Kylling i ovn
Fra : Mutti

Dato : 03-10-03 09:36

Er der ikke nogen der har et godt råd til hvordan jeg undgår at min kylling
bliver tør, når jeg steger den i ovnen.
Jeg mener jeg har læst - jeg husker ikke om det var herinde - om en der
langtidsstegte den ved svag varme. Ligesom and. Er der nogen der har prøvet
det? Eller er der nogen der har andre fif til hvordan jeg skal stege den?

Mutti

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 03-10-03 10:03

"Mutti" <mutti@mail.dk> wrote in

> [...]
> der langtidsstegte den ved svag varme. Ligesom and. Er der nogen der
> har prøvet det? Eller er der nogen der har andre fif til hvordan jeg

Du kan montere kyllingen opretstående på en åben dåseøl.

Drik halvdelen af øllen og fyld krydderurter i dåsen.
Smør kyllingen med lidt olie og krydderier.
Kræng dyret ned over dåsen og sæt den på en bradepande.
Steges i ovnen ved 200 grader i ca. en time til den er gennemstegt.

Det giver en saftig kylling, som tillige er sprød og lækker på alle
sider. Samtidig er det et underholdende syn at se kyllingen sidde oprejst
i ovnen :)

Det er også lækkert at stege kartofler og andre grøntsager i bradepanden
sammen med kyllingen - tilpas størrelsen af grøntsagerne med stegetiden
og -temperaturen.

Velbekomme.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 03-10-03 16:34

Fri, 3 Oct 2003 10:36:18 +0200, skrev "Mutti" <mutti@mail.dk> i
dk.kultur.mad+drikke:

>Er der ikke nogen der har et godt råd til hvordan jeg undgår at min kylling
>bliver tør, når jeg steger den i ovnen.

Vi plejer at klippe den ud i halve eller kvarte stykker, krydre med
salt, peber og hvidløg (hvidløgsskiver kan evt. møffes godt ind under
skindet) og så lægge den på en bund af kartofler i skiver, porrer
eller løg i ringe (og hvad man nu ellers måtte have liggende af
grønsager) og med et par dl bouillon ved i et ildfast fad.
Så får den en times tid i ovnen ved 180-200 grader og bliver både
sprød og saftig, og boullion-kartoflerne i bunden af fadet smager
suverænt godt, fordi kødsaften er løbet derned under stegningen.

--
mvh Gitte Sørensen

Nyt forum for gigt-ramte og deres pårørende:
http://forum.gobs.dk

Fra : A@L

Dato : 04-10-03 12:35

Tag en kylling på ca 1,4 kg og fyld den med hvidløg schalotteløg og chili og
en god klat smør, put den i en stor stegepose og kom yderliger grønsager i
stegepost og hæld så en halv flaske rødvin ned i post og luk den og giv det
hele 1½ time i oven ved 180 grader. (husk lige at lave et lille huld i
stegeposen så den ikk exploder :)

Fra : Mimi

Dato : 04-10-03 18:57

"Mutti" <mutti@mail.dk> wrote:
> Er der ikke nogen der har et godt råd til hvordan jeg undgår at min
kylling
> bliver tør, når jeg steger den i ovnen.

En 1400 g kylling:
Smør med olie + rigeligt groft salt
Balancer dyret lodret, med halsen nedad (jeg bruger selv en
bagekartoffel-holder i metal, men dåseøl-løsningen lyder også god).
Placer dyret i dybt fad med 5 cm vand i bunden.
Steg i 45 minutter i forvarmet ovn ved 250/275 C (varmluft/almindelig). Øs
vandet/saften fra fadet over 2 gange undervejs (tilføj evt mere vand i
fadet).
Skindet bliver sindssygt knasende sprødt. Og kødet bliver ikke tørt.
Mvh Mimi

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-10-03 12:33

"Mutti" <mutti@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> langtidsstegte den ved svag varme. Ligesom and. Er der nogen der har

Jeg langtidssteger altid mine kyllinger ved 150 grader i ca. to timer
afhængig af størrelse. De sidste 10 minutter skruer jeg op til 225
grader, så skindet bliver sprødt og brunt. Kyllingen bliver afsindig mør
(kødet formeligt falder af benene) og ikke mindst meget saftig.

Jeg langtidssteger forrresten også flæskestegen på samme måde. Halvdelen
af tiden med sværen nedad i en bradepande med vand. Grill på til sidst,
så sværen bobler op og bliver sprød.

--
-Jens B.