Fødekasse
Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 16-10-03 18:41

Hej allesammen.
Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig. Jeg er i den situation, at min
tæve skal parres ved næste løbetid. Så derfor vil jeg gerne have en
fødekasse. Men hvordan ser sådan en ud. Jeg har fået det forklaret af min
opdrætter. Men jeg er alligevel i tvivl. Så hvis der er nogle der har en
beskrivelse af sådanne en, eller måske tegninger ville jeg blive meget glad.
Da jeg gerne vil have alt er klar, inden de små grand danois hvalpe kommer.

Med venlig hilsen og på forhånd tak Janni Pedersen.

Fra : k.j.k

Dato : 20-10-03 07:29

Der findes flere bøger om hvalpef'dsler, bla. "Hvalpe på vej" af
Birgitte Schjøth. Det er altid en god ide at læse en masse om emnet. Er
du medlem af DKK kan du melde dig til et opdrætterkursus, her vil du få
alt at vide om opdræt og avl, love og regler osv. osv. Fødekassen bruges
ved fødslen, og de første uger af hvalpenes liv. Mål: lidt længere end
hunden, når den ligger på siden, lidt bredere end hundens højde, ikke
højere end du nemt kan komme til mor og hvalpe under fødslen. Men få lov
at se den hos din opdrætter når din hund skal parres, så er der jo god
tid til at lave den i.
Hilsen Karin

http://www.kandu.dk/

Fra : k.j.k

Dato : 24-10-03 17:01

> [...]

> Med venlig hilsen og på forhånd tak Janni Pedersen.
>
> En fødekasse er en kasse lavet af træ, eller spånplade. Den bruges når
hunden føder, og i de første uger af hvalpenes liv, til både mor og
børn.
Den må ikke være for stor, da tæven gerne skal kunne presse benene og
ryggen imod siderne, ved presseveerne under
fødslen. Ca. samme længde som hunden, og samme bredde som hunden er
høj. Siderne må ikke være højere end at du kan komme til hvalpene uden
besvær. Men jeg synes du skal spørge din opdrætter om du må se deres,
inden du selv går igang.

Hilsen Karin

http://www.kandu.dk/