Farvegener!?!
Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 02-10-03 20:43

Hvilken farve vil dominere når mormissen er grå og farmissen er sort med
lidt hvidt?

Tequila's sidste kuld var alle grå men der var faren så også grå.

Det der undrer mig er, at hun kommer fra et kuld hvor moren var alm huskat
og faren ukendt, og ingen af killingerne var ens!
Kan den grå farve virkelig dominere så meget at hun ikke viderefører de
andre farvegener??

Hilsen Betina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-10-03 21:37

Da hendes far var ukendt ved du jo heller ikke hvilke gener han havde.
Desuden kan hver killing i et kuld teoretisk have hver sin far.

Sort, som også en gråstribet er, dominerer over *næsten* alle andre farver

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 02-10-03 21:52

> Sort, som også en gråstribet er, dominerer over *næsten* alle andre farver

Så kan jeg godt forvente at der kommer lidt alsidighed denne gang? :0)

Forstår bare ikke rigtigt hvordan det kan lade sig gi sig at killingerne kan
have hver deres far.....men okay...

Hilsen Betina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-10-03 22:04

In article <3f7c9006$0$97217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Betina von
Ahnen Thygesen <betina@deskstar.dk> wrote:

> Forstår bare ikke rigtigt hvordan det kan lade sig gi sig at killingerne kan
> have hver deres far.....men okay...

Jo - hunkatten parrer sig adskillige gange - gerne med flere
forskellige hanner hvis hun har muligheden. Og ved hver parring får hun
en ny ægløsning. Hver parring resulterer altså i et æg, der befrugtes
med den nye hans gener. Og så er der efterhånden adskillige æg
befrugtet af forskellige hanner... Vupti!

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 02-10-03 22:31

> [...]
> med den nye hans gener. Og så er der efterhånden adskillige æg
> befrugtet af forskellige hanner... Vupti!

Faren, til det sidste kuld, fulgte Tequila overalt og jeg er temlig sikker
på at det kun er ham der har været på hende, for han fulgte hende virkelig
overalt :0)

Denne gang er jeg også rimelig sikker på hvem der er faren!
En morgen fik jeg kigget ud af vinduet og så en kat derude, den var noget
størrere end Tequila men det var hende der miavede. Idet jeg går hen og
trækker persiennerne op, står hun gudhjælpemig derude og har slæbt den her
hankat med hjem!
Ved ikke rigtig hvorfor, men har tænkt lidt på om det var for at vise mig
hendes "kæreste" :0)
Men han er så sort med meget lidt hvidt på brystet.

Er så spændt på at se de små missebørn.

Mens jeg skriver det her vandrer Tequila hvileløst rundt.. Først er hun lidt
i kassen....så ligger hun lidt på stolen...så kommer hun ind og vil
kæles...så vandrer hun lidt rundt igen...Hun kan slet ikke finde ro!
Tror snart de små kommer :0)

Hilsen Betina og en vordende Tequila"mor"

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-10-03 21:34

In article <3f7c7fd3$0$97245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Betina von
> [...]

> og faren ukendt, og ingen af killingerne var ens!
> Kan den grå farve virkelig dominere så meget at hun ikke viderefører de

Jeg ved ikke så meget om farvegenetik - der må andre tage over .-)
Men jeg ved at når faderen er ubekendt, kan der i realiteten være
adskillige forskellige fædre til et kuld - altså i realiteten en
samling halvsøskende. Det har noget at gøre med at hunkatten først får
ægløsning ved selve parringen, mener jeg.
Så - når alle killingerne i det omtalte kuld var forskellige kunne det
jo være forklaringen. Og så behøver din kat jo ikke være udstyret med
gener for alle farverne? Eller??