SPAM-flodbølge
Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-03 16:45

Er jeg den eneste der har oplevet en sand flodbølge af SPAM i den sidste
tid, fortrinsvist med e-mails [med attachments] der skal komme fra
Microsoft.

Jeg har kontaktet CyberCity og de gør intet for at stoppe spam eller
vira. Man kan dog, mod en ekstrabetaling på 60 kr/md få en
virusbeskyttelse slået til.

Så nu er jeg ved at oprette et mailhotel hos DanDomain, som senere kan
overflyttes til den andelsforening, jeg bor i.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 01-10-03 16:53

Hej

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) wrote:

>Er jeg den eneste der har oplevet en sand flodbølge af SPAM i den sidste
>tid, fortrinsvist med e-mails [med attachments] der skal komme fra
>Microsoft.

Næh nej, der er vist mange med på den vogn, pt. modtager jeg ca. 40 stk.
i timen, og sådan har det været de sidste par uger. - Kører dem dog
igennem et spamfilter "ude i byen" så de kommer ikke her på maskinen,
det undrer mig dog lidt at det ikke aftager med tiden hvis det er det
sædvanlige Outlook/Outlook Express problem, folk må sq da opdage at
deres maskiner sender skidt og møg ud i systemet.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-03 18:26

Per Rønne wrote:
> Er jeg den eneste der har oplevet en sand flodbølge af SPAM i den sidste
> tid, fortrinsvist med e-mails [med attachments] der skal komme fra
> Microsoft.

Nej, den nåede jeg også lige at mærke lidt til.
Heldigvis havde jeg skiftet fra at bruge en webmail, til at køre min
egen emailserver lige inden den bølge begyndte.
Desværre havde jeg fået fat i postfix 1.1.11, som (selv) sender bounces
ud i verden, når brugernavnet ikke eksisterer, dvs. emailen bliver ikke
reject'et (som den burde).
Ind med postfix 2.0, så var det problem væk.

Jeg havde "forvansket" min nye emailadresse, men den blev alligevel
brugt af spammere og vira et par dage efter, at jeg havde skiftet..?

Man skulle tro at spammerne sidder og hånd-retter emailadresser?

Er det ikke nok længere at bytte @ med © eller ®, og . med · ?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-10-03 19:18

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

>Man skulle tro at spammerne sidder og hånd-retter emailadresser?

Det tror jeg ikke.

>Er det ikke nok længere at bytte @ med © eller ®, og . med · ?

Det kan ikke tage lang tid at lave et script der retter sådan noget,
fx vil (a) osv. også nemt blive "opsnappet".

Man kan lave et script der leder efter alle "almindelige" tegn (a-z +
0-9) samt de få specielle tegn en mailadresse må indeholde. Når
scriptet støder på andre tegn, så skal det "oversætte" disse til @
osv.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- også Siemens M55, S55, C55 samt SonyEricsson T610

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-11-03 15:15

Lasse Hedegaard wrote:
> Det tror jeg ikke.

Nej - det er der for mange til.

> Det kan ikke tage lang tid at lave et script der retter sådan noget,
> fx vil (a) osv. også nemt blive "opsnappet".

Net det er ganske simpelt - også at fjerne de mest
almindelige spam-filtre som når "folk" (bl.a. mig)
indsætter NOSPAM, FJERNDETTE og lign - de
er uhyggeligt nemme at fjerne med et lille script.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-03 15:42

Jan Vestergaard <jan@jve.dk> wrote:

> [...]
> almindelige spam-filtre som når "folk" (bl.a. mig)
> indsætter NOSPAM, FJERNDETTE og lign - de
> er uhyggeligt nemme at fjerne med et lille script.

Mit Reply-To er lidt sværere at fjerne .

I øvrigt har jeg sat det op som alias til min »rigtige« e-mail adresse.
Det er smart med eget domæne ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 03-11-03 16:01

Per Rønne wrote:

> Mit Reply-To er lidt sværere at fjerne .

Altså i en linie laver du en "fake", og i den næste en valid email adresse.

Spammere er altså ligeglade med hvorfor en line en email adresse står i, jeg
får f.eks. en masse som er sendt til msg. ids.

--
Morten!

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-03 16:35

Morten Kjaer Nielsen <usenet.20031001@spam.gummiand.dk> wrote:

> Altså i en linie laver du en "fake", og i den næste en valid email adresse.

Det er faktisk derfor man har lavet en Reply-To. Går jeg ud fra.

> Spammere er altså ligeglade med hvorfor en line en email adresse står i, jeg
> får f.eks. en masse som er sendt til msg. ids.

Ja, men når deres program ser at der står et »spam« i Reply-To adressen,
så vil de jo ikke stole på den. Jeg har i øvrigt endnu ikke modtaget
spam på *@husumtoften.dk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-03 16:49

Morten Kjaer Nielsen skrev:

>Spammere er altså ligeglade med hvorfor en line en email adresse står i, jeg
>får f.eks. en masse som er sendt til msg. ids.

Jeg har ikke oplevet at se én berette at en reply-to-adresse er
blevet spammet.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-03 16:10

Jan Vestergaard skrev:

>indsætter NOSPAM, FJERNDETTE og lign - de
>er uhyggeligt nemme at fjerne med et lille script.

Men spammerne holder åbenbart pølserne fra den slags adresser.
Der var én der havde fået fat i en spammerliste med 50 mio.
adresser. I 38 (38 enkeltstykker - ikke millioner) af dem indgik
"nospam". Det skyldes formodentlig at en stor procentdel af
nospam-adresserne tilhører folk der ved hvordan de skal lave
ballade.

--
Bertel

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 02-10-03 16:25

Hej

"Jens C. Hansen [Odense]" <"jens[±]greylion[=]dk"> wrote:

>Jeg havde "forvansket" min nye emailadresse, men den blev alligevel
>brugt af spammere og vira et par dage efter, at jeg havde skiftet..?

>Man skulle tro at spammerne sidder og hånd-retter emailadresser?

Uanset hvordan de gør det, så er de ihvertfald kvikke ! - Da det
begyndte, tilføjede jeg eet enkelt bogstav mere til min adresse, og der
gik nøjagtigt 25 minutter efter jeg havde postet det første indlæg med
den nye adresse, før der begyndte at komme spam på denne !.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : TBC

Dato : 02-10-03 02:18

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Er jeg den eneste der har oplevet en sand flodbølge af SPAM i den sidste
> tid, fortrinsvist med e-mails [med attachments] der skal komme fra
> Microsoft.

Bestemt ikke, Swen er også på besøg i min spam adresse (den jeg f.eks bruger
her i nyhedsgrupperne). Jeg modtog over 2500 på bare end dag hvor min
computer stod tændt og var online. Nu har jeg stoppet hentning fra kontoen i
mit mail program, og venter og ser om det skulle løje af over de næste par
måneder.

TBC

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 04:15

TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:

> [...]
> mit mail program, og venter og ser om det skulle løje af over de næste par

Ja, jeg er ved at få oprettet domæne, og regner også med at jeg vil
reservere en e-mail adresse til spam [til brug her som Reply-To her i
nyhedsgrupperne], og en der bliver helt privat.

Men svjv er der i tilfældet med disse pseudo-MS mails tale om en virus
der læser Windows-brugeres adressearkiv og får dem til at sende mails en
masse?
--
Per Erik Rønne

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 02-10-03 09:31

On Thu, 2 Oct 2003 05:14:58 +0200, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

> [...]

>Men svjv er der i tilfældet med disse pseudo-MS mails tale om en virus
>der læser Windows-brugeres adressearkiv og får dem til at sende mails en

Rigtigt, men hvis man har ADSL, synes jeg altså ikke problemet er så
stort. Norton fanger den vedhæftede virus uden problemer, og derefter
må man så lave et filter, som leder resten over i affaldsspanden.

Jeg har selv den nye Eudora 6.0. Den har et indbygget "junk-filter",
som faktisk tager de fleste. Hvis man derudover definerer et filter,
som sletter alle mails, hvor der står Microsoft i afsenderen, så
bliver der ikke alverden tilbage.

Mit største problem har faktisk været lidt kuriøst. Når Norton sletter
en vedhæftet virus, vedhæfter den istedet en tekstfil med en
forklaring. Disse tekstfiler hedder:

Norton AntiVirus DeletedXXX.txt

idet XXX er et tal. Problemet er nu, at man med tre cifre kun kan lave
1000 filer. Så efter en 4-5 dage skal jeg huske at tømme
C:\Eudora/Attach. Ellers kommer computeren hver gang med en kryptisk
fejlmelding om, at en fil ikke kan skrives. Men det er selvfølgelig
ærgerligt, hvis man har modem og skal betale for at hente alle disse
mails på serveren.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-10-03 09:42

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> idet XXX er et tal. Problemet er nu, at man med tre cifre kun kan lave
> 1000 filer. Så efter en 4-5 dage skal jeg huske at tømme
> C:\Eudora/Attach.

Det lyder da som en defekt i Eudora.. Kan den ikke håndtere at modtage filer
med samme navn?

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 02-10-03 13:47

On Thu, 2 Oct 2003 10:41:40 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
>
>Det lyder da som en defekt i Eudora.. Kan den ikke håndtere at modtage filer
>med samme navn?

Jamen det kan da forresten godt være, men max ligger i hvert fald på
1000 stk, og i denne forbindelse kan man altså godt nå op på det.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 02-10-03 10:09

Lars J Helbo wrote:
> Rigtigt, men hvis man har ADSL, synes jeg altså ikke problemet er så
> stort.

Hvis nu jeg havde det der bredbåndsprodukt fra TDC til 139 kr. pr. md
og 50 øre på MB, ville det have kostet mig omkring 500 kr. før
jeg nullrutet de pågældende email adresser.

Jeg kan snildt for nogle se et problem.

--
Morten!

Fra : Calle.

Dato : 02-10-03 10:50

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Hvis nu jeg havde det der bredbåndsprodukt fra TDC til 139 kr. pr. md
> og 50 øre på MB, ville det have kostet mig omkring 500 kr. før
> jeg nullrutet de pågældende email adresser.
>
> Jeg kan snildt for nogle se et problem.

nej et filter der hedder "slet fra server" løser det problem.

--
Calle

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 02-10-03 10:52

On Thu, 2 Oct 2003 11:49:50 +0200, "Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> wrote:

>nej et filter der hedder "slet fra server" løser det problem.

også for udbyderen?

--
vh
Thomas Jensen,

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-10-03 11:00

Thomas Jensen - pil.dk tj@dev.null skrev dette:

> også for udbyderen?

Ja da, udbyderen skal blot have et lille script der hedder "delete
all"

Mojn, - Dres fra Tynne - ICQ 108 480 093
--
http://www.synnejysk.dk/
http://www.synnejyskambassade.dk/

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 02-10-03 21:17

On Thu, 02 Oct 2003 11:52:20 +0200, Thomas Jensen - pil.dk
<tj@dev.null> wrote:

>også for udbyderen?

Trafik og serverbelastning? Hvis mere end 1 udbyder gør noget snildt,
må det forventes at mindske udbredelsen. Jeg er ved at være derhenne,
hvor jeg anser virus-skanning hos udbydere for penge ud ad vinduet, og
stop for exe pif osv uden meddelelse til nogen som den mest effektive
løsning, eventuelt brugervalgt.
--
Svend Olaf

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-10-03 11:20

Calle. <FAKE@FAKE.FAKE> wrote:

> nej et filter der hedder "slet fra server" løser det problem.

Hvordan tror du at dit program ser hvad der står i mailen hvis du
sorterer på subject eller body?

--
-René

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 17:16

Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

> Hvordan tror du at dit program ser hvad der står i mailen hvis du
> sorterer på subject eller body?

Man kan nemlig let komme til at slette ikke-junk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Calle.

Dato : 08-10-03 18:22

Per Rønne wrote:

> Man kan nemlig let komme til at slette ikke-junk.

Det kommer an på hvad man filtrerer på.
man kan jo starte med at lade alt .dk gå igennem, da det ikke er tilladt at
sende SPAM fra Danmark. Og de .com adresser man ken kan man også lade gå
igennem, så er der kun resten der skal sorteres, og så er fejlraten meget
minimal

--
Calle

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-03 19:08

Calle. <FAKE@FAKE.FAKE> wrote:

> [...]
> igennem, så er der kun resten der skal sorteres, og så er fejlraten meget

En af de store spammere bruger faktisk afsenderadresssen
»admin@post.cybercity.dk«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Calle.

Dato : 08-10-03 19:11

Per Rønne wrote:

> En af de store spammere bruger faktisk afsenderadresssen
> »admin@post.cybercity.dk«.

Har jeg ikke oplevet, men det er da bare at fortælle cybercity det, så blir
det hurtigt stoppet

--
Calle

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 08-10-03 20:18

Calle. wrote:
> Har jeg ikke oplevet, men det er da bare at fortælle cybercity det, så blir
> det hurtigt stoppet

Scene:
En nar hat i Caracas har ikke opgraderet sin maskine og rammes af swen.
Han aktivere mailen og begynder selv at sende mails ud.
En del af disse har admin@cc...osv.. som afsender.
En af disse mails sendes til en bruger ved TDC.
Denne mail når aldrig CC netværk.

Hvordan mener du CC kan stoppe det?

--
Morten!

Fra : Calle.

Dato : 08-10-03 14:19

Rene Joergensen wrote:

> Hvordan tror du at dit program ser hvad der står i mailen hvis du
> sorterer på subject eller body?

læser headeren inden den hentes ned.
Jeg har flere steder hvor folk sider med alm. modem, lavet et filter der
sletter mail på over en hvis størrelse, for lige netop ikke at skulle hente
dem ned. Og det virker.

--
Calle

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 08-10-03 14:26

Calle. wrote:

> [...]
> sletter mail på over en hvis størrelse, for lige netop ikke at skulle hente

Men nu modtager jeg jo så ofte mails af halv stor størrelse... om igen?

--
Morten!

Fra : Calle.

Dato : 08-10-03 14:33

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Men nu modtager jeg jo så ofte mails af halv stor størrelse... om
> igen?

hvad mener du?

--
Calle

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 08-10-03 14:43

Calle. wrote:

> hvad mener du?

Det fremgår vel tydeligt at tråden?

--
Morten!

Fra : Calle.

Dato : 08-10-03 15:10

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Det fremgår vel tydeligt at tråden?

hvad er det du vil have om igen.

--
Calle

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 08-10-03 20:14

Calle. wrote:

> hvad er det du vil have om igen.

Og vi skære det ud i pap:

Jeg fortæller at jeg ville have betalt mange knaster hvis jeg havde et i
givent produkt.

Du fortæller at "et filter der sletter på serveren" vill være
løsningen.

Rene spørger hvordan du mener et filter kan analysere indholdet på
serveren uden at hente mailen.

Du angiver så at der skal læses i headeren, og at man skal slette mails
over en vis størrelse.

Jeg postulere så at jeg modtager valid mail af en vis størrelse, og det
derfor ikke vil virke, og så er vi her..

Calle, jeg ved ikke hvor meget du ved om mail og transport af denne, men spar
gerne på krudtet indtil du har nøje kendskab til det.

Eksempelvis, så kan størrelsen på en mail ikke aflæses i headeren.
(Den vil man formodentlig finde med list pop3 kommandoen).

--
Morten!

Fra : Calle.

Dato : 08-10-03 15:12

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Det fremgår vel tydeligt at tråden?

nej mit eksempel var kun at slet fra server ikke henter hele mailen først
inden den slettes, du skal selvfølgelig lave et filter der passer til det du
vil undgå.

--
Calle

Fra : Calle.

Dato : 08-10-03 14:34

Rene Joergensen wrote:

> Hvordan tror du at dit program ser hvad der står i mailen hvis du
> sorterer på subject eller body?

læs mit svar andet sted i denne tråd

--
Calle

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 17:16

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> wrote:

> Rigtigt, men hvis man har ADSL, synes jeg altså ikke problemet er så
> stort.

Jeg blev faktisk ringet op i søndags, fordi en person der sendte en
vigtig e-mail til mig fik den tilbage i hovedet igen. Der var ikke mere
plads på e-mail serveren!

Da jeg bruger en BSD UNIX [MacOS X 10.2.8] som hovedmaskine, kan viraene
ikke inficere maskinen. Men de kan altså godt være et problem alligevel.
Derudover er man faktisk nødt til at se dem løseligt igennem; der kan
nemlig være relevant post der fejlagtigt er blevet rubriceret som junk.
--
Per Erik Rønne

Fra : TBC

Dato : 02-10-03 12:37

> Ja, jeg er ved at få oprettet domæne, og regner også med at jeg vil
> reservere en e-mail adresse til spam [til brug her som Reply-To her i
> nyhedsgrupperne], og en der bliver helt privat.

Ja, det har da ihvertfald hjulpet mig til at kunne bevare min rigtige
adresse, jeg skal hvis jeg opgiver min spamadresse helt blot have en ny spam
adresse, for jeg bruger også spamadressen til at opgive email adresse på
nettet de steder hvor det er nødvendigt ved uvæsentlige registreringer eller
medlemskaber af diverse forums osv. Men sålænge der er tusindvis af "swen"
mail er det næsten umuligt at finde fremsendelse af glemte log-ons mm som
man kunne så brug af spam adressen til.

> Men svjv er der i tilfældet med disse pseudo-MS mails tale om en virus
> der læser Windows-brugeres adressearkiv og får dem til at sende mails en
> masse?

Ja, en længere beskrivelse af swen finder du her:

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.swen.a@mm.html

TBC

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 14:36

TBC wrote:
> [...]
> mail er det næsten umuligt at finde fremsendelse af glemte log-ons mm som

Der findes programmer og mailservere der sletter swen og andre vira, så
du slet ikke opdager du får alle de mange mails. Så kan du nemt finde de
mails du skal bruge.

/ Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-10-03 11:20

TBC wrote:
> [...]
> mit mail program, og venter og ser om det skulle løje af over de næste par

Æv, og jeg troede jeg var sej da jeg havde fået 991 mails med virus
på haj@enterprise-server.dk ...

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Allan Joergensen

Dato : 02-10-03 11:40

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Æv, og jeg troede jeg var sej da jeg havde fået 991 mails med virus
> på haj@enterprise-server.dk ...

Lidt over 4000, gå hjem din amatør :)

--
Allan Joergensen

"Look! A giant PEZ dispenser" -- Wakko

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-10-03 19:00

Allan Joergensen wrote:
> Lidt over 4000, gå hjem din amatør :)

Æv, ikke engang virusser gider være venner med mig ..

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Christian Joergensen

Dato : 05-10-03 08:17

On Thu, 02 Oct 2003 10:39:48 +0000, Allan Joergensen wrote:

> Lidt over 4000, gå hjem din amatør :)

13701 and still counting. Den første fik jeg d. 18. september kl.
22:17:19 fra hruppel@cox.net

Det er ihvertfald dem mit filter fanger.

Jeg synes det er et stort problem når nogle udbydere vælger at melde
tilbage at nogen har sendt en mail med min afsender-adresse. Det fanger
mit filter ikke. Utroligt som folk ikke forstår at nogle mails spoofer de
informationer.

--
Christian Jørgensen | Codito, Ergo Sum
http://www.razor.dk |

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-10-03 23:07

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> En af de store spammere bruger faktisk afsenderadresssen
> »admin@post.cybercity.dk«.

Njah ... den bruger admin@eksempel.dk, hvor eksempel.dk er det domæne
du får email på. Fx får jeg en del "fra" admin {hos} flof.dk ... jeg
er den lykkelige indehaver af flof.dk.

--
Jacob - www.bunk.cc
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people?

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-03 03:54

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> Njah ... den bruger admin@eksempel.dk, hvor eksempel.dk er det domæne
> du får email på. Fx får jeg en del "fra" admin {hos} flof.dk ... jeg
> er den lykkelige indehaver af flof.dk.

Korrekt. Cybercity sender naturligvis ikke mails ud fra
»admin@post.cybercity.dk«; mon ikke de ville bruge noget i retning af
»admin@cybercity.dk«?
--
Per Erik Rønne

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 02-10-03 14:19

It seems Per Rønne wrote:
> Jeg har kontaktet CyberCity og de gør intet for at stoppe spam eller
> vira. Man kan dog, mod en ekstrabetaling på 60 kr/md få en
> virusbeskyttelse slået til.

Sludder og vrøvl. På vores network edge filtreres efter ORDB samt fjernes
en del forskelige named vira.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-03 17:16

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> wrote:

> Sludder og vrøvl. På vores network edge filtreres efter ORDB samt fjernes
> en del forskelige named vira.

Jeg har da også nu bestilt domæne [med mailhotel] hos DanDomain. Med
mulighed for opgradering til forskellige størrelser af webhoteller. 20
kr/md, 18 kr/md med årlig betaling. To e-mailadresser + en facilitet til
at tage vare på *@husumtoften.dk .

Domænet kan senere overdrages til den andelsforening jeg bor i, når den
har fået fælles internetadgang.

Når jeg ikke blot får en pointer til min faste ip-adresse er det fordi
det kræver:

1. Jeg skal sætte maskinen op med forskellige ting. Koster tid og
sandsynligvis penge til bøger.
2. Maskinen skal helst stå tændt i døgndrift. Koster strøm.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-10-03 21:04

> [...]
> Er jeg den eneste der har oplevet en sand flodbølge af SPAM i den sidste
> tid, fortrinsvist med e-mails [med attachments] der skal komme fra

Nogle kommer fra Rusland ( duma@***.rs)¨
Denne "sikkerhedsopdatering" fra "Microsoft" - der aldrig sender
mail ud, sender sig selv ud til hele adressekartoteket og adresserne
i "sendt post".
Når de kommer i en flodbølge skyldes det, at mange åbner mailen -

I dk.edb.sikkerhed.virus har Uffe lavet er program, der sorterer den og
lidt andre fra, inden man åbner programmet.

Spamassasin sorterer den pg andre fra meget effektivt - med MailWasher
kan man blackliste og slette dem inden man åbner sin post.

Per A. Hansen

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 02-10-03 21:17

On Thu, 2 Oct 2003 22:03:36 +0200, "Per A. Hansen"
<xper.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
> i "sendt post".
>Når de kommer i en flodbølge skyldes det, at mange åbner mailen -

Meget tyder på at den hovedsagelig får adresser ved at hente indlæg i
dk.edb.internet.udbydere fra åbne newsservere. Plus enkelte andre
grupper. (Hvis dem der hævder at lave "analyser" kunne noget sådant,
ville vi vide præcis hvordan).
--
Svend Olaf

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-10-03 21:32

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Meget tyder på at den hovedsagelig får adresser ved at hente indlæg i
> dk.edb.internet.udbydere fra åbne newsservere.

joker du eller mener du at den går specielt efter denne gruppe?
(har ikke energi til at følge med i virus-grupperne)

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 02-10-03 21:42

On Thu, 2 Oct 2003 22:32:13 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
>
>joker du eller mener du at den går specielt efter denne gruppe?
>(har ikke energi til at følge med i virus-grupperne)

Jeg joker af princip ikke, men det skulle ikke tages så bogstaveligt.
Jeg prøvede at oprette en ny emailadresse og poste et indlæg i dk
virus gruppen, og havde gevinst inden 25 minutter fra den anden ende
af Jorden. Det kan ikke være fra et adressekartotek. Men adresser
hentet på anden måde bruges også, jeg har fået 2 eller 3 sådanne, og
flere (mange) tusinde på den adresse, der har været på usenet.

Den nævnte adresse var en TDC adresse. Så har serveren godt nok fået
nogen tusind kontaktforsøg på den konto, men hvad.
--
Svend Olaf

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-10-03 22:03

> Jeg prøvede at oprette en ny emailadresse og poste et indlæg i dk
> virus gruppen, og havde gevinst inden 25 minutter fra den anden ende
> af Jorden. Det kan ikke være fra et adressekartotek.

Ja, jeg er enig i at den må suge nogen adresser fra usenet. Det er ret
avanceret af en orm at være og antageligvis delvist grunden til den
voldsomme spredning,

Fra : Palle Jensen

Dato : 04-10-03 19:58

Martin Højriis Kristensen wrote in

> Ja, jeg er enig i at den må suge nogen adresser fra usenet. Det
> er ret avanceret af en orm at være og antageligvis delvist
> grunden til den voldsomme spredning,

Er det ikke et kendt fakum at den høster adresser fra usenettet? Jeg
mener faktisk jeg har læst et eller andet sted at det ikke var en
tilfældighed de kalder den swen den orm. Da swen jo er news bagfra.

--
Palle Jensen
If you need to E-mail me, please remove the American president!

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-10-03 11:31

> [...]
> dk.edb.internet.udbydere fra åbne newsservere. Plus enkelte andre
> grupper. (Hvis dem der hævder at lave "analyser" kunne noget sådant,

Man kunne jo undgå det ved at følge det gåde råd at tilføje en
lille ændring i sin adresse, så den ikke kan bruges af robotterne.

De største flodbølger at denne vira får de personer, hvis
bekendskabskreds trykker flittigst på beskeden fra
"Microsoft" - da de står i vedkommendes adresseliste!
Man kan bare ikke se, hvorfra den kommer, de afsenderen
kopieres fra anden liste.
Så aktive brugere sætter en hel tsunami igang!

Per A. Hansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-10-03 11:43

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Man kunne jo undgå det ved at følge det gåde råd at tilføje en
> lille ændring i sin adresse, så den ikke kan bruges af robotterne.

Man bør ikke bruge en ugyldig adresse på usenet...

> De største flodbølger at denne vira får de personer, hvis
> bekendskabskreds trykker flittigst på beskeden fra
> "Microsoft" - da de står i vedkommendes adresseliste!

Den adresse jeg modtager vira på (usenet@makr.dk) står næppe i nogens
adresselister

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 12:29

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Man bør ikke bruge en ugyldig adresse på usenet..

Det anbefales af mange at bruge domænet »invalid.dk«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 05-10-03 12:50

On Sun, 5 Oct 2003 13:29:17 +0200, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

>Det anbefales af mange at bruge domænet »invalid.dk«.

Det vil ejeren af invalid.dk næppe være begejstret for. Det vil
ligefrem kunne betragtes som chikane. Med mindre det ligefrem er dig
der besidder invalid.dk?
--
Svend Olaf

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 13:33

Svend Olaf Mikkelsen <svolaf@inet.uni2.dk> wrote:

> Det vil ejeren af invalid.dk næppe være begejstret for. Det vil
> ligefrem kunne betragtes som chikane. Med mindre det ligefrem er dig
> der besidder invalid.dk?

Det er det domæne jeg har fået anbefalet af en anden datalog. Jeg
opdager dog nu at det er optaget:

http://www.invalid.dk/

Og så kan jeg vel forsøge mig med et andet ikke-eksisterende domæne. Jeg
tror at jeg går over til at bruge det domæne jeg forsøgte at købe
[ronne.dk], men som TDC lige så snittet til at beslaglægge. Så:

per@ronne.dk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-10-03 14:22

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

[ ... ]
> Og så kan jeg vel forsøge mig med et andet ikke-eksisterende domæne.

Endnu bedre er da f.eks. at gøre sådan:
per.splat@ronne.dk.invalid

det bliver vel næppe nogen sinde muligt at registrere et domæne
www.ronne.dk.invalid

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 05-10-03 13:02

Således skrev per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) i
dk.edb.internet.udbydere Sun, 5 Oct 2003 13:29:17 +0200:

>Det anbefales af mange at bruge domænet »invalid.dk«.

Det tror jeg de bliver ret kede af på invalid.dk, da "...Invalid.dk er
forum for førtidspensionister og information for "normale""

Mon ikke det er rådet om at ændre tld til .invalid, du tænker på?

Knud
--
Np: - Flip the Flop (Rock my C64)

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 14:29

Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> wrote:

> Mon ikke det er rådet om at ændre tld til .invalid, du tænker på?

Hvis du mener per.ronne@.invalid.dk, så vil min newsreader ikke
acceptere det, da det bryder mod syntaksen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 05-10-03 15:12

Således skrev per.ronne@invalid.spam.dk (Per Rønne) i
dk.edb.internet.udbydere Sun, 5 Oct 2003 15:29:14 +0200:

>Hvis du mener per.ronne@.invalid.dk, så vil min newsreader ikke
>acceptere det, da det bryder mod syntaksen.

Nej, top level domænet ( i dette tilfælde .dk) bør byttes ud med
..invalid)

Knud
--
Np: Mahoney - BoulderDash (Commodore 69 mix)

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 15:40

> [...]

> dk.edb.internet.udbydere Sun, 5 Oct 2003 15:29:14 +0200:

> Nej, top level domænet ( i dette tilfælde .dk) bør byttes ud med

OK. Det kan jeg så forsøge.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 16:06

Per Rønne <per.ronne@invalid.spam.dk> wrote:

> OK. Det kan jeg så forsøge.

Og det ser da ud til at fungere [nu med et ø].
===
Det virkede ikke ;-(.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 16:08

Per Rønne <per.ronne@invalid.spam.dk> wrote:

> Og det ser da ud til at fungere [nu med et ø].
> ===
> Det virkede ikke ;-(.

Og med ronne.invalid
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 16:22

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Og med ronne.invalid

Det virkede med landekoden »invalid«. Så her er der en løsning. Som jeg
også vil bruge i Reply-To fremover.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 05-10-03 15:53

Hej

per.ronne@invalid.spam.dk (Per Rønne) wrote:

>Hvis du mener per.ronne@.invalid.dk, så vil min newsreader ikke
>acceptere det, da det bryder mod syntaksen.

Du har et punktum efter snabel-A i ovenstående, måske det er dér der
driller, men som andre skriver så 'afslut' din adresse med 'invalid'
istedet for 'dk' hvis du ikke vel benytte en gyldig adresse.

F.eks.: per@ronne.invalid

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 16:22

Punktummet var bevidst, men jeg kan nu se at xxx.invalid fungerer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 06-10-03 15:40

Hej

per@ronne.invalid (Per Rønne) wrote:

>Punktummet var bevidst, men jeg kan nu se at xxx.invalid fungerer.

Ok. - En anden ting, nu kan man jo registrere domainer med de Danske
bogstaver æ ø og å, Så nu kunne du jo registrere 'rønne' Hvis der da
ikke er andre der har fået samme lyse idé

PS: jeg har ikke læst tråden komplet, så måske det allerede har været
oppe at vende.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-03 17:48

Ole Rasmussen <newsfeed@melby-online.dk> wrote:

> En anden ting, nu kan man jo registrere domainer med de Danske
> bogstaver æ ø og å

Ikke endnu:

www.dandomain.dk->Produkter->Domæne->IDN Domæner

ÆØÅ i .dk domæner
DK-Hostmaster (den admininstrative del for alle dk-domænenavne) er endnu
ikke kommet med et udspil for, hvornår de forventer at det bliver muligt
at registrere .dk domæner med de danske specialtegn æøå.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 07-10-03 09:38

Hvad så med www.ron.ne

Den kan du sikkert få her: http://www.intnet.ne/
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-03 11:30

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> wrote:

> Hvad så med www.ron.ne
>
> Den kan du sikkert få her: http://www.intnet.ne/

Måske, men jeg kan se at jeg skulle have gjort mere ud af fransktimerne
i skolen ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 07-10-03 22:03

On Tue, 7 Oct 2003 12:30:06 +0200, doesnt.work@spam.filter.invalid
(Per Rønne) wrote:

>Måske, men jeg kan se at jeg skulle have gjort mere ud af fransktimerne
>i skolen ;-(.

Ja, det kan jeg bestemt ikke hjælpe med
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Calle.

Dato : 05-10-03 16:42

nok fordi, at du har et punktum efter @

--
Calle

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-10-03 11:43

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 05-10-03 21:31

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Den adresse jeg modtager vira på (usenet@makr.dk) står næppe i nogens
> adresselister

Joda, når en OE-bruger besvarer dine indlæg, kan din adresse blive til-
føjet automatisk til deres adressebog, hvis brugeren ikke har opsat
programmet til at lade være med at gøre det.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-10-03 06:11

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> Joda, når en OE-bruger besvarer dine indlæg, kan din adresse blive til-
> føjet automatisk til deres adressebog, hvis brugeren ikke har opsat
> programmet til at lade være med at gøre det.

Det sker vist kun når man besvarer til mail, og det er det ret få der gør.
Jeg har ikke opsat OE specielt og den opsamler ikke adresser fra
gruppe-besvarelser

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-10-03 19:51

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> writes:

> Jeg tror du mener <http://dk./>.

Nej, kun hvis du også altid skriver det sidste punktum i fx
<http://www.dr.dk./>. Gør du det? Jeg gør ikke. 'dk' er et gyldigt
hostnavn, og resolver også fint:

$ host dk
dk has address 193.163.102.10

Måske er din browser blot lettere defekt? Jeg kan fint se <http://dk/>
i min foretrukne browser.

--
Jacob - www.bunk.cc
Avoid reality at all costs.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-10-03 21:51

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Nej, kun hvis du også altid skriver det sidste punktum i fx
><http://www.dr.dk./>. Gør du det? Jeg gør ikke. 'dk' er et gyldigt
> hostnavn, og resolver også fint:

Arh, hvad? Jeg formoder, at man leder efter et hostnavn lokalt i det
tilfælde hvor det ikke som minimum indeholder '.TLD', med mindre man
specifikt angiver andet (som for eksempel 'dk.').

> $ host dk
> dk has address 193.163.102.10

$ host dk
Host not found.
$ host dk.
dk has address 193.163.102.10

> Måske er din browser blot lettere defekt? Jeg kan fint se
> <http://dk/> i min foretrukne browser.

Sprøgsmålet er, hvad det lige er der er defekt..

Jeg erkender dog gerne at jeg ikke er 100% sikker på hvilken opførsel
der er mest korrekt. Kan du henvise til en kildetekst der underbygger
at man bør forsøge at slå 'dk' op som 'dk.' eller 'mithostnavn' op som
'mithostnavn.'?

--
Niels Callesøe - nørd light

Anti spam? Bevis det. http://www.spamcon.org/legalfund/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-10-03 20:01

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

>Måske er din browser blot lettere defekt? Jeg kan fint se <http://dk/>
>i min foretrukne browser.

Defekt i forhold til hvad?

Er det et qualified eller et unqualified host name, og hvor er
kravene til browserens skelnen mellem dem defineret?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-10-03 13:37

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Det er det domæne jeg har fået anbefalet af en anden datalog. Jeg
> opdager dog nu at det er optaget:
>
> http://www.invalid.dk/

Du kan ikke konkludere at et domæne ikke er optaget bare fordi der
ikke er en webserver på den host i domænet der (måske) hedder www.

> Og så kan jeg vel forsøge mig med et andet ikke-eksisterende domæne.

Skidt idé. En eller anden dag er der måske en der køber det.

> Jeg tror at jeg går over til at bruge det domæne jeg forsøgte at
> købe [ronne.dk], men som TDC lige så snittet til at beslaglægge. Så:
>
> per@ronne.dk.

Endnu en tåbelig idé. Så vil mange måske tro at det er din
emailadresse, og sende private mails til dig på den. Vil du endelig
konstruere en defekt emailadresse, så bruge 'invalid' som TLD som
beskrevet i RFC 2606.

At det så er i strid med RFC 1036 at poste med en falsk adresse er så
en anden ting. Derfor mener jeg naturligvis at du bør bruge en adresse
der tilhører dig når du poster på usenet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Honk if you love peace and quiet.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 14:29

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> Du kan ikke konkludere at et domæne ikke er optaget bare fordi der
> ikke er en webserver på den host i domænet der (måske) hedder www.

Jeg kontrollerede faktisk lige efter [på cybercity.dk] om domænet var
optaget.

> Skidt idé. En eller anden dag er der måske en der køber det.

Men så får man til gengæld rigtig meget spam. Jeg forsøger mig med
invalid.spam.dk.

> [...]
> emailadresse, og sende private mails til dig på den. Vil du endelig
> konstruere en defekt emailadresse, så bruge 'invalid' som TLD som

Kan du ikke give en web-adresse, så jeg har en chance for at læse det?
Jeg kender ikke engang TLD og RFC.

> At det så er i strid med RFC 1036 at poste med en falsk adresse er så
> en anden ting. Derfor mener jeg naturligvis at du bør bruge en adresse
> der tilhører dig når du poster på usenet.

Der har jeg så også gjort i Reply-To headeren.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 05-10-03 15:08

Således skrev per.ronne@invalid.spam.dk (Per Rønne) i
dk.edb.internet.udbydere Sun, 5 Oct 2003 15:29:12 +0200:

>Jeg forsøger mig med
>invalid.spam.dk.

Det tilhører også en anden.

Knud
--
Np: Mahoney - Lightforce (Motorhead-mix ala Ollas)

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 15:40

Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> wrote:

> Således skrev per.ronne@invalid.spam.dk (Per Rønne) i
> dk.edb.internet.udbydere Sun, 5 Oct 2003 15:29:12 +0200:

> Det tilhører også en anden.

Ikke efter hvad jeg kan se. Prøv på:

http://domain.cybercity.dk/da/select.php
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 05-10-03 15:54

Således skrev per.ronne@invalid.spam.dk (Per Rønne) i
dk.edb.internet.udbydere Sun, 5 Oct 2003 16:40:11 +0200:

>Ikke efter hvad jeg kan se. Prøv på:
>
>http://domain.cybercity.dk/da/select.php

knud@bob$ dkwhois spam.dk
Domain: spam.dk
Registered: 1998-05-22
Registrant
Handle: WA1183-DK
Name: Wizards ApS

Du kan ikke finde noget om invalid.spam.dk hos dk-hostmaster, da de
ikke har noget med subdomæner at gøre.

Det er ikke dit domæne og du må derfor ikke bruge det.

Knud
--
"The beautiful part of writing is that you don't have to get it
right the first time, unlike, say, a brain surgeon."

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-10-03 15:32

Per Rønne per.ronne@invalid.spam.dk skrev dette:

> Jeg forsøger mig med
> invalid.spam.dk.

Hvorfor ikke blot:
@ronne.dk.invalid

Den er der vist ikke nogen der har eller får!

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 16:06

Andreas Falck <andreas.falck.spam@jyde.dk.invalid> wrote:

> Hvorfor ikke blot:
> @ronne.dk.invalid
>
> Den er der vist ikke nogen der har eller får!

Næh.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-10-03 20:42

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Defekt i forhold til hvad?

I forhold til hvordan den ellers plejer at opføre sig. Hvis den
accepterer <http://www.eksempel.dk/>, så bør den IMHO også acceptere
<http://dk/>, ellers er det da et mærkeligt særtilfælde.

Så kunne man også forestille sig at den ville acceptere
<http://eksempel.dk/>, men ikke <http://www.eksempel.dk/>, og kræve at
man skulle skrive det afsluttende punktum
(<http://www.eksempel.dk./>), hvis man vil også have 'www' med.

> Er det et qualified eller et unqualified host name, og hvor er
> kravene til browserens skelnen mellem dem defineret?

Der er ikke noget krav - andet end at brugeren vel med rimelighed kan
forvente at browseren virker nogenlunde ensartet uanset hvilken
hjemmeside man vil besøge.

--
Jacob - www.bunk.cc
A company is known by the men it keeps.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-10-03 22:14

>I forhold til hvordan den ellers plejer at opføre sig. Hvis den
>accepterer <http://www.eksempel.dk/>, så bør den IMHO også acceptere
><http://dk/>, ellers er det da et mærkeligt særtilfælde.

www.eksempel.dk er uden tvivl et FQDN. Hvordan kan du være sikker
på, at dk er det?

> [...]
><http://eksempel.dk/>, men ikke <http://www.eksempel.dk/>, og kræve at
>man skulle skrive det afsluttende punktum

Øh, nej. Der er flere levels i - ergo er det et FQDN.

>Der er ikke noget krav - andet end at brugeren vel med rimelighed kan
>forvente at browseren virker nogenlunde ensartet uanset hvilken
>hjemmeside man vil besøge.

Det gør den også. Den skelner mellem 0-level hostnames (som derfor
resolves i local zones) og Fully Qualified Domain Names (FQDNs).
Det er formentlig Den Korrekte Måde(tm) at gøre det på. Med streg
under formentlig - for der ER ikke nogen regler på det område.

Sammenlignet med de øvrige applikationer, der eksisterer, og den
måde, alle resolver libraries i øvrigt virker på, bør IEs metode
regnes for den korrekte.

Skåret mere ud i pap:

Hvis http://dk/ skal give DNS-navnet dk., bør "ping dk" logisk også
pinge "dk."

Deraf følger, at hvis du laver en "ping minlokaleserver", skal
den pinge top-level-domænet "minlokaleserver." og altså ikke
"minlokaleserver.mitdomæne.tld".

Det giver ikke mening.

En mere korrekt opførsel fra browserens side vil være, at hvis
man skriver http://dk/, er der tale om et lokalt hostnavn, den
skal sætte "mitdomæne.tld" bagefter. Præcis på samme måde som
med ping-kommandoen ovenfor.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-10-03 22:22

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Skåret mere ud i pap:
>
> Hvis http://dk/ skal give DNS-navnet dk., bør "ping dk" logisk også
> pinge "dk."

Ja, og det gør den skam også:

$ host dk
dk has address 193.163.102.10

$ ping dk
PING dk (193.163.102.10) from 195.249.82.168 : 56(84) bytes of data

> Deraf følger, at hvis du laver en "ping minlokaleserver", skal
> den pinge top-level-domænet "minlokaleserver." og altså ikke
> "minlokaleserver.mitdomæne.tld".
>
> Det giver ikke mening.

Hvorfor ikke? Det er jo netop det min ping gør.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-10-03 22:46

Jesper Harder wrote in <news:m37k3i9i45.fsf@defun.localdomain>:

> Hvorfor ikke? Det er jo netop det min ping gør.

Det jeg ikke forstår, er hvordan du kan mene det er korrekt opførsel.

Hvis du beder om 'ping frankfurt' så skal din klient da pinge den
lokale server 'frankfurt.localdomain' og ikke forsøge at pinge tld'et
'frankfurt.'.

Eller du vil måske hellere have det omvendt, således at den returnerer
NXDOMAIN fordi der ikke findes et TLD der hedder frankfurt., selvom du
har en lokal maskine der hedder frankfurt.localdomain?

--
Niels Callesøe - nørd light @work

Endnu en grund til at have skæg: http://www.boycottgillette.com/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-10-03 22:46

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:
>
> www.eksempel.dk er uden tvivl et FQDN. Hvordan kan du være sikker
> på, at dk er det?

Hvordan kan du være sikker på at den ikke er det?

De fleste resolvere fungerer da ved at de spørger DNS-servere efter
navnet. Hvis det ikke bliver fundet prøver den at putte searchdomain
bagpå og se om der så er bonus.

> Det gør den også. Den skelner mellem 0-level hostnames (som derfor
> resolves i local zones) og Fully Qualified Domain Names (FQDNs).

Min browser gør tydeligvis ikke.

> Det er formentlig Den Korrekte Måde(tm) at gøre det på. Med streg
> under formentlig - for der ER ikke nogen regler på det område.

Godt, så er vi enige så langt.

> Hvis http://dk/ skal give DNS-navnet dk., bør "ping dk" logisk også
> pinge "dk."

Det gør den også:

$ ping dk
PING dk (193.163.102.10) from 212.242.94.27 : 56(84) bytes of data.

> Deraf følger, at hvis du laver en "ping minlokaleserver", skal
> den pinge top-level-domænet "minlokaleserver." og altså ikke
> "minlokaleserver.mitdomæne.tld".

Ud fra hvad min nameserver logger kan jeg se at den først forsøger at
slå dk.mitdomæne.tld op, og da den host ikke findes slår den dk op.

> [...]
> man skriver http://dk/, er der tale om et lokalt hostnavn, den
> skal sætte "mitdomæne.tld" bagefter. Præcis på samme måde som

Ja, men når dk.mitdomæne.tld ikke findes, så bruger den dk.

Set i bakspejlet, så kan jeg godt se at der måske er folk der har
wildcard-DNS på deres domæne, og så kommer der sikkert bare rod ud af
det for dem.

--
Jacob - www.bunk.cc
If rabbits' feet are so lucky, what happened to the rabbit?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-10-03 09:13

>Hvordan kan du være sikker på at den ikke er det?

Præcis.

Det er derfor, IE insisterer på at forsøge den lokale først.

Hvis du har et Intranet, der hedder dk, fordi vi nu engang er i
den danske filial, og du sender noget fortrolig information til
dette, hvor ender dine data så?

>De fleste resolvere fungerer da ved at de spørger DNS-servere efter
>navnet. Hvis det ikke bliver fundet prøver den at putte searchdomain
>bagpå og se om der så er bonus.

Det kommer nok en del an på den enkelte konfiguration. Den mest
traditionelle metode har været:

1) hostname
2) /etc/hosts
3) DNS via search path
4) resolv.conf

Om den har ændret sig siden, ved jeg faktisk ikke.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-10-03 16:36

"Andreas Falck" <andreas.falck.spam@jyde.dk.invalid> writes:

> Hvorfor ikke blot:
> @ronne.dk.invalid

Fordi det kan foranledige folk til at tro at det er en "spamsikret"
adresse, og at den rigtige adresse er per {hos} ronne.dk.

--
Jacob - www.bunk.cc
You had mail. Paul read it, so ask him what it said.

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-10-03 21:43

Jacob Bunk Nielsen spam@bunk.cc skrev dette:

> Fordi det kan foranledige folk til at tro at det er en "spamsikret"
> adresse, og at den rigtige adresse er per {hos} ronne.dk.

OK, jeg gik ud fra at hans rigtige adresse netop var per {hos}
ronne.dk, men så kan han bruge: rigtigadresse {hos }
rigtigdomæne.invalid og det var faktisk sådan jeg mente det!

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-03 03:16

> [...]

> ronne.dk, men så kan han bruge: rigtigadresse {hos }
> rigtigdomæne.invalid og det var faktisk sådan jeg mente det!

Jeg forsøgte faktisk at købe domænet ronne.dk, men tdc forhindrede det.
Nu har jeg købt et andet, fået bekræftelse på det lørdag, men har endnu
ikke fået adgang til det. Det sker nok i denne uge, og så kan det da
godt være at jeg sætter »per@husumtoften.invalid« ind.

Husumtoften AB er den andelsforening jeg bor i, og vi er ved at forsøge
at få internet gennem fællesantennen. Så overgår domænet naturligvis til
foreningen - og nu har jeg så spærret det for andre.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-10-03 06:11

"Per Rønne" <doesnt.work@spam.filter.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg forsøgte faktisk at købe domænet ronne.dk, men tdc forhindrede det.

De kom dig i forkøbet?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-03 15:48

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> "Per Rønne" <doesnt.work@spam.filter.invalid> skrev i en meddelelse
>
> De kom dig i forkøbet?

Jeg så at domænet ikke var optaget [nok fordi Rønne kommune er nedlagt],
bestilte det - og fik det »annuleret«. Og så så at nu havde tdc
domæneretten. De har nok grundet min bestilling opdaget at der var et
domænenavn de gerne ville eje ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-10-03 17:24

> [...]
> bestilte det - og fik det »annuleret«. Og så så at nu havde tdc
> domæneretten. De har nok grundet min bestilling opdaget at der var et

Og dette skete tilbage i januar 1997?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-03 17:51

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> "Per Rønne" <doesnt.work@spam.filter.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Og dette skete tilbage i januar 1997?

Det skete i sidste uge. Mon ikke Rønne Kommune har ejet ronne.dk og
roenne.dk, og at domænet så er opgivet da Rønne Kommune blev nedlagt?
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-10-03 17:58

> Det skete i sidste uge.

Hvor så du at domænet ikke var optaget?

> Mon ikke Rønne Kommune har ejet ronne.dk og
> roenne.dk, og at domænet så er opgivet da Rønne Kommune blev nedlagt?

TDC har haft ronne.dk siden 31/1 1997
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?query=ronne.dk&pageid=82&action=cms
view&lang=da

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 19:03

Martin Højriis Kristensen wrote:
> TDC har haft ronne.dk siden 31/1 1997
> http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?query=ronne.dk&pageid=82&action=cms
> view&lang=da

Nej.
Domænet blev oprettet dengang. TDC har det nu.
Der står intet om hvem der har haft det siden 1997.

/ Michael

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-10-03 19:05

"mich(a)el007.dk" <"mich(a)el007.dk"> skrev i en meddelelse
> Domænet blev oprettet dengang. TDC har det nu.
> Der står intet om hvem der har haft det siden 1997.

Hvis TDC først havde registreret domænet i sidste uge ville man næppe have
anvendt navnet "Tele Danmark Internet", der ikke har eksisteret officielt i
flere år

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-03 19:08

www.cybercity.dk + www.domain.dk
--
Per Erik Rønne

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-10-03 16:42

per.ronne@invalid.spam.dk (Per Rønne) writes:

> Jeg kontrollerede faktisk lige efter [på cybercity.dk] om domænet var
> optaget.

Den slags bør du naturligvis checke hos DK-Hostmaster på <http://dk/>,
eller på deres whois-server, som hedder whois.dk-hostmaster.dk.

> Men så får man til gengæld rigtig meget spam. Jeg forsøger mig med
> invalid.spam.dk.

Endnu en skidt idé. spam.dk er ejet af en anden person end dig, og
dermed tilhører alle subdomæner og hostnavne under spam.dk ham.

Jo: <http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2606.html>

> Jeg kender ikke engang TLD og RFC.

TLD står for Top Level Domain, og er den sidste del af et domænenavn,
fx dk, com, org osv.

Der står lidt om hvad en RFC er for en størrelse på
<http://net-faq.dk/faq.pl?get=rfc>.

> Der har jeg så også gjort i Reply-To headeren.

RFC 1036 siger at From-headeren også bør indeholde din adresse. Hvis
du har en gyldig adresse i Reply-To headeren, så vil jeg dog mene at
det er et godt skridt på vejen.

--
Jacob - www.bunk.cc
The best things in life are for a fee.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 18:29

> Jo: <http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2606.html>

Hvor man bl.a. kan læse følgende:
====
2. TLDs for Testing, & Documentation Examples

There is a need for top level domain (TLD) names that can be used for
creating names which, without fear of conflicts with current or
future actual TLD names in the global DNS, can be used for private
testing of existing DNS related code, examples in documentation, DNS
related experimentation, invalid DNS names, or other similar uses.

For example, without guidance, a site might set up some local
additional unused top level domains for testing of its local DNS code
and configuration. Later, these TLDs might come into actual use on
the global Internet. As a result, local attempts to reference the
real data in these zones could be thwarted by the local test
versions. Or test or example code might be written that accesses a
TLD that is in use with the thought that the test code would only be
run in a restricted testbed net or the example never actually run.
Later, the test code could escape from the testbed or the example be
actually coded and run on the Internet. Depending on the nature of
the test or example, it might be best for it to be referencing a TLD
permanently reserved for such purposes.

To safely satisfy these needs, four domain names are reserved as
listed and described below.

.test
.example
.invalid
.localhost

".invalid" is intended for use in online construction of domain
names that are sure to be invalid and which it is obvious at a
glance are invalid.
===

Så det ser ud til at udmærket at bruge per@ronne.invalid.

> [...]
> <http://net-faq.dk/faq.pl?get=rfc>.

> RFC 1036 siger at From-headeren også bør indeholde din adresse.

Jeg har fundet følgende:

http://www.faqs.org/rfcs/rfc1036.html

1. RFCen er fra før spam blev et problem. Den er skrevet i 1987 - 16 år
gammel.

2. Og jeg kan ikke se hvor du har den fra:

(Jerry Schwarz)
Newsgroups: news.announce
Subject: Usenet Etiquette -- Please Read
Date: Fri, 19 Nov 82 16:14:55 GMT

The body of the message comes here, after a blank line.

Here is an example of a message in the old format (before the
existence of this standard). It is recommended that
implementations also accept messages in this format to ease upward
conversion.

From: cbosgd!mhuxj!mhuxt!eagle!jerry (Jerry Schwarz)
Newsgroups: news.misc
Title: Usenet Etiquette -- Please Read
Expires: Mon Jan 1 00:00:00 1990

The body of the message comes here, after a blank line.

Some news systems transmit news in the A format, which looks like
this:

Aeagle.642
news.misc
cbosgd!mhuxj!mhuxt!eagle!jerry
Fri Nov 19 16:14:55 1982
Usenet Etiquette - Please Read
The body of the message comes here, with no blank line.

A standard USENET message consists of several header lines, followed
by a blank line, followed by the body of the message. Each header

line consist of a keyword, a colon, a blank, and some additional
information. This is a subset of the Internet standard, simplified
to allow simpler software to handle it. The "From" line may
optionally include a full name, in the format above, or use the
Internet angle bracket syntax. To keep the implementations simple,
other formats (for example, with part of the machine address after
the close parenthesis) are not allowed. The Internet convention of
continuation header lines (beginning with a blank or tab) is
allowed.

Certain headers are required, and certain other headers are
optional. Any unrecognized headers are allowed, and will be passed
through unchanged. The required header lines are "From", "Date",
"Newsgroups", "Subject", "Message-ID", and "Path". The optional
header lines are "Followup-To", "Expires", "Reply-To", "Sender",
"References", "Control", "Distribution", "Keywords", "Summary",
"Approved", "Lines", "Xref", and "Organization". Each of these
header lines will be described below.

====
2.1.1. From

The "From" line contains the electronic mailing address of the
person who sent the message, in the Internet syntax. It may
optionally also contain the full name of the person, in parentheses,
after the electronic address. The electronic address is the same as
the entity responsible for originating the message, unless the
"Sender" header is present, in which case the "From" header might
not be verified. Note that in all host and domain names, upper and
lower case are considered the same, thus " mark@cbosgd.ATT.COM ",
" mark@cbosgd.att.com ", and " mark@CBosgD.ATt.COm " are all
equivalent.
User names may or may not be case sensitive, for example,
" Billy@cbosgd.ATT.COM " might be different from
" BillY@cbosgd.ATT.COM ". Programs should avoid changing the case
of
electronic addresses when forwarding news or mail. RFC-822 specifies
that all text in parentheses is to be interpreted
as a comment. It is common in Internet mail to place the full name
of the user in a comment at the end of the "From" line. This
standard specifies a more rigid syntax. The full name is not
considered a comment, but an optional part of the header line.
Either the full name is omitted, or it appears in parentheses after
the electronic address of the person posting the message, or it
appears before an electronic address which is enclosed in angle
brackets. Thus, the three permissible forms are:

From: mark@cbosgd.ATT.COM From: mark@cbosgd.ATT.COM (Mark
Horton)
From: Mark Horton < mark@cbosgd.ATT.COM >

Full names may contain any printing ASCII characters from space
through tilde, except that they may not contain "(" (left
parenthesis), ")" (right parenthesis), "<" (left angle bracket), or
">" (right angle bracket). Additional restrictions may be placed on
full names by the mail standard, in particular, the characters ","
(comma), ":" (colon), "@" (at), "!" (bang), "/" (slash), "="
(equal), and ";" (semicolon) are inadvisable in full names.
=======

> Hvis du har en gyldig adresse i Reply-To headeren, så vil jeg dog mene at
> det er et godt skridt på vejen.

Og her har vi hvad der siges:

=======
2.2.1. Reply-To

This line has the same format as "From". If present, mailed replies
to the author should be sent to the name given here. Otherwise,
replies are mailed to the name on the "From" line. (This does not
prevent additional copies from being sent to recipients named by the
replier, or on "To" or "Cc" lines.) The full name may be optionally
given, in parentheses, as in the "From" line.
=======
--
Per Erik Rønne

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-10-03 18:51

per@ronne.invalid (Per Rønne) writes:

> Hvor man bl.a. kan læse følgende: [ kæmpecitat fra RFC 2606 ]
>
> Så det ser ud til at udmærket at bruge per@ronne.invalid.

Ja. Men vil du gøre det endnu bedre, så gør det 100% klart for alle at
din adresse ikke virker ved at bruge noget i stil med (i danske
nyhedsgrupper) findesikke@p.g.a.spam.invalid eller lignende. Når du
bruger per@ronne.invalid kunne nogen måske foranlediges til at tro at
du havde adressen per@ronne.dk.

> Jeg har fundet [RFC 1036]:
>
> 1. RFCen er fra før spam blev et problem. Den er skrevet i 1987 - 16 år
> gammel.

Og? Det er den gældende standard på området.

> 2. Og jeg kan ikke se hvor du har den fra:

Hvorfor er det interessant? Der står hvem der har skrevet den. Hvad
mere vil du vide?

> 2.1.1. From
>
> The "From" line contains the electronic mailing address of the
> person who sent the message, in the Internet syntax. [ ... ]

Det kan jeg ikke rigtig se lægger op til andet end at man skal have
sin emailadresse i From-headeren, evt. sammen med sit navn.

Er det bare fordi du først i dag er blevet opmærksom på at der er
noget det hedder standarder på internettet at du finder det relevant
at poste sådan nogle kæmpecitater fra dem?

FUT: dk.admin.netikette da vi er off-topic i udbydergruppen.

--
Jacob - www.bunk.cc
You were s'posed to laugh!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-10-03 10:21

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:
> "Per Rønne" <doesnt.work@spam.filter.invalid> skrev...
>
> De kom dig i forkøbet?

Ja, men små 7 år. De lavede jo deres store bynavnsrov for længe siden.

--
Jacob - www.bunk.cc
To be or not to be, that is the bottom line.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-10-03 19:09

"mich(a)el007.dk" <"mich(a)el007.dk"> writes:

> Nej.

Hvor ser du det?

> Domænet blev oprettet dengang. TDC har det nu.

Ja, og meget taler for at de har haft det siden starten, da de netop
opkøbte danske bynavne i sin tid. Senere blev de tvunget til at
aflevere en stor del af dem til diverse kommuner, men åbenbart ikke
ronne.dk til Rønne kommune.

> Der står intet om hvem der har haft det siden 1997.

Nej, derfor undrer jeg mig også over at du kan se at det ikke er TDC
der har haft det hele tiden.

--
Jacob - www.bunk.cc
God, I ask for patience -- and I want it right now!

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 20:13

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Nej, derfor undrer jeg mig også over at du kan se at det ikke er TDC
> der har haft det hele tiden.

Jeg kan ikke se hvem der har haft det siden 1997, derfor siger jeg nej
til at der på siden står at TDC har haft det siden 1997.

Der er meget der tyder på det, men det står ikke direkte på siden. Man
kan gætte sig til det.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-10-03 19:11

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> www.cybercity.dk + www.domain.dk

At du ikke ved hvor du skal slå den slags op er vel ikke TDC's fejl?

En anden gang, så slå det op hos DK-Hostmaster på <http://dk/> eller
spørg deres whois-server, som bor på whois.dk-hostmaster.dk.

--
Jacob - www.bunk.cc
Hindsight is an exact science.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-10-03 19:23

Jeg tror du mener <http://dk./>.

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-10-03 21:05

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Ja, og meget taler for at de har haft det siden starten

Det *var* Teledanmark, som registrerede domænet i 1997. Det fremgår
af bilaget til DIFOs advokatundersøgelse om domæneliberaliseringen i
97.

I øvrigt vil jeg tro at Per Rønne har en rimelig chance for at få
overdraget domænet, hvis "Rønne" er et beskyttet efternavn. Han vil
muligvis stå endnu stærkere end normalt, fordi Teledanmark i sin tid
erhvervede domænet under kritisable omstændigheder.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-03 02:18

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> wrote:

> I øvrigt vil jeg tro at Per Rønne har en rimelig chance for at få
> overdraget domænet, hvis "Rønne" er et beskyttet efternavn.

»Rønne« er et beskyttet efternavn. Som kun kan erhverves ved fødsel
eller giftermål.
--
Per Erik Rønne