Ny artikel om 3 - med priser, dækning og d~
Fra : Thomas Søe Holm

Dato : 09-10-03 10:54

Se: http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&p=1658&id=335

Med venlig hilsen
Thomas Søe Holm

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-10-03 11:12

"Thomas Søe Holm" <th@eaid.dk> wrote in message
news:bm3b7k$2m48$1@news.cybercity.dk...
> Se: http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&p=1658&id=335

Okay, det er da ikke helt sindsyge priser...

Mern angående dækningen.. Findes der ikke et sted hvor man kan se dækningen
på kort. så man kan se hvor de evt. har sat masterne henne.

Dækningen af københavn er jo et vidt begreb.

Fra : Jacob Riis

Dato : 09-10-03 12:45

"Thomas Søe Holm" <th@eaid.dk> skrev i en meddelelse
> Se: http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&p=1658&id=335
>
> Med venlig hilsen
> Thomas Søe Holm

Jeg nægter at betale 3000 kr. for en ny telefon. Og er 3G telefonerne ikke
også lidt klodsede og sluger en hel del strøm? Jeg tror jeg venter til det
bliver lidt billigere.

--
Jacob

Fra : Søren Christensen

Dato : 09-10-03 15:10

"Thomas Søe Holm" <th@eaid.dk> skrev i en meddelelse
> Se: http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&p=1658&id=335
>
> Med venlig hilsen
> Thomas Søe Holm

Ok priserne er nu det der overraskede mig mest. Det er da lige før stort set
alle kan være med!
Og dejligt at se ens by er dækket inden året er omme! Nam nam tror jeg skal
have mig sådan en...

Venligst

Fra : Søren H. Wind

Dato : 09-10-03 22:27

Thomas Søe Holm wrote:
> Se: http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&p=1658&id=335

Jeg syntes sgu' det her er skræmmende :

TDC, Orange og Telia, forpligtet til at dække 30% af befolkningen inden
udgangen af 2004 og 80% af befolkningen inden udgangen af 2008. Til
sammenligning dækker Sonofon, med deres 2G netværk, i dag 98,5% af landet.

Fra : Jacob Riis

Dato : 09-10-03 22:56

"Søren H. Wind" <s.wind@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udgangen af 2004 og 80% af befolkningen inden udgangen af 2008. Til
> sammenligning dækker Sonofon, med deres 2G netværk, i dag 98,5% af landet.

Hvad er skræmmende?

--
Jacob

Fra : Søren H. Wind

Dato : 10-10-03 09:21

> Hvad er skræmmende?

Den ringe dækning, og at man først i 2008 kan forvente 80% dækning..
Det er blot 4 år sidan jeg droppede Sonofon som udbyder pga. jeg fandt deres
dækning dårlig i vores område "trekantsområdet" og de har på det tidspunkt
været over 80% dækning....

Ergo.... jeg kan nok ikke før 2010 finde mig tilfreds med en G3 telefon.. ?

Fra : Thomas Søe Holm

Dato : 10-10-03 10:05

> [...]
> været over 80% dækning....
>
> Ergo.... jeg kan nok ikke før 2010 finde mig tilfreds med en G3 telefon..
?

Har du læst min artikel
(http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&p=1658&id=335) som der også er link
til ovenfor?

I den står der bl.a. at _minimum_ 30% af landet skal være dækket ved
udgangen af 2004, men der står også at 3 vil dække 51% af landet allerede
ved udgangen af 2003.

Så de 30% og de 80% er altså mindste krav. I øjeblikket er 3 langt foran.
Hvordan det ser ud i 2008 er der ingen der ved endnu.

Iøvrigt står der også i artiklen at dine almindelige stemme samtaler blot
roamer (på TDC's net). Så du står ikke med en telefon du ikke kan ringe fra!

Fra : Jacob Riis

Dato : 10-10-03 11:13

"Søren H. Wind" <s.wind@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Den ringe dækning, og at man først i 2008 kan forvente 80% dækning

[snip]

Telefonen vil jo skifte over til 2G (GSM) netværket hvis der ikke er
forbindelse til 3G. Så selv om man bevæger sig væk fra de store byer hvor de
første G3 master bygges så vil man stadig kunne ringe, SMSe og wappe. Jeg
ville ikke være så bekymret.

Men ligesom dig så mener jeg ikke at at det i dag kan betale sig at skifte
over til 3G. Det er simpelhen for dyrt i forhold til 2G og telefonerne er
ikke modne nok. Jeg mangler også at se om de services som 3G giver er
anvendelige og om priserne på disse services er til at betale.

--
Jacob

Fra : Johnny

Dato : 11-10-03 18:25

Søren H. Wind wrote:

> [...]
> været over 80% dækning....

> Ergo.... jeg kan nok ikke før 2010 finde mig tilfreds med en G3 telefon.. ?

Det er nemlig problemet med 3G. Selvom man roamer uden for 3G
dækningsområdet, så er det ikke godt nok. At dække 80% af befolkningen
er ikke det samme som at dække 80% geografisk. Til sammenligning dækker
SONOFON 98,5% GEOGRAFISK af Danmark og dækningen bliver udbygget meget
iøjeblikket i udkantsområderne.

Der kommer ALDRIG 3G dækning ude på landet. Masterne skal simpelthen
står for tæt, og det er derfor ikke økonomiske forsvarligt at dække
andre steder end de store byer (læs: byer med over f.eks. 3000
indbyggere). Og det fysiske problem med 3G er frekvenserne. En sendemast
på 3G nettet sender 3-4 kilomenter, hvor en typisk GSM900 mast sagtens
kan række over 15 kilometer. Det er derfor, der skal opsættes 3-4 gange
flere 3G sendere, som igen betyder flere omkostninger for selskaberne
(og dig som kunde).

Dvs. at der bliver dækning lige omkring f.eks. Kolding og Vejle, men
hvis man er på camping ved Brejning (Vejle fjord) eller på fisketur
omkring Hvidesande (vestjylland), så kan man ikke forvente 3G dækning.

Derved forsvinder alle fordelene ved 3G nettet. Hvad er fedt ved en
videotelefon, når man ikke kan ringe fra sommerhuset til familien på
Frederiksberg?

Nej, giv os noget EDGE-teknologi i stedet for. Optimal dækning via de
eksisterende master og op til 384 kbps overførsel.
Mulighed for videotelefoni, færre master, færre investeringer og bedre
dækning.

--
Mvh. Johnny
Telefoner:S/E T310, Siemens S55/M50

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 12-10-03 16:08

Hej

Johnny <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> wrote:

>Der kommer ALDRIG 3G dækning ude på landet.

Nej, det troede jeg også, indtil for et par timer siden !

Jeg bor langt ude på bøhlandet, Melby, mellem Hundested og
Frederiksværk, og ca. 200 meter fra min bolig har TDC en 56 meter mast
stående. - For en 2 -3 uger siden var der en del aktivitet med opsætning
af nye antenner, kabler m.m. - Det tog jeg mig ikke umiddelbart af, for
det er der tit. Foruden TDC, huser masten også Orange og Sonofon, plus
diverse radiolinks.

Men, foranlediget af det gode vejr, og fruens tiggen om ikke jeg ville
med ud og gå en tur, så lagde jeg idag turen hen forbi ovennævnte mast
((som så ofte før)). - Her fik jeg syn for hvad det var der var gang i
for et par uger siden ! - Der var kommet omtalte nye antenner, og et nyt
"hus" og elmåler, og hvad stod der på det ? - Jo, HI3G ! og systemet
kørte, elmåleren tilhørende HI3G snurrede lystigt !

Så ud på landet kommer de, og visse steder er de altså allerede !.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Johnny

Dato : 12-10-03 20:27

Ole Rasmussen wrote:

> [...]
> kørte, elmåleren tilhørende HI3G snurrede lystigt !
>
> Så ud på landet kommer de, og visse steder er de altså allerede !.

Ny er Melby heller ikke ude på landet. Ude på landet er efter min mening
Bøvlingbjerg i Vestjylland.

Så vidt som jeg husker, så er der en togforbindelse i nærheden af Melby.
Det er højest sandsynligt derfor at "3" opretter en sender her. Andre
steder (læs: hvor der ikke er større veje eller trafikforbindelser) skal
man ikke forvente at se 3G net indenfor en overskuelig tid.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-10-03 11:34

Hej

Johnny <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> wrote:

>Ny er Melby heller ikke ude på landet. Ude på landet er efter min mening
>Bøvlingbjerg i Vestjylland.

Ja ok, det kan jo altid diskuteres, normalt regnes det vist for værende
'ude på landet' her

>Så vidt som jeg husker, så er der en togforbindelse i nærheden af Melby.
>Det er højest sandsynligt derfor at "3" opretter en sender her.

Jo da, vi har skam egen jernbanestation...

>Andre steder (læs: hvor der ikke er større veje eller trafikforbindelser) skal
>man ikke forvente at se 3G net indenfor en overskuelig tid.

'3' har fået et dækningskort på deres hjemmeside, ifølge dette kort er
der "fuld knald" på UMTS dækningen herude. - Nå, det er nu ikke fordi
det imponerer mig, jeg hører til den der ikke rigtigt kan se hvad man
skal bruge 3G til. - Men det som trikkede var at man jo hele tiden har
holdt fast i at der fra starten kun var dækning i Kbh, Århus, Odense og
Ålborg, men det er altså langfra tilfældet, ifølge dækningskortet er det
væsentlig bedre allerede fra dag 1.

Synd for dem som er interresserede, at man tilsyneladende ikke kan
levere nogen telefoner, det kan jo være lidt svært at drive et
teleselskab uden !.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"