Ane Christensdfatter
Fra : futtog

Dato : 30-09-03 21:06

Hej
Jeg mangler oplysninger om Ane Christensdatter der fil en søn Andres
Overgård d. 25-6-1838 med en slesvisk landsoldat ved navn Simon
Andres blev født i Ulfborg sogn Ulfborg Herred
Håber at der er en der kan hjælpe mig vidre, på forhond tak
mvh. Preben

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-10-03 15:25

"futtog" <futtog@xxmsnxx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Andres blev født i Ulfborg sogn Ulfborg Herred
> Håber at der er en der kan hjælpe mig vidre, på forhond tak

Fundet på www.familysearch.org:

Andreas Overgaard
Male

Event(s):
Birth:
Christening: 08 JUL 1838 Tim, Ringkobing, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: Soren Holste Family
Mother: Ane Christensdatter

Mit bedste forslag er, at du følger drengen i lægdsrullerne.
Og derefter finder moderen i folketællingerne, hvis du finder hende
i 1845 eller senere, kan du jo direkte se hendes fødested.

Mvh.Bodil.

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 01-10-03 16:32

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f7ae3d2$0$24618$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Og derefter finder moderen i folketællingerne, hvis du finder hende
> i 1845 eller senere, kan du jo direkte se hendes fødested.

Efter folketællingen 1845 er Andreas Overgaard ganske rigtigt født i Tim
sogn og ikke Ulfborg. Han er i pleje ("indtinget") og derfor er moderen ikke
nævnt her og ikke så¨let at finde med et så almindeligt navn. Hvad står der
i kirkebogen?

Fra : Bodil Madsen

Dato : 01-10-03 21:33

Hej Preben!

Har du ikke flere oplysninger om Ane Christensdatter?
I folketællingen 1845 er Anders Overgård i pleje (indtinget) hos Christen
Sørensen i Nyeborg i Ulfsborg sogn.
I samme hus er Margrethe, der har en datter født uden for ægteskab, nemlig
Christiane Nyeborg. Christiane har tilsyneladende fået navnet Nyeborg efter
huset eller landsbyen, hvor hun er født.

Derfor har Andreas Overgaard måske fået navnet efter det sted, hvor han er
født.

Allerede ved folketællingen 1840 er Andreas Overgaard i pleje hos Christen
Sørensen, 65 år, husmand og gift med Kirsten Marie Christensdatter på 48
år.I husstanden er foruden dem og Andreas Overgaard på 2 år, deres søn Niels
Christian Christensen på 16 år. Se www.arkivalieronline.dk Ulfsborg sogn fil
nr. 00282.
Måske er Christen Sørensen far til Ane Christensdatter? Christen Sørensen er
i folketællingen 1834 for Ulfsborg på Dansk Data Arkiv, men jeg kan ikke få
husstanden frem.

I midten af 1800-tallet var der mange unge fra Vestjylland, der tog til
Sønderjylland for at tjene. Måske har Ane Christensdatter været der og
truffet Andreas far dér? Og evt. rejst derned igen efter Andreas' fødsel.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-10-03 22:49

> [...]

ikke
> nævnt her og ikke så¨let at finde med et så almindeligt navn. Hvad står

Jeg kan se efter for dig i morgen aften, da mit hold
skal på LAV. Ønsker du det?
Mvh.Bodil.

Fra : futtog

Dato : 02-10-03 09:50

Hej Bodil
Du må meget gerne se efter hvad du kan finde om dem.
mange tak for ulejligheden.
mvh. Prebem

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-10-03 19:55

> [...]
> Andres blev født i Ulfborg sogn Ulfborg Herred
> Håber at der er en der kan hjælpe mig vidre, på forhond tak

Her er, hvad jeg nåede at finde på LAV i går aftes:
D. 25. juni 1838 Andreas Overgaard, i kirken d. 8de juli, hjemmedøbt d.
(22.juli???).
(moder:)Tjenestequinde Ane Christensdatter Overgaard, indsidder i
Fattiggaarden.
Faddere: Huuskone Mette Christensdatter og Pigen Sidsel Sørensdatter, begge
i Borksgaard.
Gaardm. Jens Knudsen og Jens Nørgaard.
Blev til Barnefader udlagt Ungkarl Søren fra Holsten.... (små detaljer, som
vi ikke kunne tyde på microfich'en, jeg kan bede om kopibogen/originalbogen
næste gang - eller du kan få en anden til det, for det varer længe, før jeg
kommer igen.)

Mvh.Bodil.