Catharine Sophie Jonsen 29. jan 1745, død ~
Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 07-10-03 08:10

Catharine var gift med distriktskirurg Johs. Chr. Kræmer i Kolding (han er
omtalt forskellige steder og kendt af lokalarkivet). De menes at være gift
11 aug. 1774, men hvor?

De får deres første barn, Nicoline Margarethe Dorothea i Vejle 1775, her en
han bataillons Feltskjær i et par år, derefter Fredericia mindst til 1784.

I 1786 er familien på kort visit i Kindertofte, Sorø amt, får en datter,
Henriette Friderica. Han kommer derefter til Viborg som læge o. 1787 (FT
1787), indtil han kommer til Kolding i 1788 og er distriktskirurg
(embedslæge) til han dør i 1808. Han stammer fra Württemberg og må være
indvandret på Struensees tid (kom via Rendsburg), men er ikke i
indvandrerregistret.

Hvor kommer Catharine fra? Efternavnet Jonsen eller Joensen tyder ikke på at
hun er bondefødt, da ville hun vel hedde Jonsdatter? Hun hedder Jonsen ved
Folketællinger og også ved sin død i 1826.
Er hun fra Slesvig eller Holsten? Er de blevet gift i Rendsburg kort før de
kommer til Vejle?

En søn (nr. 2) fra 1783 hedder Cæsar Læsar (han rejser til Tromsø i
Nordnorge) - hvor kommer det navn fra? Morfaderen?

Gode ideer til at komme videre?

Kjeld Jakobsen

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 07-10-03 21:14

I følge oplysningerne i Den almindelige Enkekasse er hun født/døbt 29.
januar 1745 i Rendsburg. Hendes var hed også Joensen. Der følges normal
holstensk (tysk) navnepraksis.
Parret boede i Rendsburg i september 1774 (altså det sandsynlige
vielsessted), hvor Kraemer var kirurg ved Bornholms Geworbne Reg., der på
det tidspunkt lå i Rendsburg.
Jeg har en markering for, at hendes dåbsattest -er- i Rigsarkivet. Indskyder
sag nr. 46. Hans dåbsattest findes også i samme sag. Født/døbt 1. juni 1750.
Ikke fra helstaten, tysk. Desværre svært at tyde døbesogn.
Hvis du alligevel tjekker dåbsattesterne i RA, må du godt lade mig vide om
det faktisk er Württemberg, der står på hans dåbsattest.
Hvad angår sønnen, kan han være (?) opkaldt efter Cæsar Læsar Gade, der var
løjtnant ved det holstenske regiments rytteri, der lå i Kolding omkring
1780.
Børge

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 08-10-03 06:53

"Børge Fogsgaard" <bfo@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
var
> løjtnant ved det holstenske regiments rytteri, der lå i Kolding omkring

Hej Børge

tak for disse meget værdifulde oplysninger. Jeg fik en mail retur, derfor
svar her i gruppen.

Jeg har tænkt mig at gå på rigsarkivet den 31. oktober, da jeg skal til
København.

Jeg er ikke så kendt med dette arkiv - kunne du sige mig, hvor du har fundet
oplysningerne og hvordan jeg finder arkivalierne frem?

Jeg må vel også kunne finde noget om stambøger for Kræmer og Bornholms
Geworbne regiment?

Har du selv nogen relation til disse mennesker eller har du en adgang til
disse arkivalier?

Jeg søger oplysningerne frem til en amerikansk slægtning i Los Angeles, som
er barnebarn af en udvandret slesviger (o. 1870), Anton Jacobsen, som er min
farfars bror. Han giftede sig med Henriette, barnebarn af Johs. Kræmer.

venlig hilsen

Kjeld Jakobsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-10-03 23:31

> [...]
>
> En søn (nr. 2) fra 1783 hedder Cæsar Læsar (han rejser til Tromsø i
> Nordnorge) - hvor kommer det navn fra? Morfaderen?

Hvis ikke du har Cæsars vielse, så kig her, fundet på www.familysearch.org:
CAESAR LAESAR KRAEMER
Male Family

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: ANNE MARGARETHE SORENSDR Family
Marriage: 13 JUN 1814 Tromso, Troms, Norway

Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source
records are usually arranged chronologically by the marriage date.

Mvh.Bodil.

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

begin 666 invisible.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 08-10-03 06:12

Tak til jer begge for hurtige, nye oplysninger, nu har jeg noget at gå
videre med

v. h.

Kjeld Jakobsen

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en