Ny interesseret i slægtsforskning
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-10-03 14:23

Jeg har noget familie, der igennem længere tid har gået og overvejet om det
ikke kunne være interessant at kigge lidt på noget slægtsforskning nu hvor
han går på pension.

Kan I hjælpe mig med en liste over ting man som nybegynder skal kigge på,
altså hjemmesider, generelle tricks og andet. Findes der programmer der kan
hjælpe ham på vej - og hvilke er disse i givet fald? Hvilke registre har
man mulighed for at kigge i - og er nogle af disse online (eller skal man
fysisk være tilstede?).

Som I nok kan se, så ved jeg ikke meget om dette, så jeg vil være
taknemmelig for et par hints og lignende hjælp.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Tom Stryhn

Dato : 17-10-03 14:38

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/ finder de en
Nethåndbog i slægtsforskning. Læs og lær om kilder, metoder og arkiver.
Masser af ressourcer og tips.

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 16.10.2003

Fra : Bent Fleron

Dato : 17-10-03 16:06

Jesper Stocholm wrote:

> [...]
> fald? Hvilke registre har man mulighed for at kigge i - og er nogle
> af disse online (eller skal man fysisk være tilstede?).

Din familie kan jo begynde at benytte gruppen her. Her er vi stort set
alle seriøse slægtsforskere, og en meget stor del af os er medlemmer af
DIS-Danmark som beskæftiger sig med D_atabehandling I_ S_lægtsforskning.
Adressen er www.dis-danmark.dk. På den hjemmeside findes en del
henvisninger og programanalyser samt nogle fora til efterlysninger etc
såvel som et afsnit med hjemmesider.
En advarsel er nok på sin plads her. Slægtsforskning er lige som narko,
man kan ikke slippe det igen, og man kan være heldig at der forekommer
små perioder hvor man er 'stoffri', fx herlige sommerdage)

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Bent Fleron

Dato : 17-10-03 16:15

Bent Fleron wrote:

> Din familie kan jo begynde at benytte gruppen her. .... <KLIP>

Jeg glemte helt at anbefale en let litteratur som din familie kan starte
med. Fx kan han købe Ove Lauridsens hæfte om 'Slægtsforskning på PC' (da
Ove læser med her vil han sikkert blive tilfreds med den henvisning )
I det hæfte kommer han ganske vidt omkring, og så kan han se om det
overhovedet er noget for ham, før han kaster sig ud i den tungere
litteratur.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-10-03 16:15

On 17 Oct 2003 13:22:41 GMT, Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid>
wrote:

>Kan I hjælpe mig med en liste over ting man som nybegynder skal kigge på,
>altså hjemmesider, generelle tricks og andet.

Allerførst skal man begynde med at udspørge de ældste medlemmer i
familien om alt det de kan huske. Arkiverne kan altid komme senere,
for de skal nok blive hvor de er; men det gør de ældste
familiemedlemmer med al deres viden ikke.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-10-03 18:45

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> wrote in

> [...]
> for de skal nok blive hvor de er; men det gør de ældste
> familiemedlemmer med al deres viden ikke.

OK - men i dette tilfælde er det interesserede familiemedlem faktisk det
ældste (bortset fra en enkelte moster), men det skal jeg da lige skrive
bag øret.

På siderne på http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/ står der at en
uvurderlig hjælp er et program til computeren. Men hvilket skal vi vælge
til ham? Det er sådan set mest fordi jeg synes en gave bestående af et
par papirer med et par links på måske er lige i underkanten. Det ville
være fint hvis han kunne få et program med, som han så kan sidde og lege
lidt med.

Tak for hjælpen til jer alle indtil videre.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-10-03 18:58

On 17 Oct 2003 17:44:34 GMT, Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid>
wrote:

> [...]
>par papirer med et par links på måske er lige i underkanten. Det ville
>være fint hvis han kunne få et program med, som han så kan sidde og lege

Det er et ofte stillet spørgsmål, som er næsten umuligt at besvare.
Der findes mange programmer og hver slægtsforsker synes selv, at han
bruger det absolut bedste. Men kig her:

http://www.dis-danmark.dk/program/program.asp
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Bent Fleron

Dato : 17-10-03 19:40

Lars J. Helbo wrote:

> Det er et ofte stillet spørgsmål, som er næsten umuligt at besvare.
> Der findes mange programmer og hver slægtsforsker synes selv, at han
> [...]

Principielt har Lars Jørgen ret. Der har været afholdt mange 'krige' om
netop det emne. Jeg bruger Win Family som oprindelig var dansk, men nu
norsk. Det vil jeg dog ikke anbefale til en nybegynder, ikke fordi det
er sværere at arbejde med end andre, måske snarere tværtimod, men alene
fordi programmet ikke har det bedste ry til overførsel af slægtsdata til
andre programmer, kaldt Gedcom. Jeg er med andre ord bundet af det
program for 'tid og evighed' medmindre jeg vil bruge en masse tid på at
overføre oplysninger manuelt. Som nybegynder bør man vælge et program
der overfører slægtsdata korrekt, hvis man senere ønsker at skifte til
et andet program. Med Win Family mister man en del oplysninger hvis man
skifter hest midt i vadestedet.
Nu har jeg nok startet en ny religionskrig, - fandens osse' ;-(

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-10-03 21:06

On Fri, 17 Oct 2003 20:39:46 +0200, "Bent Fleron"
<ikke@gyldig.invalid> wrote:

> [...]
>skifter hest midt i vadestedet.
>Nu har jeg nok startet en ny religionskrig, - fandens osse' ;-(

Selv skyld

Det er jeg faktisk ikke enig i. Jeg startede selv med WinFamily,
skiftede så til Cumberland Family Tree og er nu landet ved Roots
Magic. Det gik faktisk uden de store problemer. I enkelte tilfælde
blev nogle meget omfangsrige noter klippet lidt af ved
gedcom-overførslen; men dem kunne jeg så bagefter bare kopiere
enkeltvis fra det ene program til det andet.

Jeg er dog også lidt betænkelig ved at anbefale WinFamily; men det
skyldes mere, at jeg gerne ville se version 7.0 her i den virkelige
verden.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Bent Fleron

Dato : 17-10-03 21:51

Lars J. Helbo wrote:
"Bent Fleron" wrote:

Med

> Selv skyld

Ja, og jeg burde vide bedre )

> Det er jeg faktisk ikke enig i....

For blot nogle få tråde siden var der et indlæg om at man kunne
selvdefinere et tilrådighed værende tag i WinFam i forbindelse med noget
dåbshalløj. Det kan man selvfølgelig godt, men man skal ikke forvente at
kunne overføre samme oplysning til samme plads i et andet program, -
hvis det overhovedet kommer med. Ligeledes kildetags sker der nogle
underlige ting, derfor anbefales det at føre kildematerialet under
noter.

> Jeg er dog også lidt betænkelig ved at anbefale WinFamily; men det
> skyldes mere, at jeg gerne ville se version 7.0 her i den virkelige
> verden.

Igen ja, - vi er mange der venter spændt, nu på 3. år.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-10-03 08:00

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev Fri, 17 Oct 2003 20:39:46
+0200

>fordi programmet ikke har det bedste ry til overførsel af slægtsdata til
>andre programmer, kaldt Gedcom. Jeg er med andre ord bundet af det

Den skavank er der nu altså mange andre programmer der også har. Selvom
Gedcom standardenn er rimeligt veldefineret, så virker det som om hvert
program har sin egen opfattelse af hvordan det skal virke i praksis.

Winfam er nok ikke blandt de bedste til at eksportere. Til gengæld er
den rimelig god til at importere ged-filer fra andre programmer, også
selvom disse ikke er helt fine i kanten.

Et af de programmer der faktisk kan stå mål med Winfam mht. grafiske
fremstillinger (og som IMHO er bedre til raporter) er Family Tree Maker,
men den har bestemt også sine særheder mht. Gedcom både ved import og
ved eksport. Og sådan tror jeg alle programmer har deres styrker og
deres svagheder.

Jeg mener sådan set stadigvæk at Winfam er et udmærket program for en
nybegynder - det er rimeligt nemt at komme igang med. Det største
problem er nok det Helbo også nævner, at på nuværende tidspunkt er der
ikke nogen klar linie mht. videreudvikling af programmet.

Jeg tror heller ikke nybegynderen får ret meget udbytte af at læse de
sider der ofte henvises til med 'undersøgelser' af slægtsprogrammer.
Disse sider er typisk for den mere erfarne der ved lidt om hvilke krav
han stiller og hvilke funktioner / egenskaber natop han (m/k) lægger
vægt på.

Jeg tror simpelthen nybegynderen skal prøve en 3 - 4 forskellige
programmer, taste 50 eller 100 personer ind i hver, og så afprøve de
forskellige muligheder for præsentation af materialet som de enkelte
progammer har. Her må det naturligvis være et ubetinget krav at
programmet findes i en tidsbegrænset, men iøvrigt fuld funktionel,
demoversion.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-10-03 09:08

Arne Feldborg wrote:
> "Bent Fleron" skrev

> Den skavank er der nu altså mange andre programmer der også har.

Det kan vi ikke blive uenige i
men hvis ellers de intensive analyser står til troende ligger WinFam i
den kedelige og tunge ende af skalaen. Jeg har ingen forudsætninger for
selv at udtale mig, da jeg kun har prøvet Brothers Keeper udover WinFam.

> Winfam er nok ikke blandt de bedste til at eksportere. Til gengæld er
> den rimelig god til at importere ged-filer fra andre programmer, også
> selvom disse ikke er helt fine i kanten.

Det tror jeg gerne, da jeg gik fra BK til WinFam, tilbage i Gorm den
Gamles tid, kom det hele med.

> Jeg mener sådan set stadigvæk at Winfam er et udmærket program for en
> nybegynder - det er rimeligt nemt at komme igang med.

Hmm, det vil jeg tage et forbehold for, - altså det med nybegynder. Mit
udgangspunkt vil stadig være at hvis man ikke følger din anbefaling om
at prøvekøre tre-fire anerkendte programmer med test af export/import
mellem programmerne, så får man et problem senere, hvis man, hen ad
vejen, ønsker at gå fra WinFam til et andet program, men jeg er enig med
dig i at det er nemt at gå til. Det er så et spørgsmål om det i længden
kan tilfredsstille behovet, især hvis man udveksler informationer med
andre der bruger et andet program.

> [...]
> Disse sider er typisk for den mere erfarne der ved lidt om hvilke krav
> han stiller og hvilke funktioner / egenskaber natop han (m/k) lægger

Enig, - men et sted skal man jo starte, og så vil erfaringen automatisk
komme.
Som Lars Jørgen siger, lad os afvente version 7 af WinFam. Jeg håber
selvfølgelig den er værd at vente på.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 18-10-03 16:03

Sat, 18 Oct 2003 10:07:43 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,

> [...]
>den kedelige og tunge ende af skalaen. Jeg har ingen forudsætninger for
>selv at udtale mig, da jeg kun har prøvet Brothers Keeper udover WinFam.

hvilken leveranse av BK (se Hjelp / om BK for riktige data)

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-10-03 17:29

Otto Jørgensen wrote:

> hvilken leveranse av BK (se Hjelp

Otto, du kan godt sænke paraderne )
Jeg overgik til WinFam da den kom frem med version 1 i begyndelsen af
1990'erne fordi min kone godt kunne li' den grafiske brugerflade, der
var nem at arbejde med, kontra det den gang kedelige BK DOS-program.
Udover det har vi i DIS-Sydfyn gennemgået adskillige slægtsprogrammer
med den af medlemmerne der havde et godt kendskab til det specifikke
program, som foredragsholder. Som nævnt har jeg ikke selv prøvet andre
programmer. Det var blot det jeg ville sige med min udtalelse.

Noget helt andet er så, som nævnt af Lars Jørgen og Arne, at hvis WinFam
ikke snart viser en god vilje til fornyelse med den nye version 7, må
jeg, som omtalt for et års tid siden, gå i tænkeboks og finde ud af hvad
jeg så skal gøre.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 18-10-03 17:36

Sat, 18 Oct 2003 18:28:51 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,

>Otto, du kan godt sænke paraderne )

Jeg stiller bare et rent teknisk sprøsmål som jeg er interessert i kun
for å få tak i faktiske opplysninger om hvilke versjoner som her er
involvert.
Det er hverken "paraderne" eller noe annet, kun et spørsmål av ren
nyskjerrighet for å samle inn fakta av egen interesse

> [...]
>program, som foredragsholder. Som nævnt har jeg ikke selv prøvet andre
>programmer. Det var blot det jeg ville sige med min udtalelse.

Det var jo en meget avklarende melding her da :=)
At det var en DOS versjon for mange årsiden som ble benyttet.
Du vet, man kan jo lett gi inntrykk av at man snakker om dagens modell
og ikke en historisk gjenstand :=))

> [...]
>ikke snart viser en god vilje til fornyelse med den nye version 7, må
>jeg, som omtalt for et års tid siden, gå i tænkeboks og finde ud af hvad

Ja der skal det visstnok være et annet problem

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 18-10-03 21:21

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev:
18 Oct 2003 09:00:12 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Winfam er nok ikke blandt de bedste til at eksportere [Gedcom]. Til gengæld er
>den rimelig god til at importere ged-filer fra andre programmer, også
>selvom disse ikke er helt fine i kanten.
Helt uenig.
Læs artiklen i sidste nummer af 'Slægt & Data' om Gedcom Import og
Eksport.

> [...]
>Disse sider er typisk for den mere erfarne der ved lidt om hvilke krav
>han stiller og hvilke funktioner / egenskaber natop han (m/k) lægger

Jeg tror det er svært for en nybegynder at vide, hvad man får brug for
senere, uden hjælp fra de mere erfarne.
En begynder bliver let mere forvirret end afklaret ved at afprøve
mange forskellige programmer.

Når man først en gang har valgt et slægtsprogram og brugt det et
stykke tid, så er det en erfaring, som mange har gjort, at det er
meget svært/besværligt at skifte. Det resulterer ofte i at man viger
tilbage for at gøre det man burde gøre.
Man sidder populært sagt fast 'i saksen'.

Det er derfor, at det er så umådelig vigtigt at vælge det rigtige
program fra begyndelsen af. Der er ikke noget der hedder lette
begynderprogrammer, som man senere kan udskifte med et bedre.
Lyt aldrig til dem der siger, at der sker jo ikke noget ved, at du
prøver 'mit' program først, du kan jo altid skifte senere.
Den tale er falsk.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-10-03 00:58

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk> skrev Sat, 18 Oct 2003 22:20:30
+0200

> [...]
>tilbage for at gøre det man burde gøre.
>Man sidder populært sagt fast 'i saksen'.

Det er jeg langt hen ad vejen enig i.

>Det er derfor, at det er så umådelig vigtigt at vælge det rigtige
>program fra begyndelsen af.

Det tror jeg så til gengæld er en umulighed. Derfor min anbefaling om at
indtaste et mindre antal poster i 3 - 4 forskellige programmer og så
arbejde lidt med det inden man beslutter sig.

> [...]
>Lyt aldrig til dem der siger, at der sker jo ikke noget ved, at du
>prøver 'mit' program først, du kan jo altid skifte senere.

Igen er jeg langt hen ad vejen enig. Men det kan jo blive nødvendigt at
skifte og så skal man bare gøre sigt klart at det i de fleste tilfælde
kræver en god del håndarbejde.

Etr langt større problem (i forbindelse med de mange problemer med
Gedcom i de forskellige programmer) ser jeg egentlig i udveksling af
informationer slægtsforskere imellem. Gecom er jo om ikke Guds så
ihvertfald Mormonernes gave til slægtsforskere, der skal overføre en
familie eller en slægtslinie fra eet data sæt til et andet.

Men som tingene fungerer i dag går der alt for meget tabt under vejs.
Og i mange tilfælde opdager folk end ikke hvad de går glip af. De ved jo
ikke på forhånd, hvad de kan forvente at finde i en gedcomfil, de har
modtaget fra en anden slægtsforsker.

Bla. derfor bruger jeg *aldrig* en Gedcom fil modtaget fra andre i mit
slægtsforskningsprogram, før jeg har undersøgt den i dertil egnet
program som feks. GenViewer. GedSplit, WinGed, Ged Commander og andre
kunne også komme på tale her - men aldrig et slægtsforskningsprogram!

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-10-03 13:06

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev:
19 Oct 2003 01:58:29 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Et langt større problem (i forbindelse med de mange problemer med
>Gedcom i de forskellige programmer) ser jeg egentlig i udveksling af
>informationer slægtsforskere imellem.....
Det er vi enige om.

>Men som tingene fungerer i dag går der alt for meget tabt under vejs.
Ja, det er desværre rigtigt, men det gælder ikke generelt.
Hvor mange data, der går tabt afhænger af hvor mange fejl, der er i
afsenderens Gedcom fil, men i endnu højere grad af modtagerens
slægtsprogram.
Nogle programmer er elendige til at læse og forstå en Gedcom fil,
andre (og det er de bedste) forstår næsten alle de oplysninger, som
kan beskrives i en Gedcom, og det er rigtig mange.
Jeg henviser igen til artiklen i sidste nummer af 'Slægt & Data' om
Gedcom.

Hvis to af de bedre slægtsprogrammer udveksler data ved hjælp af
Gedcom, vil der kun være småting, der går tabt eller bliver
misforstået.

>Bla. derfor bruger jeg *aldrig* en Gedcom fil modtaget fra andre i mit
>slægtsforskningsprogram, før jeg har undersøgt den i dertil egnet
>program som feks. GenViewer, GedSplit...
Samme gør jeg.
Det er to gode programmer, som alle burde kende.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Keld Andersen

Dato : 19-10-03 17:01

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Helt uenig.
> Læs artiklen i sidste nummer af 'Slægt & Data' om Gedcom Import og

Ikke alle oplysningerne i artiklen er helt korrekte. Jeg er begyndt at se
lidt på Legacy (betaversion af version 5), da jeg ikke længere tror på, at
der kommer en brugbar version 7 af Win-Family. Det lykkedes mig faktisk (mod
forventning) at overføre stort set alle oplysninger fra Win-Family til
Legacy - også kilder, selv om artiklen anfører, at 0 % af kilderne kan
eksporteres fra Win-Family.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@tiscali.dk
Web: http://home.tiscali.dk/keld23
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : løvehjerte

Dato : 19-10-03 18:02

Keld Andersen wrote:
> "Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.dk> skrev i en meddelelse

------------------------------------

Hvor i dog kloge allesammen, er i alle lærere ? blive enige om noget
bliver i dog næppe.

Skolemesteren

Fra : Göran Wennerström

Dato : 24-10-03 14:13

"Keld Andersen" <keld23@tiscali.dk> skrev:

> [...]
> forventning) at overføre stort set alle oplysninger fra Win-Family til
> Legacy - også kilder, selv om artiklen anfører, at 0 % af kilderne kan

Fik du også de gule huskesedler med over?

Hvordan klarede du den ægteskabslige status?

Venlig hilsen Göran.

Fra : Keld Andersen

Dato : 25-10-03 03:18

Huskesedler og ægteskabelig status er lige netop noget af det, der ikke kan
ekporteres - eller eksporteres korrekt - fra Win-Family, men jeg betragter
det ikke som noget stort problem at indsætte den ægteskabelige status igen,
når jeg kontrollerer de overførte oplysninger, i forhold til en situation,
hvor man ikke kunne få sine kilder med. Jeg har ikke brugt huskesedlerne ret
meget, så der har jeg ikke de store problemer. Vi kan dog ikke blive uenige
om, at det idelle er, at alle oplysninger kan overføres.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-10-03 20:39

Valg af slægtsprogram er slet ikke let.
Det er en langtidsinvestering, som det er værd at overveje nøje.

Alle slægtsprogrammer har een fejl tilfælles:
- De er alt for billige !
Hvis de kostede f.eks. 2000 eller 5000 Kr, så ville brugeren være mere
tilskyndet til at undersøge hvilke produkter der er på markedet, for
at vælge det rigtige.

Et slægtsprogram er en investering, som jeg kan sammenligne med en
vaskemaskine.
Når man først har fået den installeret, så er den svær at udskifte og
den skal gerne vare i 10 år eller mere.
Det samme gælder for et slægtsprogram.

Før man køber en vaskemaskine vil de fleste undersøge markedet og
spørge sig for. Mange vil også indhente markeds undersøgelser fra
neutrale kilder som f.eks. Forbrugerinformation.
Gør noget tilsvarende for slægtsprogrammer.

Det er ikke alle vaskemaskiner, der er lige gode.
Det samme gælder slægtsprogrammer.
Nogle forsvarer deres, måske forkerte, valg af slægtsprogram med at
alle programmer jo egentlig kan det samme. Det passer bestemt ikke.
Andre siger at deres maskine/program er smart at se på eller har en
køn farve, og så glemmer de at nævne, at den udfører sit arbejde
dårligt.

Jeg kunne nævne slægtsprogrammer, som man bestemt ikke bør anskaffe,
jeg kunne også nævne en 4-5 stk. som er gode og brugbare, men jeg skal
nok vare mig for frivilligt og uopfordret at kaste mig for de glubske
fanatiske ulve.
Men jeg tør dog måske vove at sige, at jeg i store træk er enig med
Ole Bjørn Darrud i hans konklusioner i sidste nr. af 'Slægt & Data',
med den bemærkning at hans personlige præference for et bestemt
program er lidt for markant.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-10-03 20:41

Du kunne også starte med at kigge på
http://www.historie-online.dk/special/aktiv/slaeforsk.htm
og
DRs serie om slægtsforskning på
http://www.dr.dk/undervisning/Slaegt/index.htm

med henblik på gode råd

Inger Buchard

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 18-10-03 22:19

> [...]
>
> Som I nok kan se, så ved jeg ikke meget om dette, så jeg vil være
> taknemmelig for et par hints og lignende hjælp.

Du kunne også kigge på linket i min signatur :)

Ole P. Bielefeldt,
Ry
Fjern FJERNMIG i min E-mail adresse
FTM: www.familytreemaker.dk