Bean ud af Netbean-IDE'en?
Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 02-10-03 11:10

Hej folks

Hvordan får jeg en bean ud at fungere udenfor Netbean IDE'en?
Jeg kan kode kompilere og execute udenfor IDE'en, og jeg kan hente
kode/classes ind i IDE'en.
Jeg har prøvet at kompilere externt en kode i IDE'ens hjemmedirectory uden
errors, men når jeg prøver at execute med java-kommandoen i hjemmedirectory
får jeg en NoClassDefFoundError.
Jeg har sat en path til sdk2..'ens directory, men jeg har en mistanke om, at
jeg skal lave flere path'es eller classpath'es. .. Eller hvad? Kan
serverindstillingerne have noget at gøre med problemerne?
Enhver kommentar er meget velkommen

Carsten

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 03-10-03 08:11

Hej
Det er nok den gamle classpath-traver i ny forklædning. Det lyder som om
IDE'en sætter classpath inden den afvikler java. Et lille råd:
prøv at gå basic. Brug en editor som f.eks. UltraEdit.
Path er kun relevant for windows, dvs. den skal ihvertfald pege på
java/javac's dir (medmindre man laver System.exe("foo.exe")) men det er jo
ikke det der er problemet for du får jo svar fra java.
Classpath er en anden sag. Den skal egentlig bare pege på alle dirs med
klasser som skal inkluderes. Hvis det er en package der inkluderes skal den
pege på den mappe der indeholder roden af pakken. Dvs. i pakken
dk.foo.foopackage; skal man have classpath sat til mappen som 'dk' mappen
ligger i.
Det virker imidlertid ikke helt for jars så hvis dk.foo.foopackage ligger i
en jar skal man pakke ud og sætte classpath som nævnt ovenfor. Til java kan
en passende form på ens classpath være -cp
..;%CLASSPATH%;<stier_til_alle_de_pakker/klasser_der_skal_inkluderes>.
Det siger at classpath skal inkludere den mappe man står i '.' og sætte den
sammen med det der i forvejen ligger i miljøvariablen. Når du så kører java
fra "hjemmedirectory" så skulle '.' sørge for at den finder din klasse.
Mvh Jesper

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 04-10-03 11:40

Hej Jesper

Tak for dit svar.

Jeg har besluttet mig for at opgive netbeans fordi net-applikationer er
vanskelige nok, især for en nybegynder i beans. Opsætningen refererer
konsekvent til SEE (enterprice-edition) i stedet for SDK og det får mig til
at tænke på problemerne med at lave stand-alone applikationer med vb for
applications.
Desværre kan jeg ikke finde min java-cd med JBuilder university edition,
uden design-modul desværre, og så er den måske ikke meget bevendt.
Jeg har fanget din info om classpath og bibliotker med classes. Jeg har lige
forstået noget grundlæggende om anvendelsen af server funktioner, men ikke
nok til at jongelere med to serverapplikationer (IIS og Tomcat) og to
root-biblioteker. med Frontpage ombord behøver jeg dog ikke at sidde
uvirksomt hen.

Venlig hilsen Casten

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 04-10-03 16:49

Hej - lige et ekstra råd
Tomcat er efter min mening en uhyre bøvlet servletcontainer. Jeg kan
anbefale Resin der kan sættes op ganske smertefrit både under Linux og
Windows.