HJÆLP til halvfærdig opskrift på dessert.
Fra : Thomas Hjort

Dato : 04-10-03 16:09

Jeg fik den fortalt men fik desværre ikke lige fat i det hele.
Den består af:
Friske figner
Pistacie-is
Pernod

Fignerne steges af på en brændvarm pande og der hældes rigeligt pernod på og
der flamberes. Dette skal nu kombineres med isen, men jeg er ikke sikker på
om isen skulle blandes i på panden (for så hurtigt at tages af så den ikke
smelter helt) eller om man bare skal hælde figneblandingen op på isen.
Og mon ikke fignerne evt. skal skæres i mindre stykker? Kan man iøvrigt
spise skralden af figner eller skal de skrældes?

Nogen der kender denne dessert eller som har et bud?

Mvh Thomas

Fra : Marianne

Dato : 04-10-03 21:20

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]

> spise skralden af figner eller skal de skrældes?
>
> Nogen der kender denne dessert eller som har et bud?

Ja - jeg kender den. Smager *ret* godt, svjh.
Isen skal bestemt ikke på panden. Jeg skar fignerne i kvarte, for ellers
bliver det et værre griseri at spise dem.

Man kan ikke spise skrællen.

mvh
marianne

Fra : Invader Zim

Dato : 05-10-03 15:59

Marianne wrote:

> Man kan ikke spise skrællen.
>
> mvh
> marianne

det har jeg da ellers altid gjort siden jeg var lille
man spiser da også skrællen med når man spiser tørrede figner.

et helt andet spørgsmål er, hvordan kan det være at fignerne vi kan købe her
i danmark er så forbandet små i modsætning til de store figner jeg selv
plukkede fra træerne da jeg var barn?
jeg tror ikke der er tale om forskellige figensorter da de bortset fra
størrelsen ellers er helt identiske.

-Invader Zim

Fra : Marianne

Dato : 05-10-03 22:23

> det har jeg da ellers altid gjort siden jeg var lille
> man spiser da også skrællen med når man spiser tørrede figner.

Ja - det har du jo ret i. Jeg synes bare, at den virkede uspiselig, men jeg
vil da prøve næste gang.

> et helt andet spørgsmål er, hvordan kan det være at fignerne vi kan købe
her
> i danmark er så forbandet små i modsætning til de store figner jeg selv
> plukkede fra træerne da jeg var barn?

Det samme er tilfældet med andre ting, synes jeg. Det har tit noget med
produktionen at gøre, hvor "man" gerne vil have ensartede produkter aht
pakning og forsendelse. Måske er de små mere robuste?

mvh
Marianne

Fra : Invader Zim

Dato : 06-10-03 00:28

Marianne wrote:

> Det samme er tilfældet med andre ting, synes jeg. Det har tit noget
> med produktionen at gøre, hvor "man" gerne vil have ensartede
> produkter aht pakning og forsendelse. Måske er de små mere robuste?

muligvis, jeg kan ikke huske nogen tydelig forskel, andet end størrelsen og
naturligvis mængden af kød i fignerne. men det er måske også det der gør at
de små figner er mere robuste. jo, der er nu godt nok en ting til, dem jeg
selv plejede at plukke havde en meget mere fyldig smag, men igen det er
sikkert noget med produktionen.

-Invader Zim

Fra : Thomas Hjort

Dato : 06-10-03 10:18

"Marianne" <ng@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Isen skal bestemt ikke på panden. Jeg skar fignerne i kvarte, for ellers
> bliver det et værre griseri at spise dem.

Jeg skar dem også i kvarte og resultatet blev rigtigt godt. Skralden beholdt
jeg på og den kan udemærket spises. Hjælper også med at holde sammen på
fignen ved pandestegning/flambering.

Mvh Thomas