Er "mede" et gammel ord for "mølle"?
Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 28-09-03 08:39

Er stødt på ordet i forbindelse med Simon Laursens død d. 24. august 1831,
hvor der står han var forpagter af Ormholts Mede.

Håber I kan hjælpe!

Hej fra Lisa

Fra : Krabsen

Dato : 28-09-03 09:24

Sun, 28 Sep 2003 09:38:49 +0200, Lisa Terpe Woods <terpe@fdfmosede.dk>
skrev:

> [...]
> 1831,
> hvor der står han var forpagter af Ormholts Mede.

Du er sikker på, at der ikke står 'Hede' ?

mvh

Krabsen

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 28-09-03 11:01

> Du er sikker på, at der ikke står 'Hede' ?
>

> mvh
>
> Krabsen

Nej, for jeg har ikke selv aflæst. Oplysningerne er fra en hjemmeside med
indtastede kirkebogsoplysninger over døde i Torslev Sogn.
Men jeg kan se, at hans enke senere står om mølleforpagterske...

Hej fra Lisa

Fra : Hugh Watkins

Dato : 28-09-03 17:07

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> wrote in message news:3f76b290$0$83050$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Nej, for jeg har ikke selv aflæst. Oplysningerne er fra en hjemmeside med
> indtastede kirkebogsoplysninger over døde i Torslev Sogn.
> Men jeg kan se, at hans enke senere står om mølleforpagterske...

Lisa !
Hvor henne har du fundet det side

IGI ?? KIlde kvalitet skal bedommes

Brug http://www.krabsen.dk

Sogn Alle stednavne inden for et sogn

Ormholt Torslev Nordjyllands Øster Han Hjørring Manuelt/NJA
Ormholt Hovedgsrd Torslev Nordjyllands Dronninglund Hjørring FT 1801
Ormholt Skov Torslev Nordjyllands Øster Han Hjørring Manuelt/NJA
Ormholtmarkhus Torslev Nordjyllands Dronninglund Hjørring FT 1801

Landbohistorisk Selskab, Adkomstregistrering 1513-50

Ormholt Mølle Torslev s, Dronninglund h ; u 1543-373

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Ormholt+hede

Your search - Ormholts Mede - did not match any documents
Your search - Ormholt Mede - did not match any documents.

JA Schneider: Bidrag til Porsgrunds historie. (Mandtal og ...
.... Gjestgivere, 2, Skræddere, 4. Kapitalister, 2, Smede, 5. Pensionister, 2, Snedkere,
8. ... Christen Schielrup, skomager. Jobn Omholt, smed. Gaven Wright Manall, styrmand. ...
www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/lund/Lund_03.html

Hugh W

--
http://hughw36.blogspot.com GENEALOGE
http://jorvik.blogspot.com Viking

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 28-09-03 18:55

Jeg ved ikke, hvad jeg skal med alt det, du skriver. Mit indlæg handler ikke
om kildekritik eller kildens rigtighed, men slet og ret om gammelt ordbrug!
Jeg er lige begyndt at indsamle data, så jeg er ikke nået til selv at
gennemgå noget som helst. Jeg prøver bare at finde så meget som muligt
herhjemmefra, før jeg begiver mig videre!

Mvh.
Lisa

Fra : Hugh Watkins

Dato : 29-09-03 01:20

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> wrote in message news:3f772112$0$83063$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> gennemgå noget som helst. Jeg prøver bare at finde så meget som muligt
> herhjemmefra, før jeg begiver mig videre!

Kilde kritik er nodevendigt
fordi alt på internet er kopi av kopi av kopi
untagen images

Hugh W

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 29-09-03 08:10

> Kilde kritik er nodevendigt
> fordi alt på internet er kopi av kopi av kopi
> untagen images
>

> Hugh W

Jamen, hvis du læser mit svar, så er jeg da helt enig. Jeg er bare ikke nået
dertil endnu, men prøver at samle alt hvad jeg kan herhjemmefra FØR jeg går
videre. Med et lille barn og et mere på vej, så er det ikke tid til
arkivbesøg, der er mest af.

Jeg synes, at du bliver ved med at svare "kildekritik" i stedet for at svare
på mit spørgsmål - mit spørgsmål udelukker jo på intet tidspunkt, at der
skal laves kildekritik! Det er bare et spørgsmål om gammelt ordbrug!!

Mvh.
Lisa

Fra : Hugh Watkins

Dato : 30-09-03 17:56

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> wrote in message news:3f77db4f$0$83047$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> på mit spørgsmål - mit spørgsmål udelukker jo på intet tidspunkt, at der
> skal laves kildekritik! Det er bare et spørgsmål om gammelt ordbrug!!

Men LIsa

hvor henne fra har du det gammel ord selv ?

I want to inspect the original source myself before expressing an opinion
pleae put an image on a web site for example

The same goes on in English language genealogy, misreading or mistranscription
causes many brick walls and above all fixed spelling for names of places and people
is a modern invention,

Lige nu jeg arbejde til dagligt med winkipperi indtasning af Undenbys Klædebo kvarter FT-1860
77 mennesker navn endnu circa 1 eller 2 %
mindst 10 navn med ???
5 eller 6 tvivelsom fødesteder
10 eller er mere ??? stillinger

og igor jeg fundet flere hundreder fejl i http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp
kun i det kvarter

Je brug online census 1881 1891 1901 England Wales USA 1880 Canada 1880
og der er tusandvis af feil

og det er spil af tid at diskutere fejleren uden oprendeligt kilde
er det skriven med fjerpen ? er det skribent ung eller gammel ?

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/index.htm

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/hjaelp/ord/start.htm

http://www.saack.dk/ordbog_index.htm

http://www.jyskordbog.dk/hjemmesider/index.html ikke frerdigt

Ordbog til det ældre danske
sprog (1300-1700)
bd. 1-4, København 1881-1907. http://www.hist.uib.no/kalkar/
Mede se mad
Mede = mejetøj http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=mejet%C3%B8j

Mede se mæde
e Mæde (ein Mädchen
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=m%C3%A6de

enjoy

Hugh W

8226 tif København (Staden) FT-1860
989 tif Udenbys Klædebo kvarter 2 års arbejde for mig
kan aldrig bliver fejl fri.

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 28-09-03 10:42

Fra : Harry Lund

Dato : 10-10-03 15:30

Nok er enken senere mølleforpagter, men..

en mede kan være et fiskevand.
Venligst Harry Lund