Grove-Rasmussen, præst i Ullerup og Davind~
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-09-03 10:42

I aftes sad vi til Grove-familiens fætter-kusine-fest og hyggede os
gevaldigt,
da pludselig en bog blev lagt på bordet. Bogen hed: " Guds fred, en
huspostil"
af ACL Grove-Rasmussen, sognepræst til Ullerup og Davinde.
Trykt i Fyens Stiftsbogtrykkeri hos J.C. Drever (el. Dreyer), 1885.

Er der nogen her, der kender til denne sognepræst?

Det blev påstået, at han var i familie med os, hvilket jeg stærkt
tvivler på, da den første fynbo i vores familie var:
Christen Jacobsen-Grove, ell. Christen Grove-Jacobsen,
f. 1. Dec. 1857 i Rybjerg, Viborg amt.

Er der fynboer eller andet godtfolk, som kender ovenstående
person, hører jeg også gerne nærmere.

Mvh.Bodil.

Fra : jensaxel

Dato : 28-09-03 11:27

Ifølge Arends er han født 8 sep 1836 i Horsens og død 31 mar 1904 som søn af
Peter Carl Junius Rasmussen (død 1861) og Andrea Christiane Nic. Grove. Hun
var ifølge samme bog datter af generalkrigskommisær kæmner ved Øresunds
toldkammer Andreas Christian Gotthilf Grove. Samme Rasmussen, der var præst
i Marstal og senere Rise var iøvrigt anden gang gift med en broderdatter af
sin første hustru og en datter af løjtnant i søetaten Nicolay Jac. Chr Grove
og Salome Norlin.
mvh
jensaxel
"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f76acf9$0$24642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Tom Stryhn

Dato : 28-09-03 11:25

Er nævnt i FT 1890 for Odense, Aasum, Allerup

Andreas Christian Ludvig Grove Rasmussen, 53, Gift, husfader, sognepræst, Horsens

Sinceramente / Bien à vous / Seu sincerely

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 24.09.2003

Fra : Søren Haahr

Dato : 28-09-03 11:35

> [...]
> tvivler på, da den første fynbo i vores familie var:
> Christen Jacobsen-Grove, ell. Christen Grove-Jacobsen,

Her er han:
Andreas Christian Ludvig Grove-Rasmussen 8/9 1836-31/3 1904
Præst født i Horsens. Forældre Sognepræst Peter Carl Julius Rasmussen og
Andrea Christiane Nicoline Grove. Død i Odense
Gift 1) 1865 Sophie Christene Elise Selchier d. 1868
Gift 2) 1869 Bertha Julie Henriette Jane Reimers

Præst i Gram, Fol, Harte-Bramdrup, Allerup-Davinde samt St. Hans Kirke
Odense.
Forfatter til en række populære kirkehistoriske arbejder, samt en postille
"Guds Fred" 1885 mm

Litt.: Slægt se C. F. Grove og J. Vahl: "Slægtebog over Chr. Nielsens afkom"

Fra Dansk biografisk Haandleksikon v. Svend Dahl og P. Engelstoft 1920

Med venlig hilsen
Søren Haahr

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-09-03 16:00

> [...]
> Trykt i Fyens Stiftsbogtrykkeri hos J.C. Drever (el. Dreyer), 1885.
>

> Er der nogen her, der kender til denne sognepræst?

Mange tak for svarene, der helt klart viser,
at der ikke er noget om snakken - de er
ikke i familie med os.

Mvh. Bodil.