Er vi spedalske? (was: KIP-status)
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-03 15:05

Tue, 21 Oct 2003 14:06:45 +0200, skrev Lars J. Helbo:

>Jeg ville egentlig kun _fortælle_, at der rundt omkring i foreninger,
>arkivverden m.m. er en udbredt og negativ holdning til denne gruppe.
>Det betyder, at mange centrale personer helt bevidst vælger gruppen
>fra.

Denne udtalelse chokerer mig. Enten er det en vildand, som må stå for
Helbo's egen fantasi og regning, eller også er der et problem. Om det
er denne gruppe der har et problem, eller det er dem "rundt omkring i
foreninger, arkivverden m.m". der har det, kunne være interessant at
få opklaret.

Kan du sandsynliggøre påstanden om at denne holdning er udbredt?
Hvad består den negative holdning af? Hvilket image har vi? Hvad
anklager de os for? Hvem har vi pisset på uden for denne gruppe?

Da du jo mange gange har påstået, at de toneangivende arkivfolk,
bestrelsesmedlemmerne i DIS Danmark og talrige andre ikke læser med
her, hvordan i alverden kan de så have en negativ holdning til os?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 21-10-03 15:45

On Tue, 21 Oct 2003 16:05:16 +0200, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

> [...]
>få opklaret.

>Kan du sandsynliggøre påstanden om at denne holdning er udbredt?

Hvis du ser bort fra mine indlæg. Hvornår har du så her i gruppen
sidst set et indlæg fra et bestyrelsesmedlem i DIS, et medlem af KIK,
en ansat i SA, en ansat fra et af de større lokalarkiver?

>Hvad består den negative holdning af? Hvilket image har vi?

En samling useriøse brokkehoveder, som det ikke er værd at spilde sin
tid på.

>Hvad
>anklager de os for? Hvem har vi pisset på uden for denne gruppe?

F.eks. medarbejderne hos DDA. Indtil for ca. 2 år siden orienterede de
regelmæssigt om KIP her i gruppen - lige indtil man blev træt af at
blive pisset på.

>Da du jo mange gange har påstået, at de toneangivende arkivfolk,
>bestrelsesmedlemmerne i DIS Danmark og talrige andre ikke læser med
>her, hvordan i alverden kan de så have en negativ holdning til os?

Ved at de tidligere - for 2 til 5 år - siden har læst med og deltaget
i debatten; men efterhånden er de lige så stille forsvundet en efter
en.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-10-03 17:18

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Tue, 21 Oct 2003 16:45:09 +0200

>F.eks. medarbejderne hos DDA. Indtil for ca. 2 år siden orienterede de
>regelmæssigt om KIP her i gruppen

Må vi få nogle MSGID eller nogle henvisninger til GoogleNews.?

> - lige indtil man blev træt af at
>blive pisset på.

Må vi få nogle MSGID eller nogle henvisninger til GoogleNews.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 21-10-03 17:55

On Tue, 21 Oct 2003 18:17:50 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Tue, 21 Oct 2003 16:45:09 +0200
>>
>Må vi få nogle MSGID eller nogle henvisninger til GoogleNews.?

>Må vi få nogle MSGID eller nogle henvisninger til GoogleNews.?

Ja, det kunne lige passe, at jeg skulle spilde min tid med sådan noget
pjat. Hvis du slet ikke aner, hvad det drejer sig om, så har det
alligevel ikke noget formål, for så er der ingen udsigt til, at du vil
ændre holdning.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-10-03 18:09

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Tue, 21 Oct 2003 18:55:12 +0200

>Ja, det kunne lige passe, at jeg skulle spilde min tid med sådan noget
>pjat.

Siden hvornår er det blevet pjat at kunne dokumentere sine påstande.?

Fra : Peter Weis

Dato : 21-10-03 20:20

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Tue, 21 Oct 2003 16:45:09 +0200

> Må vi få nogle MSGID eller nogle henvisninger til GoogleNews.?

Jeg erindrer at chefen for DDA annoncerede her i gruppen. Men jeg kan
ikke huske hvad han hed, så det er svært at google efter ham.

mvh
Peter

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-10-03 21:42

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev Tue, 21 Oct 2003 21:20:02 +0200

>Jeg erindrer at chefen for DDA annoncerede her i gruppen. Men jeg kan
>ikke huske hvad han hed, så det er svært at google efter ham.

Han hedder H. J. Marker, og han skulle altså iflg. Helbo have informeret
regelmæssigt her i gruppen for indtil for ca. 2 år siden.

Fakta er at han ikke har skrevet her i gruppen (eller rettere den gamle
gruppe) de sidste 3 og et halvt år.

Lejligheden var dengang en kraftig diskussion om det rimelige i at DDA
havde lukket for dowload af zipfiler. Ved den lejlighed skrev han bla:.

X----------------------
> Vi arbejder nu med at fastlægge det videre forløb og følger naturligvis med
> interesse den debat, som kører her i nyhedsgruppen. Der er jo mange
> forskellige synspunkter, men de er alle med til at præge vores opfattelse
> af, hvorledes man finder en ordning, som bedst muligt tilgodeser
> brugerinteresser uden at tilsidesætte aftaler, rettigheder og lovgivning.
X----------------------

Siden har man ikke hørt et ord fra ham.

Grunden er ikke at nogen pissede på ham, men at Helbo allerede på det
tidspunkt havde 'overtaget' hans rolle her i gruppen og kommenterede alt
hvad der blev skrevet om DDA på sin efterhånden velkendte firkantede
facon.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 21-10-03 22:09

On Tue, 21 Oct 2003 22:42:25 +0200, Arne Feldborg

Ja, ja, når du siger det ...... suk.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-10-03 00:40

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Tue, 21 Oct 2003 23:09:21 +0200

>Ja, ja, når du siger det ...... suk.

Hvis det så kun var mig og Kurt og et par stykker mere der mente dette,
så kunne du bare ignorere det, sådan som du nu hidtil har gjort det i
forløbig 3 år.

Mit bedste råd til dig - helt uafhængig af hidtidige personlige
stridigheder - må være at du læser Krabsens saglige og seriøse indlæg
igenem een gang til og prøver at forstå hvad det er han fortæller dig, i
stedet for bare at slå autopiloten til og reagere modsat.

Jeg er grundlæggende enig med dig i at gruppen her er ved at komme i
miskredit pga. de mange maratondebatter, hvor focus alligevel straks
fjernes fra det oprindelige emne og bliver til noget personfnidder.

Men gør dig selv og gruppen her som helhed den tjeneste at overveje
meget grundigt om grunden (eller ihvertfald een af grundene) måske
ligger et helt andet sted - end dér hvor du plejer at placere den.

N.B. Dette *er* faktisk ment som et venskabeligt godt råd. Ikke fordi
jeg skylder dig nogen vennetjeneste (vist nærmest tværtimod)[1], men for
gruppens skyld og som en fremstrakt hånd.

Tag den eller lad den ligge, det er op til dig.

Jeg er naturligvis godt klar over at du tidligere (i forbindelse med en
diskussion i dk.admin) har afvist et lignede forslag fremsat fra anden
side. Men på eet eller andet tidspunkt *skal* vi jo væk fra disse
personfikserede megadiskussioner hvis gruppen her skal overleve og have
en eksistensberretigelse.

Og det går jeg udfra du fortsat ønsker.?

[1].
At du flere gange har overtrådt straffelovens injurieparagraf overfor
undertegnede i forbindelse med en diskussin om DIS-Danmark kortene, og
aldrig har trukket dine her i gruppen offentligt fremsatte udtalelser
tilbage, vil helt naturligt præge min holdning til netop dét punkt. Men
også det er jeg villig til at se bort fra.

Fra : Peter Weis

Dato : 22-10-03 08:56

> [...]
informeret
> regelmæssigt her i gruppen for indtil for ca. 2 år siden.

Det skrev Helbo nu ikke. For det første nævnte Helbo slet ikke Marker
men blot "medarbejdere ved DDA", og for det andet gør det ikke så stor
en forskel for debattens emne om det er "ca. 2 år siden" eller om det
er "3½ år siden".
Sådan en kommentar her kunne godt opfattes som "pissen på Helbo".

Nu ved jeg godt at konflikten her er lang og har rødder i andre
miljøer. Jeg kender ikke baggrunden og ønsker i grunden ikke at blande
mig i den.
Men hvis jeg skal vurdere sprogbrugen, når debatten føres her i
gruppen, så må jeg indrømme at jeg finder Helbo bemærkelsesværdig
nøgtern.
I den aktuelle tråd er det da underligt at han skal skældes ud for at
fortælle at der nu er nedsat endnu et udvalg og oplyse om hvor
interesserede kan henvende sig.
Han rækker en lillefinger, og straks er der nogen som forsøger at rage
hele armen til sig.

Så måske var det, for alle parter, tid til lidt selvransagelse. Med
mindre man ønsker at grave grøfterne dybere.

mvh
Peter

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-10-03 09:33

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev Wed, 22 Oct 2003 09:56:04 +0200

>Det skrev Helbo nu ikke. For det første nævnte Helbo slet ikke Marker
>men blot "medarbejdere ved DDA",

Det er korrekt. Og derfor bad jeg Helbo om et par henvsninger så vi
kunne se hvilke andre af DDAs medarbejdere der overhovedet "har skrevet
regelmæssigt her i gruppen".?

Og så vi kunne se hvem der har 'pisset' på disse, samt hvornår.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 22-10-03 13:33

On Wed, 22 Oct 2003 09:56:04 +0200, "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
wrote:

>I den aktuelle tråd er det da underligt at han skal skældes ud for at
>fortælle at der nu er nedsat endnu et udvalg og oplyse om hvor
>interesserede kan henvende sig.

Ja, det er meget mystisk; men det er desværre helt typisk for debatten
i denne gruppe gennem de sidste mange år. Resultatet er naturligvis at
man tænker sig grundigt om, før man en anden gang gør sig ulejlighed
med at informere gruppen om, hvad der sker rundt omkring.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 21-10-03 17:25

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Hvis du ser bort fra mine indlæg. Hvornår har du så her i gruppen
> sidst set et indlæg fra et bestyrelsesmedlem i DIS, et medlem af KIK,
> en ansat i SA, en ansat fra et af de større lokalarkiver?

Det kan man jo så bare undre sig over årsagen til.

> En samling useriøse brokkehoveder, ...

At kalde opponenter for brokkehoveder er enten udtryk for
mindreværdsfølelse eller indbildt bedreværd, evt. kombineret med
magtbegær. Det kan kun kaldes dumhed ikke at ville samarbejde med den
der både har viden, evner og lyst - som der tydeligt er nogle i dette
forum der har i rigt mål.

> F.eks. medarbejderne hos DDA. Indtil for ca. 2 år siden ...
> ... man blev træt af at blive pisset på.

Der er en stor forskel på at "blive pisset på" og at blive kritiseret
for det arbejde, der ensidigt bedømt gennem produktionens kvantitet og
kvalitet, ser ud som om der mangler faglig kompetance og/eller at der er
nogen der ikke gider lette røven. DDA lukkede brat af for debatten ved
at nægte at deltage og når man taber evnen til at kommunikere verbalt,
så må man regne med at verbale tæsk bliver det næste - når man har noget
i klemme.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 21-10-03 17:58

On Tue, 21 Oct 2003 18:24:32 +0200, "Poul Erik Jensen"
<noreply@null.dk> wrote:

>Det kan man jo så bare undre sig over årsagen til.

Det behøver du ikke at undre dig over, årsagen er ret lige til.

> [...]
>magtbegær. Det kan kun kaldes dumhed ikke at ville samarbejde med den
>der både har viden, evner og lyst - som der tydeligt er nogle i dette

Det sidste er jeg efterhånden lidt tvivlende overfor.

> [...]
>at nægte at deltage og når man taber evnen til at kommunikere verbalt,
>så må man regne med at verbale tæsk bliver det næste - når man har noget

Og når man siger, at nogen, der gør en stor indsats til vores
allesammens fordel "ikke gider lette røven", så er det ikke at pisse
på folk?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 21-10-03 19:16

> Det behøver du ikke at undre dig over, årsagen er ret lige til.

Hvad der er ligetil for dig - kan vi andre undre os over.

> Det sidste er jeg efterhånden lidt tvivlende overfor.

Det er ikke meget anderledes med det du tvivler på.

> Og når man siger, at nogen, der gør en stor indsats til vores
> allesammens fordel "ikke gider lette røven", så er det ikke at pisse
> på folk?

Nej, for det er taget ud af sammenhængen og tilføjet et postulat - en
måde der er betegnende for din manipulerende debatform. Uanset om du er
enig eller ej får du altid tvistet debatten så den kommer til at stå
lyserødt i egen favør og med en tydelig hensigt at latterliggøre eller
kvæle enhver der har en anden mening en den du udtrykker.