USA: Bærbar pc, ind-/udrejse, penge
Fra : Claus Olesen

Dato : 29-09-03 03:22

Hej,
Jeg er ved at planlægge en rejse til USA med afgang her i oktober.
Jeg flyver i første omgang til Baltimore (eller DC) da jeg skal besøge
en... "bekendt" ( ) i området.
Skal dog senere også besøge min kusine og hendes, amerikanske, mand i
Florida.
Men jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber folk herinde kan være
behjælpelige med at svare på.

"Bærbar PC"
Jeg har læst indslagene omkring køb af en bærbar PC i USA, men jeg har
stadig et par spørgsmål:
Jeg har planer om måske at købe en bærbar på afbetaling (da jeg ikke har
pengene til at købe én kontant - og leje en kan man jo ikke mere).
Kan man købe en amerikansk ledning med omformer og så bare stikke den i
computeren (altså bare købe en amerikansk udgave af strømstikket)?
Eller er det nok, bare at købet et "konverterings" stik?

"Penge til at forsørge sig selv"
Er et Visa-kort nok? Skal man virkelig have en bankudskrift med eller et
stort beløb i kontanter? Jeg er ikke meget for at skulle rende rundt med
et kæmpe bundt sedler, men har dog tænkt mig at tage et "mindre" beløb
med i kontanter, så jeg har nogen til en nødsituation.

"Prolonged stay"
Den flybillet jeg planlægger at købe gælder én måned (små kr. 2700,-
gennem Iceland Air), men det er muligt at jeg vil blive der i længere
tid (dog stadig inden for de 90 VISA Waiver Program tilladte dage) - kan
det give mig problemer ved hjemrejsen?
Kan det eventuelt give mig problemer hvis jeg vil ind i landet (USA)
igen efter en måned eller to her i Danmark.

"Hvad med forsikring?"
Jeg vil gerne spare hvor spares kan (multi-millionær er jeg ikke just),
men jeg ved ikke om det er en god ide at spare på dette område (eller om
jeg i det hele taget bliver lukket ind hvis jeg ingen rejse-forsikring har).
Ikke at det er noget der gør det mere sikkert, men jeg har endnu ikke
haft brug for min forsikring (af nogen art) i den tid jeg har levet.

Det er muligt der dukker nogle flere spørgsmål op, men i første omgang
vil jeg sætte stor pris på alt den hjælp jeg kan få med hensyn til det
ovenstående.

På forhånd tak

C. Olesen
--
Remove NADA from my e-mail address to reply directly to me

Fra : max

Dato : 29-09-03 05:44

> [...]
> Florida.
> Men jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber folk herinde kan være

De fleste af spørgsmålene kunne du stille til din ven eller kusine derovre..

> [...]
> computeren (altså bare købe en amerikansk udgave af strømstikket)?
> Eller er det nok, bare at købet et "konverterings" stik?

Du skal ikke regne med de ligger inde med danske tastaturer der ovre,
så køb den her hjemme, de er på tilbud hele tiden og afbetaling er de
jo allesammen helt vilde med at tilbyde.. De fleste omformere kører
110-240 så den kan bruges over hele verden, bare skift stik, eller brug
vold..

> [...]
> et kæmpe bundt sedler, men har dog tænkt mig at tage et "mindre" beløb
> med i kontanter, så jeg har nogen til en nødsituation.

Visa kort skulle være nok, men dollaren står i kun 6,5 lige nu, så måske
du skulle købe lidt alligevel, evt. rejsechecks.

> [...]
> Kan det eventuelt give mig problemer hvis jeg vil ind i landet (USA)
> igen efter en måned eller to her i Danmark.

??? Hvis du bryder loven kan du få problemer..

> [...]
> Ikke at det er noget der gør det mere sikkert, men jeg har endnu ikke
> haft brug for min forsikring (af nogen art) i den tid jeg har levet.

Hvis du må spørge - Hvis du ikke har venner og familie så glem forsikringen,
ellers kan det blive en meget meget dyr affære når/hvis det går galt. De vil
ikke forlange forsikring ved indrejse, men det vil de på hospitalet, så det
er op til dig.

Fra : Claus Olesen

Dato : 29-09-03 23:39

max wrote:

> De fleste af spørgsmålene kunne du stille til din ven eller kusine derovre..

Nu er min "ven" amerikaner, så hun har ikke skullet "igennem" disse ting

> [...]
> jo allesammen helt vilde med at tilbyde.. De fleste omformere kører
> 110-240 så den kan bruges over hele verden, bare skift stik, eller brug

Hvis jeg ville tilkoble et dansk tastatur til en bærbar, så kan jeg jo
bare tage mit "gamle" med

> Visa kort skulle være nok, men dollaren står i kun 6,5 lige nu, så måske
> du skulle købe lidt alligevel, evt. rejsechecks.

Jeg har skam også tænkt mig at benytte mig af den lave dollar kurs og
snart købe de kontanter jeg nu skal have med.

> ??? Hvis du bryder loven kan du få problemer..

Det ville nu ikke være at bryde loven, se mit svar til Lars Ehlers.

Claus Olesen
--
Remove NADA from my e-mail address to reply directly to me

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-09-03 08:09

On Mon, 29 Sep 2003 04:21:32 +0200, Claus Olesen
<goatee@NADAworldonline.dk> wrote:

>Hej,
>Jeg er ved at planlægge en rejse til USA med afgang her i oktober.
>Jeg flyver i første omgang til Baltimore (eller DC) da jeg skal besøge
>en... "bekendt" ( ) i området.

Okay, det lyder "interessant"

>Skal dog senere også besøge min kusine og hendes, amerikanske, mand i
>Florida.
>Men jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber folk herinde kan være
>behjælpelige med at svare på.

Det må vi så håbe, at vi kan.

> [...]
>computeren (altså bare købe en amerikansk udgave af strømstikket)?
>Eller er det nok, bare at købet et "konverterings" stik?

De fleste bærbare computere kan håndtere både 110 og 220 volt, så det
er som regel nok at købe et konverteringsstik. Check inden du køber
den, så du er sikker på, at strømforsyningen er fleksibel. Jeg rejser
en del med min bærbare, både i USA og Europa, og det fungerer fint.

> [...]
>et kæmpe bundt sedler, men har dog tænkt mig at tage et "mindre" beløb
>med i kontanter, så jeg har nogen til en nødsituation.

Et Visa kort og nogle kontanter burde være nok. Hvis du fortæller, at
du skal bo en del af tiden hos familie, og du har flybilletterne klar
til at dokumentere din rejse, så tror jeg ikke, at du får problemer.

> [...]
>gennem Iceland Air), men det er muligt at jeg vil blive der i længere
>tid (dog stadig inden for de 90 VISA Waiver Program tilladte dage) - kan

Nej, hvis du rejser ud inden de 90 dage, så er der ingen der stiller
spørgsmål. Heller ikke ved en ny indrejse. Hvis du derimod bliver
efter de 90 dage, kan det give dig alvorlige problemer ved ny
indrejse, i grovere tilfælde kan du blive udvist i op til ti år.

>Kan det eventuelt give mig problemer hvis jeg vil ind i landet (USA)
>igen efter en måned eller to her i Danmark.

Jeg har rejst mange gange (mens jeg var bosat i Danmark) til USA ofte
med korte mellemrum, og jeg har aldrig oplevet, at der blev stillet
nærgående spørgsmål ved indrejsen. De kan måske finde på at spørge om
formålet med de hyppige rejser, men et ærligt svar er nok. De er mest
interesset i, om du har overholdt betingelserne ved Visa Waiver
programmet.

> [...]
>Ikke at det er noget der gør det mere sikkert, men jeg har endnu ikke
>haft brug for min forsikring (af nogen art) i den tid jeg har levet.

Et godt råd, tegn en rejseforsikring. Det er dyrt at blive at få brug
for lægebehandlig i USA, og hvis du ikke har en forsikring risikerer
du at blive henvist til mindre "interessante" hospitaler, hvis uheldet
skulle være ude. Jeg har oplevet at bo her uden sygeforsikring i visse
perioder, og det er ikke en rar fornemmelse. Jeg er som regel heller
aldrig syg, men man ved jo aldrig.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Hanne Gottliebsen

Dato : 29-09-03 21:27

Lars Ehlers <NOSPAMehlers@hotmail.com> wrote in message news:<cjlfnvsohvpnfp91h6982j29t30iio7d2q@4ax.com>...

> [...]
> efter de 90 dage, kan det give dig alvorlige problemer ved ny
> indrejse, i grovere tilfælde kan du blive udvist i op til ti år.

Desvaerre er en del immigrations-officerer begyndt kun at give
visa-waiver til den periode, billetten er gyldig i. Saa du kan
risikere at faa tilladelse til at opholde dig i USA i en maaned, og
ikke 90 dage. Det er vist teknisk set ikke det, der er meningen med
loven, men det er jo lidt svaert at diskutere med dem, naar man staar
der med en returbillet til en maaned senere

Som Lars skriver, skal du ikke blive laengere, end du har tilladelse
til, det kan give dig store problemer en anden gang.

> [...]
> formålet med de hyppige rejser, men et ærligt svar er nok. De er mest
> interesset i, om du har overholdt betingelserne ved Visa Waiver

Hvis man rejser ofte og bliver i USA i laengere tid (f.eks 89 dage)
hver gang, saa begynder de ret hurtigt at blive lidt mistaenksomme.
Generelt anbefales det vist at man for at vaere paa den sikre side kun
benytter 90 dage inden for hvert 12 maaneder, altsaa f.eks. 3 gange en
maaned.

Hanne i Virginia

Fra : Claus Olesen

Dato : 30-09-03 01:57

Lars Ehlers wrote:

> Okay, det lyder "interessant"

Ja... men det er jo det jeg ikke må sige når jeg ankommer, at jeg rent
faktisk skal besøge min amerikanske kæreste

> [...]
> den, så du er sikker på, at strømforsyningen er fleksibel. Jeg rejser
> en del med min bærbare, både i USA og Europa, og det fungerer fint.

Okay, fleksibel strømforsyning og konverteringsstik, tjek!

> Et Visa kort og nogle kontanter burde være nok. Hvis du fortæller, at
> du skal bo en del af tiden hos familie, og du har flybilletterne klar
> til at dokumentere din rejse, så tror jeg ikke, at du får problemer.

Jeg har ikke flybilletterne videre til min kusine i Florida, da det
endnu er lidt usikkert hvornår hendes mand kan få fri, men det er vel
egentligt også ligegyldigt. Under alle omstændigheder, så har jeg jo en
returbillet til Danmark.
Under alle omstændigheder, så skal jeg bo privat, jeg bliver endda
hentet i lufthavnen, men det kan selvfølgelig være lidt svært at
dokumentere...

> [...]
> efter de 90 dage, kan det give dig alvorlige problemer ved ny
> indrejse, i grovere tilfælde kan du blive udvist i op til ti år.

Jeg syntes bare, at jeg har læst noget om, at de stempler nogle papirer
(eventuelt mit pas) og her står der indrejse dato og vist også forventet
udrejse dato (fra returbilletten)... men måske tager jeg fejl.
Ud fra det, så kan det jo se lidt "underligt" ud, hvis jeg rejser hjem
ca. 2 måneder senere end planlagt.

Hanne Gottliebsen skriver desuden:

> [...]
>
> Som Lars skriver, skal du ikke blive laengere, end du har tilladelse
> til, det kan give dig store problemer en anden gang.

Det håber jeg ikke, at de gør...
Under alle omstændigheder, så har jeg ikke tænkt mig at blive i længere
end de 90 dage... ja, det vil sige, hvis jeg bliver længere, så er det
fordi jeg kommer i en "situation" hvor jeg netop IKKE må forlade landet
(hvis I ved hvad jeg mener ).

> [...]
> Generelt anbefales det vist at man for at vaere paa den sikre side kun
> benytter 90 dage inden for hvert 12 maaneder, altsaa f.eks. 3 gange en

Hvis jeg tager tilbage til Danmark og så skal til USA igen, så regner
jeg med at det bliver permanent den 2. gang.

Tilbage til Lars' svar igen:

> [...]
> formålet med de hyppige rejser, men et ærligt svar er nok. De er mest
> interesset i, om du har overholdt betingelserne ved Visa Waiver

Var alle disse rejser så også under Visa Waiver programmet eller havde
du f.eks. et regulært arbejdsvisa?
Nu kan jeg jo se, at du er gift med en flot amerikansk kvinde, så jeg
tænker lidt på om du nu også f.eks. sagde i lufthavnen, at det var hende
du skulle besøge (hvis det var tilfældet )

> [...]
> skulle være ude. Jeg har oplevet at bo her uden sygeforsikring i visse
> perioder, og det er ikke en rar fornemmelse. Jeg er som regel heller

Jeg kigger lige lidt nærmere på en rejseforsikring

Claus Olesen
--
Remove NADA from my e-mail address to reply directly to me

Fra : Lars Ehlers

Dato : 30-09-03 20:27

On Tue, 30 Sep 2003 02:56:38 +0200, Claus Olesen
<goatee@NADAworldonline.dk> wrote:

>Ja... men det er jo det jeg ikke må sige når jeg ankommer, at jeg rent
>faktisk skal besøge min amerikanske kæreste

Det havde jeg gættet, og ja du har ret, du skal ikke nævne et eneste
ord om en amerikansk kæreste ved indrejsen.

> [...]
>Under alle omstændigheder, så skal jeg bo privat, jeg bliver endda
>hentet i lufthavnen, men det kan selvfølgelig være lidt svært at

Du bør under alle omstændigheder have en god historie, der godtgør at
du har til sinde at forlade landet igen, og din returbillet til
Danmark er naturligvis et godt bevis. Du kan evt. nævne at du bor hos
venner og bekendte i DC og at du også skal besøge familie i Florida.

> [...]
>udrejse dato (fra returbilletten)... men måske tager jeg fejl.
>Ud fra det, så kan det jo se lidt "underligt" ud, hvis jeg rejser hjem

Jo, de stempler den nedeste del af Visa Waiver formularen samt dit
pas. Der står dog intet om forventet udrejsedato.

> [...]
>end de 90 dage... ja, det vil sige, hvis jeg bliver længere, så er det
>fordi jeg kommer i en "situation" hvor jeg netop IKKE må forlade landet

Jo, jeg ved godt, hvad du mener Generelt er INS modstandere af at
"ændre status" fra Visa Waiver til Permanent Resident, men jeg kender
mange, der har gjort det. Fælles for dem alle er, at de gjorde det hen
imod slutningen på det planlagte ophold, og fortalte INS, at de havde
taget en uventet (men glædelig) beslutning

>Var alle disse rejser så også under Visa Waiver programmet eller havde
>du f.eks. et regulært arbejdsvisa?

Nej, jeg rejste udelukkende på Visa Waiver programmet, dels rejste jeg
meget for mit arbejde, og dels havde jeg et par ferieture til USA,
altsammen indenfor rimelig kort tid (naturligvis for at besøge en
kæreste....)

>Nu kan jeg jo se, at du er gift med en flot amerikansk kvinde, så jeg
>tænker lidt på om du nu også f.eks. sagde i lufthavnen, at det var hende
>du skulle besøge (hvis det var tilfældet )

Jeg mødte først min nuværende kone efter jeg var bosat herovre, så det
er en hel anden historie. Oprindeligt rejste jeg herover på et Fiance
Visa, blev gift og skilt indenfor kort tid. Det var kun fordi, jeg
harvde en sød "sagsbehandler" hos INS, at jeg fik lov til at blive
permament (officielt opfyldte jeg ikke reglerne).

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Claus Olesen

Dato : 01-10-03 00:17

Lars Ehlers wrote:

> [...]
> Danmark er naturligvis et godt bevis. Du kan evt. nævne at du bor hos
> venner og bekendte i DC og at du også skal besøge familie i Florida.

Jep (nu er det så i West Virginia jeg skal være og ikke DC ), jeg
har tænkt mig at holde mig til sandheden så meget som muligt. Der er jo
ikke nogen grund til at komme med lange søforklaringer. Dog udelader jeg
selvfølgelig at de venner/bekendte jeg skal bo hos er min kæreste.

> Jo, de stempler den nedeste del af Visa Waiver formularen samt dit
> pas. Der står dog intet om forventet udrejsedato.

Okay, det er jo rart at vide. Syntes bare jeg havde læst det (det må
være alderen eller influenzaen, der spiller puds med hukommelsen ).
Selve Visa Waiver formularen... det er den man får udleveret af
flyselskabet ombord eller i lufthavnen inden afgang, ikke?

> [...]
> imod slutningen på det planlagte ophold, og fortalte INS, at de havde
> taget en uventet (men glædelig) beslutning

Lige præcis.
Jeg har tjekket op på diverse visa fora og hjemmesider omkring dette, så
jeg håber den del af det forløber godt... hvis det altså kommer dertil.

> [...]
> harvde en sød "sagsbehandler" hos INS, at jeg fik lov til at blive
> permament (officielt opfyldte jeg ikke reglerne).

Det må man sige, den slags forhold er jo nærmest tekstbogs materiale for
hvem de smider ud af landet igen hurtigst muligt

Claus Olesen
--
Remove NADA from my e-mail address to reply directly to me

Fra : Lars Ehlers

Dato : 01-10-03 00:35

On Wed, 01 Oct 2003 01:17:20 +0200, Claus Olesen
> [...]

>ikke nogen grund til at komme med lange søforklaringer. Dog udelader jeg
>selvfølgelig at de venner/bekendte jeg skal bo hos er min kæreste.

Okay, WV og ikke DC Det må være fordi, jeg selv rejser til DC en
hel del, jeg skal til både Virginia og DC igen i næste uge.

Og ja, kort men troværdig historie. Jeg er selv aldrig blevet udspurgt
grundigt, heller ikke de gange jeg besøgte den daværende kæreste
herovre.

> [...]
>Selve Visa Waiver formularen... det er den man får udleveret af
>flyselskabet ombord eller i lufthavnen inden afgang, ikke?

Jo,helt rigtigt. Du kan ofte få formularen (samt tolddeklarationen)
udlevet når du checker ind, eller i selve flyet.

>Lige præcis.
>Jeg har tjekket op på diverse visa fora og hjemmesider omkring dette, så
>jeg håber den del af det forløber godt... hvis det altså kommer dertil.

Det gør det sikkert. Bortset fra en enkelt lille hvid løgn (omkring
formålet med rejsen) er det bedst at holde sig til sandheden, når det
gælder INS.

>Det må man sige, den slags forhold er jo nærmest tekstbogs materiale for
>hvem de smider ud af landet igen hurtigst muligt

Jo, men jeg havde en troværdig historie, samt masser af dokumentation
på forholdets ægthed. Min ex tog med mig til den sidste samtale hos
INS, så de kunne få hendes side af historien, hvis det blev
nødvendigt. Jeg havde endda hyret en advokat, som var tilstede under
samtalen. Det viste sig, at INS repræsentanten var en flot, ung,
lyshåret pige af norsk afstamning, så hun brugte det meste af samtalen
på at snakke om Skandinavien, og hvor få skandinavier hun rendte ind i
via hendes arbejde (hvis det ikke havde været for situationens alvor
samt evt. interessekonflikter, så havde jeg spurgt om hendes
telefonnummer Samtalen tog knap 20 minutter, så fik jeg et nyt
stempel i mit pas og blev budt velkommen som Permament Resident (uden
restriktioner). Nu skal jeg så bare sørge for at forny mit green card
hvert tiende år, og det er bare en formalitet.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Allig8or

Dato : 29-09-03 13:50

> [...]

> Ikke at det er noget der gør det mere sikkert, men jeg har endnu ikke
> haft brug for min forsikring (af nogen art) i den tid jeg har levet.
Jo,de skal nok lukke dig ind,men hvis ,uheldet er ude,kan det blive "meget"
dyrt...
Den billigste forsikring er nok Go-safe,de skal have 862kr,for en 3 måneders
basis-forsikring...
Link: http://www.gosafe.dk/html_frame/index_beregn.asp

God Tur....

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : Claus Olesen

Dato : 30-09-03 01:51

Allig8or wrote:

> [...]
> dyrt...
> Den billigste forsikring er nok Go-safe,de skal have 862kr,for en 3 måneders

Tak,
Jeg kigger lidt nærmere på den forsikring

Claus Olesen
--
Remove NADA from my e-mail address to reply directly to me

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 01-10-03 11:03

Ang. bærbar.
Så kan du jo købe en, her i landet, på udførelse, så spare du momsen, og har
et dansk tastatur.
.....og sorry hvis der er nogle som allerede har skrevet det, tråden er jo
ved at være lang.

Glenn

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 01-10-03 11:19

> ....og sorry hvis der er nogle som allerede har skrevet det, tråden er jo
> ved at være lang.

ha.....nu fik jeg byttet om på nogle tråde, den her er jo ikke lang......nå,
det kan jo ske.

Glenn