en Guds velsignelse af valnødder..
Fra : Dyveke

Dato : 16-10-03 21:56

Valnøddetræet har velsignet os i år - vi henter dem ind i spandevis. Udover
at begave familie og venner kunne jeg godt bruge nogle forslag til brug..
Har nogen f.ex. erfaring med smagkvaliteten ved at lave hjemmelavet marcipan
hvor en del af mandlerne skiftes ud med valnødder?

Gode forslag til brug af valnødder i madlavningen? Jeg behøver ikke
bageopskrifter - dem har jeg rigeligt af og selv udviklet nogle stykker ..

Dyveke

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-10-03 22:17

Dyveke skrev:

> Udover at begave familie og venner kunne jeg godt bruge nogle
> forslag til brug.

Måske kunne det betale sig at få koldpresset nogle af nødderne?
Valnøddeolie er pragtfuld til visse salater, fx jordskoksalat, og
jeg kan forestille mig at smagen bliver endnu mere rig af frisk-
høstede valnødder. Jeg har dog aldrig prøvet selv.

// Klaus

Fra : MAndersen

Dato : 16-10-03 22:23

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg kan forestille mig at smagen bliver endnu mere rig af frisk-
> høstede valnødder. Jeg har dog aldrig prøvet selv.

Snaps af den grønne nød skulle være en guds velsignelse....

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-10-03 09:56

"Dyveke" <nospam@sandvej.dk> writes:

> [...]
> Har nogen f.ex. erfaring med smagkvaliteten ved at lave hjemmelavet marcipan
> hvor en del af mandlerne skiftes ud med valnødder?

Min svigermor har fødselsdag nu her og et af hendes ønsker er et
valdnøddetræ, så de igen kan komme til at lave valdnøddesnaps. Der er
det helt store hit i den familie.

Hvis du skulle have en spand i overskud....

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Dyveke

Dato : 17-10-03 10:46

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Min svigermor har fødselsdag nu her og et af hendes ønsker er et
> valdnøddetræ, så de igen kan komme til at lave valdnøddesnaps. Der er
> det helt store hit i den familie.

Som en anden en´meldte tilbage så er det den umodne grønne valnøddefrugt man
bruger til snaps - eller likør - det er lidt sent til det nu - men det
smager udemærket - specielt hvis man kan holde fingerne fra den og lade den
trække nogle år..

Men andre forslag er stadig velkomne..

Fra : Jørgen Hess

Dato : 17-10-03 20:16

"Dyveke" <nospam@sandvej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> smager udemærket - specielt hvis man kan holde fingerne fra den og

Ja - det er for sent med valnøddesnapsen nu. Til valnøddesnaps plukker
man 4 valnødder omkring den 1. august.
De flækkes i 4, og kommes i et syltetøjsglas med tætsluttende låg.
Herpå ½ flaske Brøndums/ 40% finsprit/ Aldis 37% vodka (for at
udelukke diskussionen om hvilken sprit der er den bedste) 96% finsprit
og noget demineraliseret vand til 40%. (146 ml sprit samt 204 ml vand
til en ½ flaske)
I syltetøjsglasset med det og lad stå til jul. Filtrer og kom væsken
tilbage til flasken (eller en anden der er tømt i mellemtiden) og lad
stå et års tid, eller 2.
I starten kommer en uhyggelig grønlig farve ud af eksperimentet. Den
ændrer sig med tiden til sort for til sidst at blive brun. Når den er
pæn brun kan du af denne essens lave valnøddesnaps ved at fortynde 4-5
gange. Lav ikke mere snaps end du har brug for, essensen kan holde
længe.
mvh
Jørgen

Fra : @(nospam)yahoo.dk

Dato : 18-10-03 09:34

Dyveke wrote:

> Gode forslag til brug af valnødder i madlavningen? Jeg behøver ikke
> bageopskrifter - dem har jeg rigeligt af og selv udviklet nogle stykker ..
>
> Dyveke

Prøv at søge på madopskrifterne på nettet. Der har jeg fundet en del
for- og hovedretter med valnødder.
Desuden har Camilla Plum i "mors mad året rundt" i oktoberafsnittet
nogle forslag til anvendelse af valnødder. Den kan nok lånes på biblioteket.

vh

Hanne