/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
18 år, uden arb., systemets hjælp ?
Fra : Allan


Dato : 29-09-03 19:05

Davs i gruppen.

Jeg er 18, og lige droppet ud af gymnasiet (jaja, nu ingen spørgsmål!)
Hvad kan jeg få af offentlig støtte (kontanthjælp) og hvor skal man
henvende sig, og hvilke papirer skal man have med?

Beklager hvis det er meget lette spørgsmål, eller hvis jeg har skrevet
i den forkerte gruppe.

 
 
Ukendt (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-03 19:29

> Jeg er 18, og lige droppet ud af gymnasiet (jaja, nu ingen spørgsmål!)
> Hvad kan jeg få af offentlig støtte (kontanthjælp) og hvor skal man
> henvende sig, og hvilke papirer skal man have med?

Hej.

Henvend dig på Socialforvaltningen, så bliver du henvist til en vejleder,
som giver dig et ansøgningsskema til kontanthjælp, hvorefter du også kommer
til et kort møde. Samtidigt skal du tilmeldes arbejdsformidlingen. Læs mere
på din kommunes hjemmeside.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg
Der er en "fejl" i min email-adresse.



Allan (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 29-09-03 19:40

[ snip, hvad jeg skal gøre, jeg er droppet ud af gymnasiet, 18 år ]

>Henvend dig på Socialforvaltningen
= min kommune?
> så bliver du henvist til en vejleder, som giver dig et ansøgningsskema til kontanthjælp
Hvad er der sådan af spørgsmål? Bare så jeg kan forberede mig en
smule...
> hvorefter du også kommer til et kort møde.
Omhandlende? Ja, min situation selvfølgelig :), kan denne vejleder
hindre at kontanthjælpen udbetales, fx hvis hun vurderer at jeg er
"doven"?
> Samtidigt skal du tilmeldes arbejdsformidlingen.
Jeg har en profil på AF.dk - eller det er måske ikke det?

Tak for svarene, som jeg håber du kan uddybe lidt.

Ukendt (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-03 19:48

> Tak for svarene, som jeg håber du kan uddybe lidt.

Vender lige tilbage med et svar om et par timer, er lidt ophængt nu (midt i
madlavningen). Har selv lige været på kontanthjælp i to måneder, så kender
forløbet.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg
Der er en "fejl" i min email-adresse.



Ukendt (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-03 20:22

> > Tak for svarene, som jeg håber du kan uddybe lidt.

På Socialforvaltningen bliver du henvist til Ungdomssocialforvaltningen. Her
får du lige et kort møde med en sekretær, som spørger hvorfor du skal på
kontanthjælp osv.. Samtidigt får du et ansøgningsskema til kontanthjælp, og
en liste over de papirer du skal have med til mødet med den vejleder du får
tildelt. Det er fx. eksamenspapirer, lønsedler, kontoudtog,
engagementsoversigter (oversigt over dine bankkonti) osv. Når du, fx. en uge
efter, kommer til møde med din tildelte vejleder skal I sammen snakke om,
hvad du har af planer - hvilke jobs du overvejer at søge osv. Samtidigt
regner I sammen ud hvornår du er bevilliget til kontanthjælp fra, og hvor
meget du skal have - alt efter dine indtægter, indestående i banker, hvor
lang tid du har været ledig osv. Det er desuden et krav at du er tilmeldt AF
/ www.jobnet.dk og har en kvittering eller andet bevis på at du er det,
ellers kan du ikke få kontanthjælp. På www.danmark.dk kan du sansynligvis
finde satserne for hvor meget du kan få i kontanthjælp.

Håber det gav dig et bedre overblik.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg
Der er en "fejl" i min email-adresse.



Allan (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 29-09-03 20:33

>Håber det gav dig et bedre overblik.
Jo tak - det hjalp!

Allan (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 29-09-03 20:35

>Håber det gav dig et bedre overblik.
Jo tak.
Sakset fra http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=1679375

Men hvad så hvis man er over 25 år, og hjemmeboende??

Satserne for den månedlige udbetaling af kontanthjælp er (2003):

Under 25 år
hjemmeboende: 2.542 kr.
udeboende: 5.266 kr.
gravide: 8.172 kr.
med forsørgelsespligt: 10.859 kr.

Over 25 år
udeboende: 8.172 kr.
med forsørgelsespligt: 10.859 kr.


LR (29-09-2003)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 29-09-03 20:39

> Over 25 år
> udeboende: 8.172 kr.
> med forsørgelsespligt: 10.859 kr.

Totalt off-topic: Skal vi lige sammenligne med SU: Udeboende: 4.379 kr.

Æv.

Mvh,

Lasse



Henrik Stidsen (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 29-09-03 21:11

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in news:bla1rg$688$1@sunsite.dk

>> Over 25 år
>> udeboende: 8.172 kr.
>> med forsørgelsespligt: 10.859 kr.
>
> Totalt off-topic: Skal vi lige sammenligne med SU: Udeboende:
> 4.379 kr.

Nå ja, så prøv at se hvad folk der tager en uddannelse på
revalidering kan få - den er svjh oppe på 10-12 tusind.

Men det hører - som du siger - ikke til her men nærmere i dk.politik
(hvor man kan brokke sig over at det er sådan!)

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Allan (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 29-09-03 20:37

Hvad ligger der i ordet "med forsørgelsespligt"? Er det blot hvis man
har børn eller er gift?

Nikolai R. jensen (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Nikolai R. jensen


Dato : 29-09-03 20:36

et lille råd... find dig en anden uddannelse med det samme! ellers står du
om 5-10 år og gerne vil have en eller anden uddannelse... men så har du ikke
råd og hvad ved jeg... tag og kom igang med det samme!

--
Mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk
ja min mail addresse er : nospam@minvogn.dk
"Allan" <nospam@nospam-this-domain-does-not-exist.com> skrev i en meddelelse
news:10tgnvsokev4prpapkfckcpqskd8hcn4sb@4ax.com...
> Davs i gruppen.
>
> Jeg er 18, og lige droppet ud af gymnasiet (jaja, nu ingen spørgsmål!)
> Hvad kan jeg få af offentlig støtte (kontanthjælp) og hvor skal man
> henvende sig, og hvilke papirer skal man have med?
>
> Beklager hvis det er meget lette spørgsmål, eller hvis jeg har skrevet
> i den forkerte gruppe.



Allan (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 29-09-03 20:40

>et lille råd... find dig en anden uddannelse med det samme! ellers står du
>om 5-10 år og gerne vil have en eller anden uddannelse... men så har du ikke
>råd og hvad ved jeg... tag og kom igang med det samme!
Jo, det har du såmænd nok ret i - kan sq bare ikke lige overskue så
meget lige nu

Er der en grænse for hvor mange år man kan være på kontanthjælp?

David T. Metz (29-09-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 29-09-03 20:43

Allan skriblede:

> Er der en grænse for hvor mange år man kan være på kontanthjælp?

Pensionsalderen - evt. førtids-.

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Ukendt (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-03 21:07

> Er der en grænse for hvor mange år man kan være på kontanthjælp?

Formentligt ikke - du bliver jo sendt i aktivering indenfor en måneds tid,
og det er de færreste der har lyst til at gøre rent for pensionister resten
af livet for så få penge. Nogen bliver også sendt ud og ordne haver og
lignende.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg
Der er en "fejl" i min email-adresse.



Allan (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 29-09-03 21:10

>> Er der en grænse for hvor mange år man kan være på kontanthjælp?
>
>Formentligt ikke - du bliver jo sendt i aktivering indenfor en måneds tid,
>og det er de færreste der har lyst til at gøre rent for pensionister resten
>af livet for så få penge. Nogen bliver også sendt ud og ordne haver og
>lignende.

Vil det sige at jeg indenfor en måned eller tre har
akriveringsarbejde? Er det korrekt forstået at aktiveringslønnen er
den samme som kontanthjælpen, så man i realiteten ikke får noget
ekstra ud af at bive aktiveret=


Mads Breddam (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Mads Breddam


Dato : 29-09-03 21:28

> Vil det sige at jeg indenfor en måned eller tre har
> akriveringsarbejde? Er det korrekt forstået at aktiveringslønnen er
> den samme som kontanthjælpen, så man i realiteten ikke får noget
> ekstra ud af at bive aktiveret=

To af mine kammerater gik på kontanthjælp her bagefter gymnasiet. De var i
aktivering dagen efter. Og det er ikke sjovt, - når man tænker på de 37,- i
timen man får, -eller hvor meget det nu er. Det er i hvert fald ikke ret
meget. Så find dig et arbejde i stedet. De giver min. det samme på den halve
tid. Og nej, du for ikke nogen ekstra klinker af aktiveringen.

--
Mvh.:
Mads Breddam
breddam@esenet.dk

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.



Henrik Petersen (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Petersen


Dato : 29-09-03 21:55


"Allan" <nospam@nospam-this-domain-does-not-exist.com> skrev i en meddelelse
news:fb4hnvshju63ql0pg6a2alu69us8ej2skl@4ax.com...
> >> Er der en grænse for hvor mange år man kan være på kontanthjælp?
>>
> Vil det sige at jeg indenfor en måned eller tre har
> akriveringsarbejde? Er det korrekt forstået at aktiveringslønnen er
> den samme som kontanthjælpen, så man i realiteten ikke får noget
> ekstra ud af at bive aktiveret=
>
Hvad mener du med ekstra, samfundet sørger for at du får kontant hjælp at du
så skal gøre noget til gengæld er da vel ikke formeget at forlange......vel

henrik



Henrik Stidsen (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 29-09-03 23:34

"Henrik Petersen" <iskold@boparken.dk> wrote in
news:bla675$2oo2$1@news.cybercity.dk

>> Vil det sige at jeg indenfor en måned eller tre har
>> akriveringsarbejde? Er det korrekt forstået at
>> aktiveringslønnen er den samme som kontanthjælpen, så man i
>> realiteten ikke får noget ekstra ud af at bive aktiveret=
>>
> Hvad mener du med ekstra, samfundet sørger for at du får kontant
> hjælp at du så skal gøre noget til gengæld er da vel ikke
> formeget at forlange......vel

Ekstra som "får jeg ekstra for at lave noget for kommunen i forhold
til at sidde på min flade og glo derhjemme".

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

SE (30-09-2003)
Kommentar
Fra : SE


Dato : 30-09-03 01:49


> > Hvad mener du med ekstra, samfundet sørger for at du får kontant
> > hjælp at du så skal gøre noget til gengæld er da vel ikke
> > formeget at forlange......vel
>
> Ekstra som "får jeg ekstra for at lave noget for kommunen i forhold
> til at sidde på min flade og glo derhjemme".

Du får din kontanthjælp for at lave noget for kommunen..........!!!!!!
Du synes måske at det er meget rimeligt at man kan indkassere 8000 brt. om
måneden for at sidde og glo derhjemme, mens en studerende med en samlet
arb.tid (inkl. lektier) på op mod 45-50 timer om ugen, må nøjes med det
halve og måske endda være nødt til at tage ekstra erbejde i weekenden for at
kunne betale sin husleje????????

Det er ikke meningen med kontanthjælp, at man skal sidde og glo derhjemme.
Det er noget der sker i perioder i de tilfælde, hvor der ikke lige er et
aktiveringstilbud eller et job til den arbejdsløse.

Så er det måske også uretfærdigt at kontanthjælpen bliver stoppet hvis man
siger nej til et aktiveringstilbud fordi man er "for fin" til dét arbejde,
eller hellere vil sidde derhjemme og spille playstation istedet for at lette
r**** og gøre noget for de penge som kommunen betaler?????

Vil man nyde, må man yde - er det ikke sådan man siger?

/se



David T. Metz (30-09-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 30-09-03 09:04

SE skriblede:

> Du får din kontanthjælp for at lave noget for kommunen.

Nej. Men der er et modkrav om at stå til rådighed.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


HT (30-09-2003)
Kommentar
Fra : HT


Dato : 30-09-03 09:34

"SE" <blabla@plidderpladder.dk> skrev i en meddelelse
news:pp4eb.116092$zL.568@news1.bredband.com...

<snip>

> Vil man nyde, må man yde - er det ikke sådan man siger?

Der findes jo også dem, der hellere end gerne vil lave noget, men som af en
eller anden grund bare altid bliver afvist, når de søger et job, fx. med
begrundelsen : "Du har ikke erfaring nok!".

Jeg er selv arbejdsløs, og har været det siden jeg blev udlært for næsten 2
år siden. Jaja, jeg er på dagpenge, ikke kontanthjælp, men princippet er det
samme.
I de 2 år har jeg søgt op mod 150 forskellige jobs, også udenfor mit eget
fag, og har været til 5-7 samtaler, men uanset set er det altid endt i
omtrent samme svar. "Stillingen er besat til anden side. Den kandidat, vi
valgte, har et større erfaringsgrundlag. Held og lykke med din videre
jobsøgning"....

Jeg vil hellere end gerne ud at lave noget, men kan bare ikke få lov til
det! Hvad hjælper det så!?? Jeg er kun 24 år, så det er da ikke alderen, der
trykker....?


HT



Henrik Stidsen (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 30-09-03 15:05

"SE" <blabla@plidderpladder.dk> wrote in
news:pp4eb.116092$zL.568@news1.bredband.com

>> Ekstra som "får jeg ekstra for at lave noget for kommunen i
>> forhold til at sidde på min flade og glo derhjemme".
>
> Du får din kontanthjælp for at lave noget for
> kommunen..........!!!!!!

WAW - får jeg kontanthjælp ? - hvilken konto sætter de dem ind på ?

> Du synes måske at det er meget rimeligt
> at man kan indkassere 8000 brt. om måneden for at sidde og glo
> derhjemme, mens en studerende med en samlet arb.tid (inkl.
> lektier) på op mod 45-50 timer om ugen, må nøjes med det halve
> og måske endda være nødt til at tage ekstra erbejde i weekenden
> for at kunne betale sin husleje????????

Nej, jeg synes absolut ikke det er rimeligt, jeg er selv på SU og går
i klasse med en der aldrig er der og alligevel hæver revalidering for
at komme. Derudover har kommunen lånt ham en rimelig ny bærbar
maskine. Det synes jeg er dybr uretfærdigt.

Men det er OT så EOD.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Max[DK] (01-10-2003)
Kommentar
Fra : Max[DK]


Dato : 01-10-03 10:21

> Nej, jeg synes absolut ikke det er rimeligt, jeg er selv på SU og går
> i klasse med en der aldrig er der og alligevel hæver revalidering for
> at komme. Derudover har kommunen lånt ham en rimelig ny bærbar
> maskine. Det synes jeg er dybr uretfærdigt.

<OT start>

Misundelighed er en grim ting, hvis man går og tænker sådan hele tiden må
det sgu gå ting i længden.

Vær hellere glad for hvad du får.

<OT slut!>

/Max



Kristian Storgaard (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 29-09-03 21:54

"Allan" skrev:

> Er det korrekt forstået at aktiveringslønnen er
> den samme som kontanthjælpen, så man i realiteten ikke får noget
> ekstra ud af at bive aktiveret=

Du får din kontanthjælp... Hvis du ikke vil aktiveres får du ingenting (med
forbehold for alle mulige specielle undtagelser...)

/kristian


Nikolai R. jensen (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Nikolai R. jensen


Dato : 30-09-03 02:40

jeg mente ikke noget emd at du skulle blive på kontant hjælpen... men at du
nok fandt dig et job på et eller andet tidspunkt... det jeg mente var så
bare at du ikke hang i det job de næste mange år! tag og søg en eller anden
form for læreplads eller en anden uddannelse med det samme! du vil hade dig
selv for det om 10 år hvis du ikke fik taget den satans til uddannelse!

--
Mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk
ja min mail addresse er : nospam@minvogn.dk
"Allan" <nospam@nospam-this-domain-does-not-exist.com> skrev i en meddelelse
news:9i2hnvcefea2186114gp35v0j5sv7v3kkv@4ax.com...
> >et lille råd... find dig en anden uddannelse med det samme! ellers står
du
> >om 5-10 år og gerne vil have en eller anden uddannelse... men så har du
ikke
> >råd og hvad ved jeg... tag og kom igang med det samme!
> Jo, det har du såmænd nok ret i - kan sq bare ikke lige overskue så
> meget lige nu
>
> Er der en grænse for hvor mange år man kan være på kontanthjælp?



Henrik Petersen (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Petersen


Dato : 29-09-03 21:53


"Nikolai R. jensen" <ntrj@cvom.dk> skrev i en meddelelse
news:3f788997$0$22668$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> et lille råd... find dig en anden uddannelse med det samme! ellers står du
> om 5-10 år og gerne vil have en eller anden uddannelse... men så har du
ikke
> råd og hvad ved jeg... tag og kom igang med det samme!

Sludder og vrøvl, man kan i danmark læse helt til kandidat/Master nivau på
aftenskole, men det er nu rigtig at det nok er nemmere økonomisk at gøre det
når man er ung. et semester på aften skole med bøger koster nemt 3-10000.-
alt efter hvad man vælger at læse. Men heldigvis er det aldrig forsent i
danmark at blive klogere.

henrik



Jonas Kofod (30-09-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 30-09-03 12:53

Rigtigt - men nu tænkes der nok på at det alt andet lige stadigt er smartest
at få en uddannelse mens man er ung - ikke at det ikke var muligt at få en
senere.

"Henrik Petersen" <iskold@boparken.dk> skrev i en meddelelse
news:bla63q$2ohu$1@news.cybercity.dk...
>
> "Nikolai R. jensen" <ntrj@cvom.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f788997$0$22668$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > et lille råd... find dig en anden uddannelse med det samme! ellers står
du
> > om 5-10 år og gerne vil have en eller anden uddannelse... men så har du
> ikke
> > råd og hvad ved jeg... tag og kom igang med det samme!
>
> Sludder og vrøvl, man kan i danmark læse helt til kandidat/Master nivau på
> aftenskole, men det er nu rigtig at det nok er nemmere økonomisk at gøre
det
> når man er ung. et semester på aften skole med bøger koster nemt 3-10000.-
> alt efter hvad man vælger at læse. Men heldigvis er det aldrig forsent i
> danmark at blive klogere.
>
> henrik
>
>



kelds snabela ofir d~ (29-09-2003)
Kommentar
Fra : kelds snabela ofir d~


Dato : 29-09-03 22:11

On Mon, 29 Sep 2003 20:05:22 +0200, Allan
<nospam@nospam-this-domain-does-not-exist.com> wrote:

>Davs i gruppen.
>
>Jeg er 18, og lige droppet ud af gymnasiet (jaja, nu ingen spørgsmål!)
>Hvad kan jeg få af offentlig støtte (kontanthjælp) og hvor skal man
>henvende sig, og hvilke papirer skal man have med?

Kontanthjælpen er bagudbetalt så du kan først få den en måned efter du
har tilmeldt dig.

Vær desuden opmærksom på, at kommunen kan kræve tilbagebetaling, hvis
de vurderer, at det kan lade sig gøre med tiden.

Flere kommuner smider unge førstegangsøgende ud i job (eller det der
ligner) i løbet af den første uge, så regn ikke med at få noget
gratis.

KS


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408889
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste