Sognepræst Johan Christian Jensen, Skjolde~
Fra : Bjarne Lander

Dato : 09-10-03 12:09

Hej NG

Jeg finder i FT fra 1834 ovennævnte præstefamilie. De har en søn som hedder
Emmanuel Tauber Jensen, 1 år gammel.
I FT-1845 for Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad finder jeg en Emmanuel
Tauber Jensen, 11 år, Pleiesøn, skoledicipel født i Skjolde, Veile Amt. Mon
ikke jeg kan gå ud fra, at det er en og samme person?
I FT-1845 er der også en Hans Jensen, 8 år, Pleiesøn, skoledicipel født i
Skjolde, Veile Amt. Vel sagtens en lillebror.

Nu sidder jeg og undrer mig over, hvorfor de 2 drenge er i pleje. Er
forældrene døde?
Fra FT-1834 ved jeg at Emmanuel havde 2 ældre søskende. Hvor blev de af?
De er i pleje hos mine aner, derfor er jeg interesseret.

Hvis nogen kender noget til sognepræsten og hans families skæbne, vil jeg
gerne høre fra jer.

Venlig hilsen
Lise Tauber

---

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-10-03 13:47

Iflg. Wiberg: Houlbjerg og Granslev, Houlbjerg herred, Viborg amt.
Fra 22.2. 1840 er Johan Christian Jensen præst her. Han var født 24.6.90 i
Roskilde og søn af Hans Jensen, cantor og hustru Johanne Christiane Clausen,
der var gift 2. g. med Etrd. J. Tauber, Rtr. i Aalborg.
Så det kunne se ud til at sønnerne er hos deres farmor.

Ingen dødsdato for Johan Christian Jensen og hustru Johanne Birgitte Worm i
Wiberg.

Yderligere oplysninger i "Danmarks Præstehistorie" af S. Elvius side 217.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Frede Binderup

Dato : 10-10-03 10:43

"Bjarne Lander" <b.lander@12move.dk> wrote in message news:<3f85444b$0$9793$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Hej NG

..

> Hvis nogen kender noget til sognepræsten og hans families skæbne, vil jeg
> [...]
Kære Lise Tauber!
Iflg. "Bjerre Herreds Bogen 2" (2001):
Johan Christian Jensen.
Født i Kbh. 1790, cand. theol. 1825.
Gift med Johanne Birgitte Worm.
1831 sognepræst i Skjold.
1840-77 sognepræst i Houlbjerg-Granslev.
Afsked 1877, døde i 1885 som Danmarks ældste præst.
M.v.h.
Frede Binderup