Ny RAM. Er det PC800?
Fra : Jimmy

Dato : 29-09-03 15:55

Hey

Jeg skal til at købe noget RAM til en IBM maskine, da der kun er 128 MB i
maskinen. Jeg er nogenlunde overbevist om at der er tale om PC 800 RAM, men
jeg er ikke sikker. I maskinen sidder der en RIMMA1, RIMMA2, RIMMB1 og en
RIMMB2. De to der sidder i 1'erne er RAM klodser med en slags sølvfarvet
plade på der dækker hele klodsen. De 2 der sidder i 2'erne ligner alm. RAM
klodser. Selvom det ser ud som om der sidder 4 er jeg rimelig sikker på at
den kun gør brug af de 2, da der på de 2 med sølvpladen står at det er 64MB.
Det giver jo i alt 128, hvilket der også står i computeren.

Lyder dette som PC800 RAM?
Hvorfor er der flere end 2 klodser, og hvorfor er de ikke ens?

På de klodser med de sølvfarvede plader står der følgende:

Samsung
64MB
MR16R0824AN1-CK8 800-45 100

Håber der er nogen der kan hjælpe...

--

Jimmy

Fra : Stoffer

Dato : 29-09-03 20:34

> På de klodser med de sølvfarvede plader står der følgende:
>
> Samsung
> 64MB
> MR16R0824AN1-CK8 800-45 100
>
> Håber der er nogen der kan hjælpe...

En søgning på google:
http://www.ramhq.com/hardware/partinfo-id-6417.html

Fra : Jimmy

Dato : 30-09-03 09:49

"Stoffer" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> En søgning på google:
> http://www.ramhq.com/hardware/partinfo-id-6417.html

Perfekt, tak :)

Men kan du svare mig på hvorfor der er 2 af den afbildede klods, og også 2
klodser der ligner alm. RAM? I alt 4 klodser, men 2 forskellige typer?

Jimmy

Fra : Christian Spøer

Dato : 30-09-03 16:53

> Men kan du svare mig på hvorfor der er 2 af den afbildede klods, og også 2
> klodser der ligner alm. RAM? I alt 4 klodser, men 2 forskellige typer?

PC800 RAM (RIMM-klodser, Rambus-Ram osv) skal sættes i 2 og 2, da hver stang
er 16bit, og tilsammen giver 32bit. De sidder jo på en 32bit bus. De 2
sidste er der for at "slutte kredsløbet". Det skal man (så vidt jeg ved) med
RIMM moduler. Så det er bare en slags placebo ram, der snyder computeren til
at virke.

Mvh
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 19:33

>sidste er der for at "slutte kredsløbet". Det skal man (så vidt jeg ved) med
>RIMM moduler. Så det er bare en slags placebo ram, der snyder computeren til
>at virke.
Dette er helt korrekt, min gamle P4 kunne slet ikke boote uden alle 4
klodser var isat, altså de 2x256mb og de 2 dummy moduler.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Jimmy

Dato : 02-10-03 11:17

Ok, så jeg skal bare have fat i RAM modulerne, og så kan jeg stadig bare
lade de 2 dummy moduler blive siddende i PCen?

--

Jimmy