MySQL og insert into
Fra : Brian Emilius

Dato : 08-10-03 09:09

Hej NG

Er der nogen måde hvorpå jeg kan bestemme hvilken række der skal skrives
til i nedenstående ex.
med fx where Navn = $array insert into osv... ?

$insertSQL = "insert into Hanner (Navn, Birth, Far, Mor, Stambog, Speciel)
values ('$name', '$birth', '$father',
'$mother', '$book', '$speciel')";

Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Michael Jensen

Dato : 08-10-03 09:30

Brian Emilius wrote:
> Hej NG
Hejsa

> Er der nogen måde hvorpå jeg kan bestemme hvilken række der skal
> skrives til i nedenstående ex.
> med fx where Navn = $array insert into osv... ?

Er ikke helt sikker på hvad du mener, men det kunne godt tyde på at du
skulle kigge på :

http://www.mysql.com/doc/en/UPDATE.html

> $insertSQL = "insert into Hanner (Navn, Birth, Far, Mor, Stambog,
> Speciel) values ('$name', '$birth',
> '$father', '$mother', '$book', '$speciel')";

Der findes faktisk en gruppe til database spørgsmål, der bedes du stille
spørgsmålet næste gang det kun er et databasespørsmål.

Den findes her : dk.edb.database

FUT: dk.edb.database (ikke sikkert det virker helt rigtigt men prøver lige)

Michael Jensen
Michael[SNABEL]ogj[PRIK]DK

Fra : Brian Emilius

Dato : 08-10-03 09:46

Ja, jeg ved godt at min post måske er lidt malplaceret, men det er i
forbindelse med PHP at jeg vil "insert into" en tabel.
Det, jeg vil vide er, om der er mulighed for at vælge hvilken række jeg
vil skrive på. Altså indsætte data i et allerede eksisterende felt, sådan
at der ikke bare bliver lavet en ny række til mine data (eller måske lidt
bedre sagt: Ændre i eksisterende data i bestemte felter).

Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Michael Jensen

Dato : 08-10-03 11:12

Brian Emilius wrote:
> [...]
> felt, sådan at der ikke bare bliver lavet en ny række til mine data
> (eller måske lidt bedre sagt: Ændre i eksisterende data i bestemte

Hejsa Brian

Så kunne jeg godt tænke mig at vide om har kigget på det link jeg gav dig
før.

Der står jo beskrevet hvordan man gør netop det....

Michael Jensen
Michael[SNABEL]ogj[PRIK]DK

Fra : 200044@holsem.dk

Dato : 08-10-03 14:22

Okay... ny har jeg prøvet lidt af hvert, og er kommet fram til at dette må
være løsningen:

elseif(rediger==han3) {
$_request["which"];
$_request["special"];
$conn = mysql_connect("localhost", "root", "password");
mysql_select_db("Katte");
$rettelse = "update Hanner set Speciel='$special' where Navn='$which'";
mysql_query("$rettelse");
print "Færdig!";
}

Men det virker stadig ikke... Jeg er 100% sikker på at $which og $special
ikke er tomme arrays og ja, det er med vilje at der er forskel på Speciel
og special.

Hvad kan der mon være galt?

Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 08-10-03 14:50

200044@holsem.dk wrote:
> Okay... ny har jeg prøvet lidt af hvert, og er kommet fram til at dette må
> være løsningen:
>
> elseif(rediger==han3) {

øøh.. rediger == han3 ??

> $_request["which"];
> $_request["special"];

Det hedder $_REQUEST, ikke $_request

> $conn = mysql_connect("localhost", "root", "password");
> mysql_select_db("Katte");

Den kloge programmør checker for fejl på sådan nogle ting..

mysql_*(...) or die ("kunne ikke ... : ".mysql_error());

> $rettelse = "update Hanner set Speciel='$special' where Navn='$which'";
> mysql_query("$rettelse");

samme her - mysql_query($rettelse) or die ("kunne ikke update:
".mysql_error());

> Hvad kan der mon være galt?

Lidt af hvert.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Brian Emilius

Dato : 09-10-03 14:58

Nå ja, men så er jeg altså ikke klog...

Lige til din information, så virker $_request rent faktisk ganske
upåklageligt...
Men eller et meget (?) tydeligt svar...

Brian

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-10-03 20:44

Brian Emilius wrote:

> Nå ja, men så er jeg altså ikke klog...
>
> Lige til din information, så virker $_request rent faktisk ganske
> upåklageligt...

Godt nok ikke hos mig, på _nogen_ af de 4 servere jeg har til rådighed,
men hvis register_globals er sat til on så er det da muligt at
globals-variablerne heller ikke er case sensitive...

> Men eller et meget (?) tydeligt svar...

Ja - det reflekterer med al tydelighed at det er svært at svare på hvad
der præcist er galt når der er mange faktorer som den hjælpende ville
rette op på inden han ville kunne stille en præcis diagnose.

MySQL-arbejde uden fejlhåndtering kan godt lade sig gøre, men det er
ikke optimalt .

Man kan godt gætte på at
"elseif(rediger==han3) {"

burde være
elseif($rediger==$_REQUEST['han3']){

- men det er altså svært at hævde det, for der er mange muligheder for
hvad det burde være... :-/

mvh

Jesper Brunholm