Vil en HTML_Genrator have interesse
Fra : Defcon

Dato : 09-10-03 20:14

Hejsa NG.... Jeg er pt. igang med at lave en HTML_generator i PHP så man
slipper for at springe ud og ind imellem php og html.... Den vil blive lavet
som en php-fil man kan inkludere og i denne vil der være metoder til
generering af diverse html..... Projektet er primært for at jeg kan selv
bruge den i mine fremtidige projekter, men tænkte om det var noget andre
også var interesserede i... ?

/Rasmus

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 10-10-03 09:46

Defcon wrote:
> [...]
> generering af diverse html..... Projektet er primært for at jeg kan selv
> bruge den i mine fremtidige projekter, men tænkte om det var noget andre

Dem findes der utallige af i forvejen(ta' en søgning og se..), og når
det kommer til stykket, så vil jeg personligt i hvert fald hellere helt
kunne holde styr over, hvad det er for noget html der bliver lavet, men
det kan da godt være der er nogle der ville bruge den..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Defcon

Dato : 10-10-03 10:21

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message

> [...]
> kunne holde styr over, hvad det er for noget html der bliver lavet, men
> det kan da godt være der er nogle der ville bruge den..

Hmm.... synes eller jeg søgte meget efter en sådan html-dims, men fandt
intet af betydning (har du et link til en jeg kan prøve???)... Ang. det med
selv at have styring så vil jeg sige at du har det i stor grad..

Et eksempelt ville være at du skrev følgende normalt:

echo '<a href="http://www.rwj.dk" target="_blank" class="link">Dette er en
test</a>';

skulle skrive

echo html_a('Dette er en test', 'http://www.rwj.dk', '_blank', 'link');

Dette vil så yderligere kunne kombineres da metoderne giver html-koden
tilbage i strenge

/Rasmus

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 10-10-03 11:18

Defcon wrote:

> Hmm.... synes eller jeg søgte meget efter en sådan html-dims, men fandt
> intet af betydning (har du et link til en jeg kan prøve???)... Ang. det med

F.eks. nogle af de her:
http://www.phpclasses.org/browse.html/class/1.html

Derudover kan du jo prøve at søge et par minutter på google efter ord
som 'php', 'class', 'html', 'generate' osv..

> echo html_a('Dette er en test', 'http://www.rwj.dk', '_blank', 'link');

Under alle omstændigheder synes jeg du skal lade dine metoder (selvom
det her godt nok bare ligner et funktionskald, men det var vel for
eksemplets skyld) tage et array af parametre

html_a(array(
   'link'=>'http://www.rwj.dk',
   'target'=>'_blank',
   'class'=>'link',
   'content'=>'Dette er en test'
));

for så kan du evt. udvide det senere, hvis du pludselig finder ud af at
du gerne vil kunne lave en onclick, eller en title eller en style attribut..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 10-10-03 11:36

Nezar Nielsen <tumpen@fez.dk> writes:

> [...]
>
> for så kan du evt. udvide det senere, hvis du pludselig finder ud af
> at du gerne vil kunne lave en onclick, eller en title eller en style

Evt. kan man jo bare lade html_a() funktionen løbe arrayet igennem og
selv oversætte nøgler og værdier til attributer, evt. med nogen
særlige attributer eller lign.

Jeg har dog svært ved at se, hvad fordelen ved at bruge en funktion
til at lave et anchor tag skulle være. Du får jo ikke adskilt din kode
og din HTML generering alligevel.

- Jacob Atzen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 10-10-03 12:39

Jacob Atzen wrote:

> Jeg har dog svært ved at se, hvad fordelen ved at bruge en funktion
> til at lave et anchor tag skulle være. Du får jo ikke adskilt din kode
> og din HTML generering alligevel.

My sentiments, exactly.

Men det kan da godt være at nogen synes de har lettere ved at kigge på
metodekald, end på et stort streng-argument til print() .. samtidigt
sikrer de at man ikke glemmer at afslutte sine tags </p> ..etc

Man kunne måske også tænke at så ville man kunne vælge i sin constructor
om det skulle være xhtml eller bare html der blev outputtet fra
metodekaldene..så ville der da være lidt et formål med det..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Brian Schmidt

Dato : 19-10-03 15:03

> Man kunne måske også tænke at så ville man kunne vælge i sin constructor
> om det skulle være xhtml eller bare html der blev outputtet fra
> metodekaldene..så ville der da være lidt et formål med det..

Prøv at kigge på phpHtmlLib, jeg har på fornemmelsen at det er præcis hvad
du leder efter.
http://phphtmllib.newsblob.com/

Fra : Defcon

Dato : 10-10-03 15:51

> [...]
> det her godt nok bare ligner et funktionskald, men det var vel for
> eksemplets skyld) tage et array af parametre

Har dette haft oppe at vende som en løsning, men den ville ikke have nogle
fordele (svær at bruge).... Derfor bliver det med de mest brugte parametre +
en optional "advanced"-parametre til hvis man har brug for lidt ekstra... på
den måde kan man bruge funktionerne på en bekvem måde og samtidig vil man
kunne lave avancerede dele de enkelte gange man har brug for det...

Men det lyder vist kun som om det kun er mig der kan lide denne måde
generelt...

/Rasmus

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 10-10-03 16:13

Defcon wrote:

> [...]
> en optional "advanced"-parametre til hvis man har brug for lidt ekstra... på

Ok, men så må der jo også være en en-parameter-version, hvor man bare
sender et link ind og får et link med selve urlen som linkteksten.. ;)

Og nejnej, du er ikke den eneste, ellers ville der jo ikke findes
klasser derude der gør det samme :)

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-03 08:32

On Fri, 10 Oct 2003 16:51:24 +0200, "Defcon"
<wulff-jensen@mobilixnet.dk> wrote:

>Har dette haft oppe at vende som en løsning, men den ville ikke have nogle
>fordele (svær at bruge).... Derfor bliver det med de mest brugte parametre +

Svær at bruge - det er kun til man vænner sig til det... Til gengæld er
Nezars forslag, syntes jeg, langt lettere at læse. Om et halvt år når
det skal ændres, med din metode, er det så linket eller teksten der skal
vises som er første argument til funktionen?
Med array-eksemplet er det ligegod om det står først eller sidst, for
det er altid angivet som 'key' => 'value'.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Defcon

Dato : 11-10-03 10:20

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> Med array-eksemplet er det ligegod om det står først eller sidst, for
> det er altid angivet som 'key' => 'value'.

ja, kan godt se fordelene med vilkårlig rækkefølge, men ulempen er jo at en
sådan løsning er lige så lang at skrive som hvis du bare skrev det normalt
( echo <a href=...></a>)...

Men ang. det når man sidder med det om et halvt år... Hvis man her i
designfasen tænker sig om hvad der er mest logisk (parametremæssigt) og
tilhørende lave en API så er det at huske det vel ikke sværere end en
hvilken som helst funktion i php...

/Rasmus