Kabelnettet.dk
Fra : Towli

Dato : 05-10-03 18:34

Heja

Hvad koster det ca. at have kabelnettet.dk som Internet leverandør til ca 55
lejemål og hvor kraftig vil forbindelsen typisk være? (-Jeg går ikke ud fra
at de kan levere 2Mbit til 55 lejemål til 49,- pr. md.)
Vil de overhovedet røre ved så små boligforeninger (vi har deres fiber lige
uden for døren godtnok).
Kører det på samme måde som ADSL eller hvad er det for en forbindelse de
leverer? Garanterer de hastighed til DIX'en? Kan man få en offentlig IP og
hvorledes administreres dette evt.?(skal hver beboer så have en router
stående) eller kører man med en IP og Nat som ved Adsl ?
Jeg har læst i en tråd for nogen tid siden at de håndterer QOS - har man
selv nogen indflydelse på hvilke porte der skal prioriteres?

10000 tak for et svar---

/Jan

Fra : Kim Nielsen

Dato : 07-10-03 07:35

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> at de kan levere 2Mbit til 55 lejemål til 49,- pr. md.)

De 49,. pr, md, er for de lejemål som tilmelder sig.

> Vil de overhovedet røre ved så små boligforeninger (vi har deres fiber
lige
> uden for døren godtnok).

Ja

> Kører det på samme måde som ADSL eller hvad er det for en forbindelse > de
leverer?

Der leveres ved jeres størrelse i 100Mb/s FDx Ethernet Interface, som igen
skal give + 2Mb/s FDx / husstand.

> Garanterer de hastighed til DIX'en?

Der garanteres at DIX ikke på noget tidspunkt vil blive oversolgt. Iøvrigt
er det ikke al dansk trafik som routes over DIX, da der også routes via
direkte og andre inddirekte danske peeringer. Det er ikke usædvanligt at DIX
springes over, til fordel for direkte peeringer.

> Kan man få en offentlig IP og hvorledes administreres dette evt.?

Kun offentlige adresser hvilket administreres af DHCP, når der ikke er tale
om fast offentlig IP.

> (skal hver beboer så have en router stående)
> eller kører man med en IP og Nat som ved Adsl ?

Nej, men beboere kan opsætte egen router og NAT, hvis dette ønskes.

> Jeg har læst i en tråd for nogen tid siden at de håndterer QOS - har man
> selv nogen indflydelse på hvilke porte der skal prioriteres?

Hvis man indrapporterer eks. nye "spil-porte", vil disse kunne
opprioriteres. Hovedsageligt er det P2P, som må holdes på et rimeligt
niveau, for ikke at spolere det hele.

--
Kim Nielsen - (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Towli

Dato : 07-10-03 09:48

1000 tak for dine svar! ! !

Jeg har stadig et par blanke brikker som jeg ville blive glad for at få sat
på plads:

Hvis vi får et Fiber-Ethernet Interface "ind ad døren", hvordan sender vi så
selv sørge for udstyr hertil?

Du skriver at man får tildelt en offentlig IP via DHCP - Vil det sige at
når en beboer tænder for pc'en, tildeles den så en offentlig ip fra jeres
offentlige pulje på jeres Dhcp server (dvs. vi skal ikke selv have en dhcp
server stående?)...Det er da en ordentlig røvfuld offentlige IP'er der skal
til hvis det er tilfædet.

Udfra det du siger, burde det så ikke være muligt for 55 beboere samtidig at
downloade/ streame med 2 Mbit pr. sekund fra uafhængige kilder?

Jeg fatter heller ikke hvordan i kan sælge 2 Mbit pr. husstand til 49,-
Hvorfor skal f.eks. Cybercity så have 895,- for det samme? Så stor er
forskellen vel ikke på jeres produkter... Hvad er "the catch"? (-Bl.a.
Jay.net skal have 5000,- for 2Mbit flat rate til foreningen (dvs. ca 90,- pr
lejlighed) hvordan søren kan i så levere det 50 dobbelte til den halve
pris...Jeg fatter hat....

Håber jeg bliver klogere i løbet af dagen...

Mange tak for svar!

/Jan

Fra : Kim Nielsen

Dato : 08-10-03 07:23

> [...]

> sender vi så signalerne ud til lejlighederne i et ikke fiberkablet
> internt net? Skal vi selv sørge for udstyr hertil?

Jeg vil anbefale at I får trukket 2 stk. netværks kabler (min. Cat 5)frem
til de enkelte lejligheder. Herved er også muligt at transportere analog
telefoni, hvis I nu eller senere ønsker en telefon løsning, med brug af
analoge telefoner. Afhængigt af interessen for en TV løsning, tillige Coax.

Netværkskablerne bør forbindes med switche af Layer-3 typen, hvilke nu er
kommet ned i rimelige priser. Jeg vil anbefale stor opmærksomhed omkring
netop switche, da de har en central rolle ved den løbende kvalitetssikring
af netværket.

I kan selv stå for indkøb og opsætning af netværk og udstyr, men typisk i
jeres størrelse, indhentes tilbud hos én eller flere installatører, herunder
også ved Kabelnettet´s Entreprise afdeling.

> [...]
> selv have en dhcp server stående?)...Det er da en ordentlig
> røvfuld offentlige IP'er der skal til hvis det er tilfædet.

Ja, hvis leasen er udløbet, hentes en IP via kabelnettet DHCP og ja, mange
offentlige IP adresser.

> Udfra det du siger, burde det så ikke være muligt for 55 beboere >
samtidig at downloade/ streame med 2 Mbit pr. sekund fra
> uafhængige kilder?

En utænkelig situation.

Først og fremmest er det typiske, at ikke alle husstande ønsker at
tilmelde sig fællesordningen.

Dernæst er det usandsynligt at de tilmeldte husstande samtidigt belaster med
2 Mbit/s, for den sags skyld at alle samtidigt er hjemme i deres
lejligheder. At dem der er hjemme, sidder ved tastaturet, har tændt PC
o.s.v.

Mere sandsynligt vil det være, at enkelte beboere belaster med væsentligt
mere end 2 Mbit/s, hvorfor det kan blive nødvendigt at henstille, om
nødvendigt, at foretage en teknisk begrænsning til 2Mbit/s for disse. Det
forekommer at en enkelt husstand kortvarigt belaster med 10-20 Mbit/s og her
kan det selvfølgelig blive problematisk, hvis mange samtidigt, men det er
endnu ikke set, hvorfor det heller ikke endnu har været problematisk ved
tilsluttede foreninger på basis af fiber, eller for den sags skyld, 34Mbit
radiokæde.

> [...]
> foreningen (dvs. ca 90,- pr lejlighed) hvordan søren kan i så
> levere det 50 dobbelte til den halve pris...Jeg fatter hat....

Forretningsmodel er desværre ikke noget jeg kan komme nærmere ind på.

--
Kim Nielsen - (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Enforcer

Dato : 08-10-03 20:37

On Wed, 8 Oct 2003 08:23:04 +0200, "Kim Nielsen"
<kim.nielsen.dettefjernes@kabelnettet.dk> wrote:

> [...]
>netop switche, da de har en central rolle ved den løbende kvalitetssikring

Hvad er Kabelnettets krav til L3 Switche?

Hvilke modeller foretrækker/anbefaler i?

Jeg regner med, at i skal kunne "fjernstyre" dem. I har vel andre
krav, da det er umuligt at kende til alle switch-mærker i forbindelse
med konfiguration mv..

Mvh.

Enforcer

Fra : Kim Nielsen

Dato : 11-10-03 11:17

"Enforcer" <hhi-fjern-@adslhome.dk> wrote in message

>Hvad er Kabelnettets krav til L3 Switche?

Der er ikke nogle deciderede krav, ikke mindst da en del foreninger før
udbyder vælges, har færdig etableret det lokale netværk med alm. switche,
tillige ofte uden management.

> Hvilke modeller foretrækker/anbefaler i?

Af foretrukkent mærke kan nævnes Extreme eks. Summit serien. Desuden testes
i øjeblikket L3 alternativer til førnævnte mærke, som efter alt af dømme og
om få dage kan bringe L3 anbefalinger omkring/under Kr. 10.000.

> Jeg regner med, at i skal kunne "fjernstyre" dem. I har vel andre
> krav, da det er umuligt at kende til alle switch-mærker i forbindelse
> med konfiguration mv..

Det er absoliut en fordel at kunne "fjernstyre" og på baggrund af allerede
kendt software. Problematikken tages fra sag til sag.

--
Kim Nielsen - (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 10-10-03 01:58

On Tue, 7 Oct 2003 10:48:00 +0200, Towlifjernes wrote:

> [...]
> lejlighed) hvordan søren kan i så levere det 50 dobbelte til den halve

Well, efter min opfattelse bliver der afgjort også lovet mere end der kan
holdes. Og man skal ikke søge mange gange på nettet for at finde foreninger
der gør hvad de kan for at komme væk fra kabelnettet igen.

Personligt havde vi også kabelnettet med blandt tilbuddene som vi vurderede
ved vort valg tidligere på året. Og deres manglende vilje til at ville
garantere noget som helst når det kom til stykket - og deres krav om at
kunne sætte begrænsninger på anvendelsen gjorde dem simpelthen
uinterresant.

De ville under ingen forhold i kontrakten skrive at de garanterede (99,x
eller hvordan det nu gøres) 2Mbit til hvert lejemål - eller på anden måde
komme det nærmere end: "Der tilstræbes en 2Mbit _OPLEVELSE_ til de enkelte
lejligheder". Ethvert forsøg på at bede om garanti for båndbredde prellede
af på dem. Det er i mine øjne som at sælge elastik i metermål, det kan jeg
dårligt tage seriøst. Så har jeg det langt bedre med den model vi idag har
fået skruet sammen - hvor vi har en fuldt ud garanteret og skalerbar
forbindelse. Det har vi også kunne gøre til 50,- måned, og så falder der
brænde ned hvis de (jay.net) ikke leverer den aftalte hastighed.

Mvh,
/Kasper

Fra : Towli

Dato : 10-10-03 06:42

Hej Kasper

Hvor kraftig er jeres forbindelse hos Jay.net? Hvilken type er det og hvad
betaler i for den? Har i åsse telefoni og kabel-tv løsning?

1000 tak for dit svar

/Jan

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 10-10-03 09:23

On Fri, 10 Oct 2003 07:41:35 +0200, Towlifjernes wrote:

6Mbit FWA. Hvad vi betaler for den er som udgangspunkt en sag mellem os og
jay.net - men det er ikke helt listepriser :)

Vi har også telefoni med i systemet - vi bruger derimod vores egen
eksisterende hovedstation, den kan ingen konkurrere prismæssigt imod.

Mvh,

/Kasper

Fra : Kim Nielsen

Dato : 11-10-03 12:01

"Kasper Carøe Olsen" <news@abkm.dk> wrote in message

> [...]
foreninger
> der gør hvad de kan for at komme væk fra kabelnettet igen.

Skulle man vælge udbyder ud fra, hvem / hvilke produkter som ikke får kritik
på nettet, er der vel kun de mere eller mindre nystartede virksomheder eller
etablerede virksomheders nye produkter, at vælge mellem. Så snart der er
etableret en del kunder på et givent produkt, vil der også være utilfredse
kunder. Utilfredse kunder er oftest dem der skriver indlæg på nettet. Det er
tillige min erfaring at tidligere utilfredse kunder som har skrevet på
nettet og som efterfølgende er blevet tilfredse, typisk ikke følger op med
information om dette, uagtet at problemet i nogle tilfælde bestod lokalt hos
brugeren..

Da kabelnettet kører med en meget kort bindingsperiode (6 mdr.), skal der
ikke meget fantasi til at forestille sig, hvordan man slipper væk. En mulig
forklaring kan jo også i nogle tilfælde være, at der ikke er en generel
utilfredshed i foreningen, hvorfor det for en enkelt bruger kan være svært
at få gennemført et udbyderskift udenom flertallet.

> [...]
> garantere noget som helst når det kom til stykket - og deres krav om at
> kunne sætte begrænsninger på anvendelsen gjorde dem simpelthen

I stedet for kr. 49.- modellen, kunne der være taget udgangspunkt i en
kapacitet, eks. 6 Mbit Garanteret (Foreningen som helhed).

> [...]
> forbindelse. Det har vi også kunne gøre til 50,- måned, og så falder der
> brænde ned hvis de (jay.net) ikke leverer den aftalte hastighed.

Kabelnettet leverer på andet år et sådant produkt i drift.

Hvor mange er I om at dele de 6Mbit FWA?

Med den løsning I har nu, har I vel ikke kunnet garantere 2Mbit pr.
husstand, hvad garanterer I pr. husstand?

--
Kim Nielsen - (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 25-10-03 12:44

On Sat, 11 Oct 2003 13:01:21 +0200, Kim Nielsen wrote:

> [...]
> på nettet, er der vel kun de mere eller mindre nystartede virksomheder eller
> etablerede virksomheders nye produkter, at vælge mellem.

Naturligvis. Men der er sandelig stor forskel på hvor mange "sager" der er
blandt etablerede selskaber. Og der er det min klare opfattelse, at
"Kabelnettet" ligger i toppen af listen med flest utilfredse kunder.

> I stedet for kr. 49.- modellen, kunne der være taget udgangspunkt i en
> kapacitet, eks. 6 Mbit Garanteret (Foreningen som helhed).

Jo, men pointen er jo netop, at vi ikke vil betale mere end de 49,- og
samtidig vil have den garanterede forbindelse. Det kunne Kabelnettet i
hvert fald ikke levere for 4 måneder siden!

> Kabelnettet leverer på andet år et sådant produkt i drift.

Joja, men til hvilken pris?

> Hvor mange er I om at dele de 6Mbit FWA?

90 brugere p.t.

> Med den løsning I har nu, har I vel ikke kunnet garantere 2Mbit pr.
> husstand, hvad garanterer I pr. husstand?

Nej, selvfølgelig.

Mvh,
/Kasper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-10-03 10:03

"Kim Nielsen" <kim.nielsen.dettefjernes@kabelnettet.dk> wrote in message

> Der leveres ved jeres størrelse i 100Mb/s FDx Ethernet Interface, som igen
> skal give + 2Mb/s FDx / husstand.

Aha, hvad levere i så til foreninger med 1000 boligere... ligesom i
Taastrup?? der synes jeg da jeg har hørt det er en 34Mbit

Synes nu nok lige din "tale" lyder som lidt for god reklamesnak

Fra : Kim Nielsen

Dato : 08-10-03 07:36

> "Kim Nielsen" <kim.nielsen.dettefjernes@kabelnettet.dk> wrote in message

> Aha, hvad levere i så til foreninger med 1000 boligere... ligesom i
> Taastrup?? der synes jeg da jeg har hørt det er en 34Mbit

+ 2Mb/s FDx / husstand

> Synes nu nok lige din "tale" lyder som lidt for god reklamesnak

Hvis Towli/Jan kunne bruge mine svar på de enkelte spørgsmål som ikke er
besvaret af andre og dermed har stået åbne i mere end et døgn, er jeg
tilfreds.

Hvis én, eller flere andre føler det er reklamesnak, så må jeg leve med det.

--
Kim Nielsen - (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Towli

Dato : 08-10-03 07:51

Mange tak for svaret.
Jeg må indrømme det lyder ualmindeligt interessant !

/Towli'e Jan 8)

"Kim Nielsen" <kim.nielsen.dettefjernes@kabelnettet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f83b05c$0$32443$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-10-03 10:32

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> wrote in message
> Mange tak for svaret.
> Jeg må indrømme det lyder ualmindeligt interessant !

Ja, og derfor skal man mange gange passe på. Fordi det netop lyder
ualmindelige interresant... jeg har hørt fra flere som har fået lovet
rigtigt mange af kabelnettet.dk men når de levere overholder de aldrig nogen
af deres salgstaler...

Men når det er sagt, er det jo stadig et godt produkt til billige penge..
Men så skal det dog også virke, nødvendigvis ikke med super hastighed..

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-10-03 10:24

"Kim Nielsen" <kim.nielsen.dettefjernes@kabelnettet.dk> wrote in message

> + 2Mb/s FDx / husstand

Du svarer ikke på mit spørgsmål.

jeg ved godt i siger 2 Mbit til hver lejlighed. Det ved jeg så ikke om
passer, da jeg ikke har prøvet det i flere dage..

Men ¨når du siger at 55 lejemål vil få installeret en 100Mbit ind til
foreningen.. Så er det jo en direkte løgn. for hvorfor så ikke enstallere en
Gigabit forbindelsen i Taastrup. Det passer jo meget godt med hvor mange
lejligheder der så er.

> [...]
> tilfreds.
>
> Hvis én, eller flere andre føler det er reklamesnak, så må jeg leve med

Efter hvad jeg har hørt, er det at evtuelle fremtidige kunder, for lovet
gule og grønne skove. men når de så har fået leveret, og pengene strømmer
ind. så er i ligeglade, og overhovedet ikke har kommet jeres lovninger op.

Det er helt sikkert et godt produkt i har. Selvom der måske ikke altid er
den lovede hastighed osv.. Men jeg har intet til overs for fx dig, som
nævner alt muligt som ikke kan lade sig gøre til pengene... .

og nu ved jeg faktisk ikke hvad FDx står for. Jeg vil dog gætte på det er
noget med overbooking at gøre.. Men lad mig høre... Det nytter jo ikke noget
du skriver minimum 2Mbit til hver. men så er der lige det med FDx bagefter
som du så skriver.. som kan betyde alt andet end 2 Mbit

Fra : Towli

Dato : 08-10-03 10:41

AAHH jeg troede "FDx Ethernet Interface" betød Fiber - det fremgår åsse af
mine spørgsmål i anden omgang, men det betyder vel Full Duplex ???

/Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-10-03 11:30

> AAHH jeg troede "FDx Ethernet Interface" betød Fiber -

Ja, jeg blev også forvirret...

Men fiber interfaces heder enten -SX eller -LX

det fremgår åsse af
> mine spørgsmål i anden omgang, men det betyder vel Full Duplex ???

Ja, selvfølgelig.

Fra : eNDopLAzMAtIq

Dato : 08-10-03 10:44

udfra hvad jeg kan læse, så er FDx full duplex..
http://home.c2i.net/thenssru/forkortelser.htm

Fra : Jens

Dato : 08-10-03 22:27

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:gJQgb.342$693.279@news.get2net.dk...
> [...]
en
> Gigabit forbindelsen i Taastrup. Det passer jo meget godt med hvor mange

Vi har i Odense 45 Mbit/s til ca. 1300 brugere på NAL-NET.DK. Hver bruger
kan downloade med op til 2,5 Mbit/s.
De 45 Mbit/s er ikke fuldt ud belastet, for det er jo ikke alle brugere der
surfer/downloader samtidigt.
Så jeg kan ikke se et det umiddelbart er nødvendigt med Gigabit til 1000
boliger. Forbindelsen bliver jo nok dimensioneret efter belastning, ikke
efter antallet af tilsluttede brugere.

Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-03 17:37

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message

> [...]
der
> surfer/downloader samtidigt.
> Så jeg kan ikke se et det umiddelbart er nødvendigt med Gigabit til 1000

Det var ikke det jeg prøvede at pointere.....

Ham sælgeren fra kabelnettet, skrev at de leverede en 100Mbit forbindelse
til 55 lejemål.. Hvilket er helt hen i vejret.. Når der nu levere noget i
retning af det som du selv skrive 45Mbit til mange brugere

Fra : Jens

Dato : 14-10-03 21:20

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:EeBhb.1036$Pc1.455@news.get2net.dk...

> Det var ikke det jeg prøvede at pointere.....

Ok, så forstår jeg vist ikke helt din pointe....

> Ham sælgeren fra kabelnettet, skrev at de leverede en 100Mbit forbindelse
> til 55 lejemål.. Hvilket er helt hen i vejret.. Når der nu levere noget i
> retning af det som du selv skrive 45Mbit til mange brugere

Det er vel ikke helt hen i vejret, men nærmere en slags forsikring for at
man fremover kan udvide kapaciteten.
Vi har en 1 Gbit/s fiberforbindelse der er begrænset til pt. 45 Mbit/s. Et
opkald til leverandøren får ham til at trykke på et par taster, og så har
vi måske lige pludselig 100 Mbit/s eller 200 Mbit/s.....

Jens

Fra : Kim Nielsen

Dato : 11-10-03 12:31

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]

en
> Gigabit forbindelsen i Taastrup. Det passer jo meget godt med hvor mange

Man ønsker ikke at opsætte fiber-kunder på et 10Mbit Interface, men
derimod 100Mbit, uanset om der er tale om 10 husstande, eller 1000.

Da Kabelnettet til kunden i Tåstrup ikke har fremført fiber, blev en 34Mbit
radioløsning valgt indtil videre. Tilstrækkeligt til mindst 2Mbit/husstand i
praksis..

> [...]

> den lovede hastighed osv.. Men jeg har intet til overs for fx dig, som
> nævner alt muligt som ikke kan lade sig gøre til pengene... .

Hvad du mener som kan lade sig gøre for pengene, har ikke meget at gøre med
det produkt som konkret leveres.

> [...]
> du skriver minimum 2Mbit til hver. men så er der lige det med FDx bagefter
> som du så skriver.. som kan betyde alt andet end 2 Mbit

Jeg nævnte FDx (Full Duplex, begge retninger samtidigt) i forbindelse med et
Ethernet Interface og nok også atypisk i forbindelse med 2Mbit/husstand
(en erhvervskade i forbindelse med at mange i det daglige spørger om det så
er samme hastighed i begge retninger? - Næste spørgsmål: samtidigt?).

--
Kim Nielsen - (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-10-03 14:20

> Man ønsker ikke at opsætte fiber-kunder på et 10Mbit Interface, men
> derimod 100Mbit, uanset om der er tale om 10 husstande, eller 1000.

okay, men i må da på en måde have noget begrænsning. SÅ en forening på 20,
ikke kan bruge effekttivt 80-100Mbit

> Da Kabelnettet til kunden i Tåstrup ikke har fremført fiber, blev en
34Mbit
> radioløsning valgt indtil videre. Tilstrækkeligt til mindst 2Mbit/husstand
> praksis..

Troede man kunne 155Mbit på FWA, men det udnytter i ikke eller?

Men desuden har i vel ikke fiber ind hos jeres andre kunder på forhånd.. der
skal vel også foretages splejsningern i vejen og opføring af kabler.. Det er
jo heller ikke gratis.

Nu er Taastrup jo et ret "nemt" sted at grave end i københavn.. Der er hele
roskildevejen til at grave efter, og så er der mange fiberlevendørere der
har fiberbrønde lige på den anden side af vejen.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 11-10-03 17:25

> "Kim Nielsen" <kim.nielsen.dettefjernes@kabelnettet.dk> wrote in message

> okay, men i må da på en måde have noget begrænsning. SÅ en forening på
> 20, ikke kan bruge effekttivt 80-100Mbit

Der afsættes båndbredde i de forskellige segmenter på fiberen, svarende til
at minimum 2Mbit skal performes i de enkelte tilsluttede husstande, når
behovet er der.

> Troede man kunne 155Mbit på FWA, men det udnytter i ikke eller?

Der benyttes kun FWA i meget begrænset omfang. Typisk investeres i egne
punkt-til-punkt 34Mbit licenspligtige radiokæder til foreninger (som
eksempelvis de 1.000 husstande i Tåstrup), hvor egen fiber ikke lige er i
nærheden.

> [...]
der
> skal vel også foretages splejsningern i vejen og opføring af kabler.. Det

Nej, det er ikke gratis og lægges ikke ind, med mindre der foreligger en
leveringsaftale.

> [...]
> roskildevejen til at grave efter, og så er der mange fiberlevendørere der
> har fiberbrønde lige på den anden side af vejen.

Ja og deres entrepriser har heller ikke været gratis, hvorfor de må tage sig
godt betalt og hvorfor radiokæde kan være mere cost-effektivt, når
Kabelnettet ikke har egen fiber nedgravet i lokalområdet. Dette sålænge
behovet generelt "kun" er 2Mbit / husstand.

--
Kim Nielsen - (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-10-03 12:14

> [...]
meddelelse news:3f83b05c$0$32443$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvis én, eller flere andre føler det er reklamesnak, så må jeg leve med

Det var svar på stillede spørgsmål og er derfor tilladt under fundatsen.
Du angiver tilhørsforhold og folk kan derfor selv anvende kildekritik.
Om der loves mere end firmaet kan holde (hvilket jeg ikke aner) er ikke en
særlig problemstilling på usenet og er derfor denne diskussion uvedkommende.

Ergo, ingen problemer med dine udtalelser som jeg ser det.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-10-03 12:17

> [...]
> det.
>
> Det var svar på stillede spørgsmål og er derfor tilladt under fundatsen.

Fut over i news:dk.admin.netikette

Hvis du absolut skal diskutere fundatser osv.

Fra : Towli

Dato : 08-10-03 12:52

Kim

Du siger i forsøger at holde P2P på et rimeligt niveau - det gør i vel ved
at prioritere andet trafik højere på portnumre? -Eller kan i "smage på
trafikken" og kun afsætte en vis båndbredde til P2P traffik?
Men med 2 Mbit må der vel stadig være råderum til lidt P2P traffik?
(Specielt om natten?)

Tak for din opmærksomhed

/Jan (towli@oldboyz.dk)

Fra : Kim Nielsen

Dato : 11-10-03 12:47

> [...]

> at prioritere andet trafik højere på portnumre? -Eller kan i "smage på
> trafikken" og kun afsætte en vis båndbredde til P2P traffik?

Ja du kan godt sige "smage på trafikken", idet P2P godt kan finde på at
lægge sig op ad portnumre, som generelt ønskes højt prioriteret. Ved at
"smage", kan pakkerne sendes i den ønskede pipe.

> Men med 2 Mbit må der vel stadig være råderum til lidt P2P traffik?
> (Specielt om natten?)

Ja og ikke kun om natten.

> Tak for din opmærksomhed

Jeg beklager desværre ofte at må falde ud i en dialog, da jeg har mange
gøremål som forhindrer mig i lidt NG "snak".

--
Kim Nielsen - (ansat ved kabelnettet.dk)