikkepindshul og dryppes jævnligt med mælken.

Sovsen laves af stegeskyen, jævnes og smages til med gele, salt og peber;
evt. tilsættes lidt fløde samt ribsgelé.

Foretrækker man at stege haren i gryde, brunes den godt på alle sider i smør
eller margarine i stegegryden og steges med mælk eller overhældt med sovs
som ovenfor omtalt.

Om nødvendigt må sovsen spædes til sidst, den må ikke være for tyk.

Serveres med hvide kartofler og ribsgele.

Velbekomme...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 21-10-03 21:43

Carsten Stage <stage_nospam@fabel.dk> skrev:

> [...]
>
>Om nødvendigt må sovsen spædes til
>sidst, den må ikke være for tyk.
>
>Serveres med hvide kartofler og ribsgele.

--Nu ved jeg hvad jeg vil lave til aftensmad i morgen.Glæder mig
til "haren"
Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 21-10-03 22:01

On Tue, 21 Oct 2003 21:07:04 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> wrote:

>4 portioner Mega portion
>
>250 g hakket svinekød - eller 750 gram
>250 g hakket oksekød - -"- 750 gram
>ca. 1 dl rasp - -"- 3 dl
>1 dl fløde - -"- 3 dl
>1-2 æg - -"- 5 æg
>salt, peber
>ca. 50 g røget spæk - -"- 150 gram bacon
>ca. 1/2 l mælk - -"- 1 liter mælk
>kulør, meljævning, gele

Det her er en suveræn "hare"; jeg tror sørme den trænger til en
gensmagning imorgen sammen med dette års sidste gulrerødder ude fra
haven.

De seneste to gange har jeg grydestegt den - synes den bliver mere
harmonisk og saftig end i min ovn.

Mums hilsener
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Rømer

Dato : 22-10-03 07:41

> De seneste to gange har jeg grydestegt den - synes den bliver mere
> harmonisk og saftig end i min ovn.

Den må jeg lige have en gang til...
Du siger, du grydesteger en forloren hare?
Altså laver farsen til med bacon omkring osv - og så anbringer du den i en
gryde med en slat vand eller hvad? Hvor længe - hvordan?

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 22-10-03 10:43

On Wed, 22 Oct 2003 08:40:57 +0200, "Rømer" <fupkonto@hotmail.dk>
wrote:

>Den må jeg lige have en gang til...

Du er velkommen.

>Du siger, du grydesteger en forloren hare?

Jep.

>Altså laver farsen til med bacon omkring osv - og så anbringer du den i en
>gryde med en slat vand eller hvad? Hvor længe - hvordan?

Denne "hare", som Carsten Stage har skrevet opskriften på, er ret
fast. Det skal den også være, for den skal brunes på alle sider.

God varme på stegegryden med smeltet fedtstof (jeg bruger margarine)
ned med "haren" med bacon på (jeg stopper baconen lidt ind i farsen
hist og her, så den ikke falder af) - og brun den.

Når den er tilpas brun (smag og behag), hælder du noget væske over den
og sænker temp. meget, så den resten af tiden blot småsimrer med låg
på. Væsken hældes jævnligt (ofte - når jeg kommer forbi gryden) over
"haren" indtil den er færdig - tag en eller anden ske og pøs på den
del af "haren" som ikke er dækket.

Hvor længe - bumbum. Jeg vil skyde på, at "haren" er i stegegryden en
times tid. Prik i den med en strikkepind eller lignende. Hvis der
pibler klar saft op, er den færdig.

Væske: Jeg vil klart anbefale mælk istedet for vand. Det kan mine
smagløg bedst lide - mælken og stegeskyen bruger jeg iøvrigt til
sovsen (mums). Men er man ikke til mælk, så kan vand da klart bruges.

Velbekomme - det smager!

Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Rømer

Dato : 22-10-03 11:54

Takker - det skal nu altså prøves!
Det kommer på madplanen til næste uge.

Og så æblekage til dessert!

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 22-10-03 12:46

On Wed, 22 Oct 2003 12:53:33 +0200, "Rømer" <fupkonto@hotmail.dk>
wrote:

>Takker - det skal nu altså prøves!
>Det kommer på madplanen til næste uge.
>
>Og så æblekage til dessert!

Hos os er der ikke plads til dessert ovenpå "haren"

Hvilken slags æblekage er det forresten?

Hjerteligst
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Rømer

Dato : 22-10-03 14:02

Ganske ordinær med sukkerristet rasp, hjemmelavet æblemos og lidt flødeskum.

Plads til dessert er kun et spørgsmål om vilje
- vi er nogle stykker, der mener, at portionsanrettede desserter burde
forbydes ved lov!

Fra : Dyveke

Dato : 23-10-03 11:51

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Plads til dessert er kun et spørgsmål om vilje
> - vi er nogle stykker, der mener, at portionsanrettede desserter burde

Hørt! Hørt!

På vegne af familien der får dessert hver dag - efter ta´selv´ metoden.

Dyveke

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-10-03 15:38

On Wed, 22 Oct 2003 15:01:32 +0200, "Rømer" <fupkonto@hotmail.dk>
wrote:

>Ganske ordinær med sukkerristet rasp, hjemmelavet æblemos og lidt flødeskum.

Mit tastatur kan ikke tåle den slags hårde detaljer (sluuurp)

>Plads til dessert er kun et spørgsmål om vilje

Den "hare" gør mig temmelig viljeløs - ihvertfald glider der altid et
stykke mere ned, end der skulle...

> - vi er nogle stykker, der mener, at portionsanrettede desserter burde
>forbydes ved lov!

Jep - med undtagelse af mine portionsglas. De kan nemlig altid
efterfyldes!

Hjerteligst
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-10-03 18:18

Dorte R.M. Hansen wrote:

> Denne "hare", som Carsten Stage har skrevet opskriften på, er ret
> fast. Det skal den også være, for den skal brunes på alle sider.

Det er rigtigt - den er ret fast. Sidst lavede jeg den store omgang, men
delte den i to. Den ene blev spist og den anden i fryseren. Senere fik den
en omgang i microovnen og var praktisk talt som en nylavet. På samme måde
blev der lavet sovs som også blev delt og frosset.

> God varme på stegegryden med smeltet fedtstof (jeg bruger margarine)
> ned med "haren" med bacon på (jeg stopper baconen lidt ind i farsen
> hist og her, så den ikke falder af) - og brun den.

Jeg bruger ovnen og en stor ildfast glasting med låg. Jeg tror at det giver
et resultat som i gryde.

> ...Væsken hældes jævnligt (ofte - når jeg kommer forbi gryden) over
> "haren" indtil den er færdig - tag en eller anden ske og pøs på den
> del af "haren" som ikke er dækket.

Ja, det er vigtigt, hvad enten at det er i gryde eller i ovn. Jeg hælder
væsken fra til sovs og frisk mælk over. Det gentager sig 3-5 gange
undervejs.

>... Prik i den med en strikkepind eller lignende. Hvis der
> pibler klar saft op, er den færdig.

Lige præcis... )

> Væske: Jeg vil klart anbefale mælk istedet for vand. Det kan mine
> smagløg bedst lide - mælken og stegeskyen bruger jeg iøvrigt til
> sovsen (mums).

Enig.

> Velbekomme - det smager!

Hmmmm - måske man skulle lave en igen i weekenden...

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-10-03 15:42

On Wed, 22 Oct 2003 19:17:55 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> wrote:

>Jeg bruger ovnen og en stor ildfast glasting med låg. Jeg tror at det giver
>et resultat som i gryde.

Det kan der måske være noget om. Jeg må støve den store ildfaste
glasting med låg som-står-i-et-eller-andet-hjørne af og afprøve (altid
rart med en undskyldning for at lave "hare"

>Hmmmm - måske man skulle lave en igen i weekenden...

Hehe.

Hjerteligst
Dorte

--