Behandling af valnødder
Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 15-10-03 21:21

Hej NG

Nu er det ved at være tid til at høste valnødder, så i den forbindelse ville
jeg høre om der er nogen der ved hvordan man behandler de høstede nødder?

Forsøg på at hænge dem til tørre ved siden af fyret har ikke været heldig,
de mugner og bliver i øvrigt uspiselige. Hvis man så behandler dem med
Atamon for at forhindre dette, udebliver et anvendeligt resultat.
Hvad gør man egentlig i f. eks Frankrig, når man høster nødderne?

Gode råd modtages med tak

Venlig hilsen

Svend Åge

Fra : Splinten

Dato : 17-10-03 15:16

"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Atamon for at forhindre dette, udebliver et anvendeligt resultat.
> Hvad gør man egentlig i f. eks Frankrig, når man høster nødderne?

Prøv en gammel nylonstrømpe, et fiskenet eller andet med god udlyftning.
Lad det hænge udendørs i tørvejr f.eks under et halvtag ellerpå en terrasse
så tører de og bliver rigtig gode.

splinten

Fra : Jørgen Hess

Dato : 17-10-03 19:05

> [...]
> Atamon for at forhindre dette, udebliver et anvendeligt resultat.
> Hvad gør man egentlig i f. eks Frankrig, når man høster nødderne?

Alt det grønne skal, hvis det ikke selv er faldet af, fjernes.
Derefter vaskes nødderne i varmt vand (Li'som til håndopvask) det
gøres et par gange. Bare hæld godt med nødder i baljen og udskift
vandet til det forbliver rent. Læg herefter nødderne på en bagerist på
køkkenbordet til de er tørre. Derefter i net og skal herefter tørre
godt over en radiator i flere dage. Derefter opbevares de tørt, men
ikke for varmt.
Har i øvrigt undret mig over at vores nødder tilsyneladende ikke
harsker. De valnødder man køber afskallede i en pose har ofte en harsk
smag.
I øvrigt udvikler smagen sig i nødderne over tid.
mvh
Jørgen

Fra : Dyveke

Dato : 17-10-03 20:15

"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Nu er det ved at være tid til at høste valnødder, så i den forbindelse
ville
> jeg høre om der er nogen der ved hvordan man behandler de høstede nødder?

Af flere årsager har jeg for år tilbage investeret i en tørremaskine (bruges
til at tørre en masse fra haven, kan købes hos www.hjemmeproduktion.dk) jeg
også bruger til at tørre hassel- og valnødder i. Det er ikke nødvendigt at
vaske nødderne - de skal bare i tørrebakkerne og tørre et par dage - og
herefter opbevares tørt og køligt. Det er aldrig slået fejl med kvaliteten -
dog har årene vist at de valnødder der falder af træet de første fjorten
dage af sæsonen aldrig (sjældent) er værd at gemme.

Venlig Hilsen

Dyveke