Øster Skerninge, Knudstrup. §27?
Fra : Karen Elvers

Dato : 12-10-03 11:24

På København rådhus gik jeg ind på Stadsarkivet. I Fattigvæsenets bøger
står:

"Ugift Johanna Wingren, barn Arthur, 17/5-1895 1.Sekr. Brev fra Øster
Skerninge, Knudstrup. §27."

Jeg ved at Johanna Wingren emigrere til USA d. 21, maj 1895, og jeg ved at
Arthur er født 1886 og er opvokset på et børnehjem. Jeg har talt med ham i
1958!

MEN jeg vil gerne følge Arthur, hvilket børnehjem, der er tale om og
soldatertid. Jeg finder ham igen i Odense 1917, hvor han er far til min
svigermor, så spørgsmålet er:

Øster Skerninge! det er vel Svendborg amt?

Knudstrup, kan være mange steder i landet? men så vidt jeg kan se ikke
Svendborg amt!

§27, henviser vel til en lov, men hvilken?

Personalet på Stadsarkivet var vældig hjælpsomme, men de kunne ikke komme
længere.
--
Venlig hilsen
Karen

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 12-10-03 13:02

"Karen Elvers" <elvers@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> §27, henviser vel til en lov, men hvilken?
>
> Personalet på Stadsarkivet var vældig hjælpsomme, men de kunne ikke komme

Der er et Knudstrup i Granslev sogn, Viborg amt, hvorfra jeg har nogle aner
som siden bærer navnet.

Kunne dette "Knudstrup" der anføres være navnet på en person, som har
behandlet sagen?

Wingreen er bestemt ikke noget almindeligt navn. Familysearch har blot en
enkelt i København. Mon du kan finde Johanne i folketællingen 1890 i Øster
Skerninge, Svendborg amt?
Det er under indtastning, men med lidt tålmoghed, hvis du har langt til et
arkiv

Fra : Karen Elvers

Dato : 12-10-03 13:53

Ja, det kan være Knudstrup, Granslev sogn, Viborg amt, eller Alsted herred,
Sorø amt, eller 2 steder i Løve herred, Holbæk amt. Jeg kan ikke se at nogle
af stederne har noget med Øster Skerninge at gøre!!!
Arthur Emanuel Wingren f. 25/6-1889 i Frederiksborg amt, Hellebæk sogn.
FT 1890 er Arthur, hans mor Johanna og mormor Maria (begge Svensk født) i
Hellebæk.
Maria dør 6/7-1890, så ramler Johannas verden. Hun føder en datter
25/5-1891, der dør efter 4 md.
Johanna lever på 3 adresser i København 1891 - 95, derefter udvandre hun
alene, København - Göteborg - New York.
Det er rigtigt, at Wingren er et ualmindeligt navn, det er nok derfor jeg
har kunnet finde så meget.
Det er muligt at Arthur står i FT 1901 i Øster Skerninge, Svendborg amt. Jeg
bor i Fredensborg, så der har jeg ikke kikket.
--
Venlig hilsen
Karen

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 12-10-03 15:33

> [...]
Jeg
> bor i Fredensborg, så der har jeg ikke kikket.

FT 1901 kan læses på mikrokort på Rigsarkivet (eller købes fra Viborg)

V. h.
Kjeld Jakobsen