vandskuring af bygning ?
Fra : Peter M

Dato : 02-10-03 16:54

Hej D.V.J

Jeg har i dag været i gang med at vandskure en udbygning til mit hus som
er et rækkehus
Da jeg lige var blevet færdig med det kom en af vores naboer og spurgte
surt om jeg havde fået tilladelse til det, og nej..... det havde jeg
overhovedet ikke tænkt på da det jo er mit eget hus, og jeg troede jeg
kunne gøre hvad jeg ville med det.
Det skal siges at et er vandskuret koksgrå, og det står (efter vores
mening) rigtigt flot.
Hvad siger i ?, skal jeg have tilladelse til en sådan vandskuring selv
om huset ligger i udkanten af byen og huset IKKE er fredet på nogen
måde.
Det skal forøvrigt også lige tilføjes at bygningen var meget grim af
frostsprængte sten og manglende fuger, så derfor valgte vi at få den
vandskuret i stedet for at rette op med masser af nye sten som jo nok
ville se endnu værre ud i hans øjne.
Huset ligger i udkanten af Fredericia by.

Mvh
Peter M.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-10-03 17:07

"Peter M" <lpm@it.dk_remove> skrev i en meddelelse

> Hvad siger i ?, skal jeg have tilladelse til en sådan vandskuring selv
> om huset ligger i udkanten af byen og huset IKKE er fredet på nogen
> måde.

Det kommer helt an på, om der er nogen lokale restriktioner (lokalplaner)
der angiver krav til facadeudtrykket.
Der kan også være bestemmelser i vedtægter for grundejerforeningen. der
fastsætter krav (muligvis endda tinglyste servitutter).

De første (offentlige bestemmmelser) skal du tage meget alvorligt. I sidste
ende kan kommunen stille krav om ændring af din facadebehandling. Start med
at gå på kommunen (teknisk forvaltning) og spørg efter evt. lokalplaner for
området. Du behøver ikke i første omgang sige hvorfor.
Er der en plan, og du har forbrudt dig imod den, har du to valg. Enten at
lade som ingenting, og håbe det går, eller at gå til bekendelse overfor
kommunen og bede om en dispensation. Om du kan få den afhænger fuldstændig
af de lokale forhold, så det kan der ikke siges noget konkret om.

Den anden mulighed (grundejerforeningen) er lidt mere tricky. Selvfølgelig
skal du leve op til kravene i vedtægterne, men hvis du ikke gør det, så er
der ikke så meget andre kan gøre ved det.
Den private ejendomsret er ganske tung at danse med, hvis man ikke har en
specifik hjemmel som kommunen.

Du må lige checke op på de to ting, så du ved hvor du står.

/Per

Fra : Peter M

Dato : 03-10-03 12:50

1000 tak for hjælpen Per
Jeg har i dag været på kommunen hvor jeg fik at vide at der ikke var
noget at være bange for
Så nu kan jeg godt have god samvittighed igen

mvh
Peter M.