Anbefaling af udbydere til Andelsbolig-net~
Fra : Towli

Dato : 10-10-03 13:45

Hej alle

(nå jeg måtte ikke offentliggøre tilbudet, så jeg prøver lige igen: )

Vi har fået tilbud på kabling af det interne net på 65 lejemål fra
XX.XXXXXXX på

Cirka priser :

- PDS kabling 138125 kr. (til tlf og Internet)
- COAX kabling 036562 kr. (til kabel-tv forståes)
- Telefoni 099000 kr. (central m.v. til ip telefoni)

hvad mener i om disse priser
og ikke mindst hvem skal vi efterfølgende benytte som udbydere???

Det er som om alle fraråder at bruge Kabelnettet.dk, men de kan jo ellers
levere hele pakken...

Jeg vil blive helt uanstændig glad for at få videregivet erfaringer fra
andre der har været i samme situation som vores.
Hvilke udbydere har i valgt til de forskellige løsninger ?
Hvordan kører Internettet ?
Er etableret Intranet i foreningen og hvad det kører på / hvem administrerer
det...
Hvad med f.eks. kravet om at man skal have adgang til 112 (Ip telefoni kan
jo gå ned???) -har i en fast linje hertil?
Hvad med lognings-krav ifht. terror pakken osv.?
Hvilke krav skal vi "huske at stille" til udbydere? (Kasper skriver f.eks. i
tråden nedenunder at de ikke ville benytte kabelnettet idet de ikke ville
garantere 2Mbit pr. lejlighed)

Jeg sender en virtuel flaske Jack Daniels for ethvert svar.

1000 tak

/Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-03 17:35

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> wrote in message

> Vi har fået tilbud på kabling af det interne net på 65 lejemål fra
> XX.XXXXXXX på

> Cirka priser :

Hvad indebærer det? Skriver tilbudsgiveren noget om, at priserne skal
forstås at der kan bruges eksisterende føringsveje osv? Hvis der skrives
det, kan det sagtens blive dobbelt så dyrt.

> - PDS kabling 138125 kr. (til tlf og Internet)
> - COAX kabling 036562 kr. (til kabel-tv forståes)

Lyder meget fornuftigt

> - Telefoni 099000 kr. (central m.v. til ip telefoni)

har jeg ikke lige styr på

> jo gå ned???) -har i en fast linje hertil?

Nu behøver man vel ikke køre IP telefoni.... Når der laves PDS udtag,
opfatter dette næsten altid af et dobbeltudtag.. Altså et stik til netværk,
og et andet til telefoni.. Og her kører man da ofte normal telefoni, hen til
telefoncentralen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-10-03 19:41

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med f.eks. kravet om at man skal have adgang til 112 (Ip telefoni kan
> jo gå ned???)

Al telefoni kan gå ned

Nogen der lige har et link til det egentlige lovkrav ang. adgang til 112?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-03 19:50

> "Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
>
> Al telefoni kan gå ned
>
> Nogen der lige har et link til det egentlige lovkrav ang. adgang til 112?

Der er faktisk et par steder jeg har set, fx i elevatorere. At man skal
trykke 0112 for at ringe til alarmcentralen... Hvilket jeg troede var
ulovligt.. Men det kan jo være det ikke er tilfældet.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 10-10-03 22:52

On Fri, 10 Oct 2003 20:40:46 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Al telefoni kan gå ned
>
>Nogen der lige har et link til det egentlige lovkrav ang. adgang til 112?

Jeg vil tro at der blot er tale om "udbudsbekendtgørelsen":
> [...]
| taletelefonitjenester
|
| § 3. Ejere af elektroniske kommunikationsnet, som er tilsluttet
| offentlige elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, og
| udbydere af taletelefonitjenester, som ikke udelukkende giver adgang
| til at foretage opkald til udlandet, skal sikre, at alle slutbrugere,
| der er tilsluttet nettet eller tjenesten, og som herigennem benytter
| en taletelefonitjeneste, kan
| 1) foretage gratis opkald til den offentlige alarmtjeneste (112) og
| 2) foretage opkald til forsyningspligtudbyders teksttelefontjeneste
(jeg ved ikke hvordan man linker til retsinfo)

Den nævner så vidt jeg kan se ikke noget om at ting aldrig må gå i
stykker.
Hvilket da også ville være umuligt at overholde.

/Jarlskov

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-10-03 12:28

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvilket jo er nemt at lave med IP-telefoni

> Den nævner så vidt jeg kan se ikke noget om at ting aldrig må gå i
> stykker.

Det var også min erindring

Fra : Kim Nielsen

Dato : 11-10-03 13:50

> [...]
>
> (nå jeg måtte ikke offentliggøre tilbudet, så jeg prøver lige igen: )
>
> Vi har fået tilbud på kabling af det interne net på 65 lejemål fra

Er priserne med eller uden moms ?

> - PDS kabling 138125 kr. (til tlf og Internet)

Hvad med aktivt udstyr, rackskabe, El-arbejde, således at lokalnettet kører
når denne del er udført, eller er det kun ren kabling?

Fremføres der særskilt PDS til lejlighedene med hensyn til telefoni?

Husk garanti for endelig kvalitet, målerapporter og ikke mindst den
fremadrettede service aftale, hvis I ønsker at en sådan skal tage hånd om en
switch der bryder ned fredag aften m.v.

Hvis switche er inkluderet, er det L3, fabrikat?

> - COAX kabling 036562 kr. (til kabel-tv forståes)

Hvad med mellemforstærkere, dæmpning på kabler m.v., således at der opnås
korrekt signalstyrke i samtlige lejligheder? Er der tale om rent
struktureret kabling for senere samling og brug?

Sluttes der af med et bundt kabler, eller i rack?

> - Telefoni 099000 kr. (central m.v. til ip telefoni)

Hvis det er IP mod lejlighederne, hvad med konvertering til analogt udstyr,
så beboerne ikke skal skifte telefon. Er der tale om en blackbox til
digital/analog konvertering, følger den så med?

Fremadrettede service aftale, hvis I ønsker at en sådan skal tage hånd om en
IP centralen bryder ned fredag aften m.v.

Kan telefonien leveres nu, eller kommer den "snart".

Løbende udgifter for beboerne, herunder:

Abonnementspris pr. md. / telefonnummer ?
Minutpris?
Opkaldstakst?

Rettes der nogle løbende udgifter mod forening og/eller beboere i form af
datakredsløb o.a.

Med hensyn til telefoni, vil der ofte være et tæt samspil mellem den
tekniske løsning og den mulige serviceprovider. I bør derfor afdække,
hvem/hvor mange der kan/vil levere telefoni til den konkrete tekniske
løsning, hvilket afspejler hvor frit I står i fremtiden.

> Jeg sender en virtuel flaske Jack Daniels for ethvert svar.

Ja tak

Det var blot det jeg lige kunne komme på og som jeg mener bør tages med, for
at kunne vurdere en pris på kabling og punkter hvor der kan tænkes at komme
merudgifter, før en kabling bliver til en løsning i drift.

--
Kim Nielsen - (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-10-03 14:08

"Kim Nielsen" <kim.nielsen.dettefjernes@kabelnettet.dk> wrote in message

> [...]
komme
> merudgifter, før en kabling bliver til en løsning i drift.

Helt klart, du har taget mange gode spørgsmål med!