Sende og modtage forhold
Fra : Jokum SNusk

Dato : 30-09-03 15:00

Hej Gruppe

Jeg har efterhånden opbygget mig en vis erfaring som forbruger af
mobiltelefoner.
Og jeg ville derfor gerne høre om jeg har nogle ligesindede her i gruppen.

Jeg kunne godt tænke mig en telefon der kunne modtages og foretages opkald
fra.
Dvs. at man til alle tider, uanset hvor man var i DK, vejrmæssige problemer
osv kunne modtage og foretage opkald.

Det har jeg dog efterhånden erfaret er en utopi af et utal af grunde, som I
ikke behøver at remse op for mig.

Men hvilken telefon opfylder bedst mine krav?
Hvilken telefon er bedst til at sende og modtage tale og SMS?

JS

Fra : myname@myname.dk

Dato : 30-09-03 15:11

N6100 med et Sonofon- eller Orange-kort.

Fra : Johnny

Dato : 30-09-03 16:54

Jokum SNusk wrote:

> [...]
> ikke behøver at remse op for mig.
>
> Men hvilken telefon opfylder bedst mine krav?
> Hvilken telefon er bedst til at sende og modtage tale og SMS?

Så skal du have en satellit-telefon. Den garanterer dig dækning overalt,
så længe den har fri udsigt til "himlen". Til gengæld koster det
"kassen" at bruge den...

De krav, som du opstiller, er utopia, for det er ikke telefonen, men
sendenettet der sætter begrænsningerne. Hvis der ikke er dækning, så kan
din telefon være nok så god, uden at det hjælper. Man kan dog forøge
signalet på telefonen vha. f.eks. en 5 Db antenne på bilen.

Hvis du vil have dækning over alt i landet, så kan du vælge enten TDC
eller Sonofon, da disse selskaber har den bedste geografiske dækning i
Danmark. Check dog lige selskabernes dækningskort først!

--
Mvh. Johnny
Telefoner:S/E T310, Siemens S55/M50

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 01-10-03 02:54

"Johnny" <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> din telefon være nok så god, uden at det hjælper. Man kan dog forøge
> signalet på telefonen vha. f.eks. en 5 Db antenne på bilen.

Det er både rigtigt og forkert.

Det er rigtigt at eksterne antenner kan hjælpe på et dårligt signal men det
er til gengæld også i DEN grad forkert at det er sendenettet der ALENE gør
udslaget.
Sende og modtageforhold (specielt modtageforhold) er meget afgørende og
telefonerne
og mærket er meget forskellige hvad det angår. Dog er min erfaring af Nokia
er den ubestridte vinder
blandt nyere telefoner.

Hvis du er ligeglad med hvor stor og gammel din telefon er kan jeg anbefale
en
Motorola 5200. Det er en ordentlig klods på næsten en halv meter. Den vejer
godt til.
Til gengæld kan jeg love dig at sende og modtageforholdet er det bedste jeg
har set nogen sinde
men den har også en ordentlig antenne. Den brager næsten gennem hvad som
helst og man oplever ganske
enkelt ikke udfald særlig tit på den telefon. Til gengæld skal man have en
trailer og en god portion selvironi med sig
hvis den medbringes til fest. Den er stor og klodset (jeg har normalt intet
mod store telefoner) og mange
vil nok gøre nar af dig når de ser den. Til gengæld kan jeg love dig at du
kan få spøgen gengældt til din egen fordel
når I står og skal ringe efter en vogn lidt senere og alle de andre ikke kan
komme igennem på deres
små pistelefoner. Den der ler sidst ler bedst.

Ellers er der Nokia 2110i hvis alderen ikke er så afgørende. De gamle
telefoner dækker som regel bedst p.g.a. man her
ikke har koncentreret sig så meget om lange standbytider og derfor er
senderen og modtageren justeret til at være bedre.
Så er det også min klare erfaring at man helst skal have en antenne på en
mobiltelefon og ikke alt det indbyggede pis.
Det er useriøst selvom man ikke kan få en ordentlig mobil idag uden at den
har indbygget antenne detsværre. Det er skide irriterende
men de er trodsalt blevet bedre til at lave disse indvendige antenner gennem
årene heldigvis.

Og så lige en ting mere.

Undgå for enhver pris Sonofon hvis du tager det seriøt med at kunne ringe
over det meste af danmark. Deres dækning er til at tude over. Sats hellere
på en TDC / Telmoreløsning så er du også godt kørende. Jeg har selv haft
begge dele og jeg er overhovedet ikke i tvivl. Mine venner er også blevet
gladere. De behøver kun at ringe op een gang. Da jeg havde Sonofon blev
samtalen ofte afbrudt flere gange hvis man bevægede sig lidt rundt. Når det
er sagt så har TDC også huller, der er bare betydligt længere mellem dem og
de er også mange gange mindre end dem man oplever hos sonefon.

Steven.

--
Motorola Flare, Nokia 2110i, Alcatel One Touch Easy HF, Alcatel One Touch
Com, Nokia 9000, Nokia 9110 og nu Nokia 7650.

Fra : Johnny

Dato : 02-10-03 17:01

Steven Nybo Andersen wrote:

> [...]
> er sagt så har TDC også huller, der er bare betydligt længere mellem dem og
> de er også mange gange mindre end dem man oplever hos sonefon.

Hvor lang tid siden er det lige, at du har haft Sonofon? De sidste par
måneder er blevet meget bedre i de områder, hvor jeg bevæger mig. Der er
ihvertfald blevet opsat en del ekstra sendere i mit lokalområde. Jeg kan
selvfølgelig kun tale af egen erfaring...
Forøvrigt har jeg også tit ude for at blive afbrudt, da jeg havde TDC -
specielt når man *kørte* rundt i landet.