Ingen varme, brrr!
Fra : Per Larsen

Dato : 01-10-03 17:30

Hej

Nu er det efterhånden blevet tid til at få tændt for radiatorerne.

Jeg har fjernvarme, så det skulle jo bare være et spørgsmål om at
dreje på termostaten... Desværre sker der ikke noget som helst - alle
termostater står på max, men der sker ingen ting.

Varmemåleren måler på gennemstrømningsmængde så jeg kan se at vandet
overhovedet ikke cirkulerer (undtagen når jeg åbner for den varme hane
naturligvis). Jeg har motioneret et par af ventilerne uden held, jeg
har sågar luftet ud på tre forskellige radiatorer, men det virker ikke
som om der er luft i anlægget.

Jeg har været i garagen og kigge på differenstryksudligneren - den
står næsten på 'min'. Hvad betyder det?

Fjernvarmen var afbrudt i en tre dage i sommers fordi der skulle
ligges nye rør (i gaden, ikke min installation). Kan problemet være
opstået i den forbindelse?

Hvad gør jeg nu?

mvh
Per Nygaard Larsen

Fra : I.Sand

Dato : 01-10-03 19:23

Per Larsen wrote:
> Hej
>
> Nu er det efterhånden blevet tid til at få tændt for radiatorerne.

KLIP

> [...]
> naturligvis). Jeg har motioneret et par af ventilerne uden held, jeg
> har sågar luftet ud på tre forskellige radiatorer, men det virker ikke
Du skriver ikke hvad det er for et anlæg du har. Direkte anlæg,
opblandingsanlæg eller veksler anlæg. Jeg regner med at det er et
veksleranlæg. Kører din cirkulationspumpe? Er der åbnet for "sommer
ventilen" (en ventil der lukker for fj.varmen til veksleren). Der er
ikke lukket for nogle ventil, ud til dit radiatoranlæg? Der er vand nok
på dit anlæg?

KLIP

> Fjernvarmen var afbrudt i en tre dage i sommers fordi der skulle
> ligges nye rør (i gaden, ikke min installation). Kan problemet være
> opstået i den forbindelse?
Det burde det ikke, idet du godt kan få varmt brugsvand, d.v.s. at der
godt nok kommer varme ind til dig fra fj.varme nettet.

> Hvad gør jeg nu?

Du kunne jo prøve at ringe til dit fj.varme selskab, det er da muligt at
de har bedre ideer.

> mvh
> Per Nygaard Larsen

Hilsen Ivan

Fra : Per Larsen

Dato : 01-10-03 19:27

On Wed, 01 Oct 2003 20:22:56 +0200, "I.Sand" <ivan.sand@G2N.dk> wrote:

> [...]
>ventilen" (en ventil der lukker for fj.varmen til veksleren). Der er
>ikke lukket for nogle ventil, ud til dit radiatoranlæg? Der er vand nok

Nu er fjernvarmeanlæg ikke lige min stærke side

Mon ikke det er den type du kalder 'direkte'. Fjernvarmevandet løber
direkte ud i mine radiatorer. Der sidder et T-stykke der forgrener
vandet ud til en gennemstrømningsvandvarmer til det varme vand. Jeg
har ingen cirkulationspumpe - hverken på radiatorsystemet eller det
varme vand.

Jeg har tappet et par liter vand af udluftningshanen på en af
radiatorerne, men det gjorde heller ingen forskel. Så vidt jeg kan
vurdere er der stadig det samme tryk i systemet, så det løber vel vand
ind...

>Du kunne jo prøve at ringe til dit fj.varme selskab, det er da muligt at
>de har bedre ideer.

Det har jeg også tænkt mig at gøre i morgen. Jeg tænker bare straks på
VVS-folk og dyre regninger

>Hilsen Ivan

Tak for hjælpen - men jeg fryser stadig...

Per

Fra : //zigge

Dato : 01-10-03 20:27

"Per Larsen" <Per.Larsen@Excite.com> skrev i en meddelelse
<snip>

> Det har jeg også tænkt mig at gøre i morgen. Jeg tænker bare straks på
> VVS-folk og dyre regninger

Lige inden du ringer, så prøv at skrue en termostat af og se efter at den
lille blanke stift i midten kan bevæges ud og ind, den er fjederbelastet og
åbner et spjæld når stiften kommer udad.
Hvis den sidder fast giver du den et par dask med håndtaget på en stor
skruetrækker og "motionere" den lidt.
Nu skulle der gerne komme vand (igennem radiatoren altså

> Tak for hjælpen - men jeg fryser stadig...

tak mig hvis det virker

Mvh
//zigge

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 01-10-03 19:54

Har du prøvet at tage termostaten af, og "massere" ventilen direkte?
Det plejer jeg at skal gøre når fyringstiden starter.

Kurt

Fra : Jørgen

Dato : 01-10-03 20:39

Prøv først at skrue op for tryk dif. den står jo på min, hjælper dette ikke
må der være en hane der er lukket i forbindelse med omløbet ti til det varme
vand som er blevet lukket for at der ikke skal løbe vand gennem anlægget er
i sommer

Hilsen Jørgen
"

Fra : Per Larsen

Dato : 03-10-03 22:15

On Wed, 1 Oct 2003 21:39:29 +0200, "Jørgen" <js2@c.dk> wrote:

> [...]
>vand som er blevet lukket for at der ikke skal løbe vand gennem anlægget er

Det var lige det der skulle til! Mange tak for tippet.

Også tak til alle jer der foreslog at jeg skulle massere ventilen -
det havde jeg altså prøvet (man er vel ikke helt grøn

Da jeg skruede tryk diff'en op til 3/4 begyndte vandet at løbe.
Derefter skruede jeg tilbage til 1/4 uden at det gav problemer.

Jeg var ikke klar over at man kunne justere tryk diff'en - hvad er det
mere nøjagtigt den gør?

mvh
Per Nygaard Larsen

Fra : Jørgen

Dato : 03-10-03 22:58

Den gør trykket mindre. derved kommer der mindre vand igennem og det giver
en bedre afkøling, hvilket ikke har den store værdi i dag hvor alle vel
kører på en eller anden form for kalorie afregning. Dog kan varmen være
nemmere at styre hvis der ikke fiser så meget igennem

Hilsen
Jørgen

Fra : Mimi

Dato : 02-10-03 10:00

"Per Larsen" <Per.Larsen@Excite.com> wrote:
> Varmemåleren måler på gennemstrømningsmængde så jeg kan se at vandet
> overhovedet ikke cirkulerer (undtagen når jeg åbner for den varme hane
> naturligvis).

Hej Per,
Jeg havde de samme symptomer i mit fjernvarmeanlæg. Vi har først fået
fjernvarme i juni, og det varme vand har virket fint. Men da jeg skulle
tænde radiatorerne skete der INTET. Som du siger: gennemstrømsmængde NUL,
kolde radiatorer.

Check det, der hedder din "sommerventil" eller "vinterventil" ikke er
lukket. Mit anlæg har sådan en ventil, der kobler radiatorerne helt fra, og
hvis den er lukket, så har vi balladen.

Check også, om der er vand nok på anlægget.

> Fjernvarmen var afbrudt i en tre dage i sommers fordi der skulle
> ligges nye rør (i gaden, ikke min installation). Kan problemet være
> opstået i den forbindelse?

Mit problem skyldtes luft i anlægget. VVS'eren kom og udluftede systemet, og
så var problemet løst. Der burde ikke kunne komme luft i anlægget, men for
mit vedkommende var det opstået i forbindelse med den nye installatuion. Det
skulle ikke undre mig, om der kan komme luft i dit anlæg, hvis de har gravet
ude i vejen.

> Hvad gør jeg nu?
Ja, jeg ville checke de to ovenstående punkter, og hvis det ikke gør en
forskel, så ring til den VVS'er, der har lavet din installation.

Held og lykke med det.

Mvh Mimi