smerter i håndled ved styrketræning..
Fra : Zurfer

Dato : 10-04-01 14:12

Jeg træner i et motionscenter.
Mit problem er at jeg får ondt i mine håndled, ydersiden af
håndledene.
Smerten føltes lidt lige som en form for
skinnebensbetændelse - er det ikke det der hedder
seneskedehindebetændelse eller sådan noget.?
Jo mere jeg træner jo mere ondt får jeg. Jeg har prøvet at
holde pause i en 3-4 uger hvor det stort set vær væk, men
lige så snart jeg begyndte at træne igen kom smerten også.

Nogle der har forslag til hvad jeg kan gøre.?
Jeg vil nødig stoppe med at træne.
Jeg er 22 år gammel og har trænet i godt 3/4 år. Smerten er
først kommet inden for de sidste 3-4 måneder.

--
Mvh. Kenneth
Kenneth_andersen@mailme.dk

Fra : Tina Sylvester Gusta~

Dato : 10-04-01 18:43

Hej Kenneth

Jeg lider selv af seneskedehindebetændelse i begge håndled, så hvis det er
det, du har fået, ved jeg hvor irriterende det er. Jeg ved ikke præcis, hvad
du kan stille op omkring træning, men jeg benytter mig af Matas'
håndledsbeskyttere, når jeg skal noget, som belaster håndledene f.eks.
spille badminton. Det bedtse vil selvfølgelig være, at finde et
bevægelsesmønster, hvor du ikke overbelaster dine håndled, men ellers kan
disse beskyttere bruges....

Held og lykke.
Tina

Fra : Kim Fredtoft

Dato : 10-04-01 22:22

Hej Kenneth

> [...]
> holde pause i en 3-4 uger hvor det stort set vær væk, men
> lige så snart jeg begyndte at træne igen kom smerten også.

For mig lyder det helt klart som seneskedehindebetændelse. Jeg har selv haft
det i begge håndled. Jeg holdt helt op med at træne og gik med støttebind i
en evighed. Fik også cortison-insprøjtninger, hvilket jeg dog ikke var glad
for. Efter ½ år var jeg så træt af det, at jeg begyndte at bruge hænderne
normalt igen, men uden at træne. Gik også til fysioerapi. Det er langsomt
gået i orden, men jeg kan stadig få mindre tilbagefald, hvis jeg
styrketræner for meget.

> Nogle der har forslag til hvad jeg kan gøre.? Jeg vil nødig stoppe med at
træne.
> Jeg er 22 år gammel og har trænet i godt 3/4 år. Smerten er
> først kommet inden for de sidste 3-4 måneder.

Bedste råd:
1) Håndledsstøtter/varmere. Jeg købte nogle i USA, men de kan sikkert fås i
Matas/lign. De holder håndledene varme, og forhindrer til en hvis grad at
du bringer det i yderpositioner.
2) Til styrketræning nogle straps, som kan fåes i USA og hedder "The Hooker
II". Sjovt navn, som dækker over at det har en metalkrog indstøbt i stof i
en træningshandske. Den aflaster håndleddet ved ryg- og bicepstræning
3) Fiskeolie/Lægehjulkroneolie(GLA)/antioxidanter. Det er en
olie/vitaminpille kur, som efter sigende regulerer prostaglandinbalancen
positivt for at dæmpe inflammation. Den kan fås som Bio-Sport fra Pharma
Nord, eller sammensættes selv. Du kan helt sikkert finde ud af mere ved at
søge på nettet efter "Søren Mavrogenis" som er den fysioterapeut som har
udbredt den i Danmark (og haft gode resultater med rolandsholdet). Jeg kan
ikke sige at den virker, men jeg tager den selv så snart jeg kan mærke at
jeg er på vej mod smerter i håndledene. Men det kan jo være det var gået væk
alligevel.
4) Tag den med ro. Jo længere tid du har smerter og kører videre alligevel,
jo mere kronisk kan det blive. Der er folk som bliver helt uarbejdsdygtige
af seneskedehindebetændelse.

Held, lykke og venlige hilsner
Kim

PS: Du er velkommen til at maile mig, hvis du vil have noget uddybet.

Fra : Zurfer

Dato : 11-04-01 08:52

> [...]
> jeg er på vej mod smerter i håndledene. Men det kan jo være det var gået

Tunsind tak for dit svar.
Hvor køber du Bio-sport henne.?

Kenneth

Fra : Kim Fredtoft

Dato : 11-04-01 10:43

Hej Kenneth

> Tunsind tak for dit svar.
> Hvor køber du Bio-sport henne.?

Jeg tror de har det i Matas, og de fleste steder de sælger den slags. Der er
reklamer for det i Workout magazine fra tid til anden. Jeg købte det med
rabat hos min fysioterapeut, da det var "en del af behandlingen".

Du kan jo købe en pakke (tror den er desginet til en måneds brug), se om det
virker (eventuelt med højere dosis), og hvis du får noget ud af det, så se
om du kan sammensætte noget tilsvarende billigere af andre mærker. Pharma
Nord er temmelig dyre (men virker også meget seriøse).

Check evt. dette link:
http://home6.inet.tele.dk/ultraman/ska004.html

Artiklen er skrevet af en fin fyr, som jeg mailede med i sin tid, da jeg
rendte ind i problemet. Det gør naturligvis ikke hverken artiklen eller
kuren til gospel. Dan din egen mening.

Venligst
Kim