Backup MX ved TDC (flere servere)
Fra : Dennis

Dato : 20-10-03 14:18

Jeg har følgende opsætning:

1) Primær server på en "rigtig" internet linie ved TDC (fast kredsløb).
2) Sekundær server på en TDC Bredbånd

Jeg har så følgende MX:

mx10 mx.primærserver.dk
mx20 mx.sekundærserver.dk
mx30 backup-mx.post.tele.dk

Hvis min primære server går ned, hvordan vil vil TDC så forholde sig til min
sekundære server, da den sekundære server jo ikke er primær MX? Hvilken
server vil TDC prøve at sende posten videre til? Jeg håber jo lidt på mx20
(min sekundære server, da jeg gerne selv vil styre min postkø), men jeg
"frygter" lidt, at de prøver at sende til mx10 = den ikke når hen til min
sekundære server?

Dennis

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-10-03 14:45

I dk.edb.internet.udbydere, skrev Dennis:
> [...]
> (min sekundære server, da jeg gerne selv vil styre min postkø), men jeg
> "frygter" lidt, at de prøver at sende til mx10 = den ikke når hen til min

TDC vil sikkert levere til din sekundære server hvorefter posten ender
der forevigt da din sekundære ikke kan skabe netværksforbindelse til din
primære ( det skal jo relay'es gennem TDC ) og TDC serveren har lavere
prioritet end der hvor posten er i øjeblikket.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 20-10-03 14:57

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

>TDC vil sikkert levere til din sekundære server hvorefter posten ender
>der forevigt da din sekundære ikke kan skabe netværksforbindelse til din
>primære

Jo den kan: du overså vist at den primære er en fastlinje, ikke en ADSL.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-10-03 15:00

I dk.edb.internet.udbydere, skrev Jesper Dybdal:

> Jo den kan: du overså vist at den primære er en fastlinje, ikke en ADSL.

Det er da rigtigt. Undskyld, det forkerte svar så.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 20-10-03 14:55

"Dennis" <jada@INVALID.nowhere.com> wrote:

> [...]
>(min sekundære server, da jeg gerne selv vil styre min postkø), men jeg
>"frygter" lidt, at de prøver at sende til mx10 = den ikke når hen til min

Når en server udefra vil sende dig post sker det som følger:
* Den prøver 10.
* Hvis det fejler, prøver den 20 (som fejler pga. TDC-filteret).
* Hvis (når) det fejler, prøver den 30 (backup-mx).
* Hvis det fejler, står det i kø hos afsenderserveren indtil det lykkes
eller den giver op (typisk efter 5 dage, for nogle servere dog
tidligere).

* Hvis brevet kommer til 30, tjekker backup-mx at både 10 og 20 er på
TDC's net, og det er de jo. Derefter prøver den at aflevere til 10.
* Hvis det fejler, prøver den 20.
* Hvis det fejler, står det i kø hos 30 indtil det lykkes eller den
giver op (vistnok efter 5 dage).

* Hvis brevet kommer til 20, prøver den at aflevere til 10 (medmindre 20
er specialkonfigureret til at gøre noget andet ved posten).
* Hvis det fejler, så bliver det stående i kø i 20 indtil det lykkes
eller den giver op.

Så det skal såmænd nok virke i praksis (men det ville det ikke hvis det
var 10 der var en linje med TDC's port 25-filter på).

Der er dog to men'er:
(a) Selvom backup-mx efter min bedste overbevisning pt. er villig til at
levere post der skal ende på en fastlinjeserver, så har TDC ikke sagt at
man må bruge den til det, og de har dermed ikke lovet at den vil blive
ved med at være villig til det. Hvis de en dag begrænser den til det
den egentlig er beregnet til, vil dette uden varsel holde op med at
virke.
(b) Selv hvis du har besluttet dig til at ignorere ovenstående (a), så
får du da vist ikke rigtig noget ud af at have 20 med overhovedet -
medmindre den holder posten i kø længere end backup-mx gør, og du ønsker
det.

Personligt ville jeg ikke ønske at risikere (a), og jeg ville derfor
hellere klare mig uden sekundærserver. Det er der normalt ingen
problemer i.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).