CPU-hastighed
Fra : J W Nielsen

Dato : 26-09-03 16:23

Hej...
Uden på nogen måde at overveje skift af CPU har min PC af sig selv skiftet
hastighed - desværre i nedadgående retning.
Den er installeret med en AMD Athlon XP2000 (1666 MHz) og det har kørt i
lang tid. Idag får jeg tilfældigt kigget under "system" og der står
hastigheden angivet til 1,24 MHz... Hvor pokker er resten blevet af - og
hvordan får jeg det tilbage ???

Mvh
Jørgen

Fra : Leony

Dato : 26-09-03 16:47

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl123.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørt i lang tid. Idag får jeg tilfældigt kigget under "system" og der
> står hastigheden angivet til 1,24 MHz... Hvor pokker er resten blevet

Det lyder som om at fsb er skiftet i BIOS.

Din processor har en divider på 12,5 og den skal køre ved 133 fsb. Det
giver en hastiged på 12,5*133=1662 MHz.
Hvis din fsb skifter til 100, så får du kun en hastighed på 1250 MHz.

Løsningen er så at ændre den fra 100 til 133 i BIOS.
--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Lars Linde

Dato : 29-09-03 15:25

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
> [...]
> mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
> http://home.tiscali.dk/~vinci/
> Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".

Hejsa
Jeg har en AMD Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz)

Og den er nu faldet til ca. 1100 Mhz kan problemet være det samme for mig?

Og ja jeg har haft et mystisk crash på et tidspunkt.

Hvad skal min multiplier stå på for at det er rigtigt?

--
Lars

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 29-09-03 15:59

Lars Linde wrote:
> Og den er nu faldet til ca. 1100 Mhz kan problemet være det samme for
> mig?

Ja!

> Hvad skal min multiplier stå på for at det er rigtigt?

Det kan du let regne ud: Hvis din nuværende clock er 1100 MHz og du ved den
kører med 100 MHz så hedder regnestykket:
1100/100 = 11

Men du kan jo også regne det ud fra den normale clockfrekvens:
1466/133 = 11

Dvs. du skal have din multiplier på 11x og din FSB på 133 MHz så burde den
rykke igen

--
Martin K

Fra : Lars Linde

Dato : 30-09-03 09:47

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote in message

> [...]
> 1466/133 = 11
>
> Dvs. du skal have din multiplier på 11x og din FSB på 133 MHz så burde den

Jeg har nu tjekket i bios'en og ganske rigtigt: den stod på 100MHz

Har nu sat den tilbage til 133MHz, og den kører nu som den skal.

HURRA!

Mange tak for hjælpen

--
Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-09-03 16:47

On Fri, 26 Sep 2003 17:23:28 +0200, J W Nielsen wrote:

> [...]
> lang tid. Idag får jeg tilfældigt kigget under "system" og der står
> hastigheden angivet til 1,24 MHz... Hvor pokker er resten blevet af - og

Athlon XP 2000+ er som du selv nævner, beregnet til at køre 1666 MHz.
CPU'ens multiplyer er 12,5 og den er beregnet til at køre med en FSB
frekvens på 133MHz. (12,5 x 133 MHz ~ 1666 MHz)

Det der sikker er "i vejen" med din maskine, er at FSB en kun er 100MHz
(sikkert det samme som RAM hastigheden). 12,5 x 100MHz... ja gæt selv

Kik i bundkortets manual og ændr FSB'en til 133MHz i BIOS'en. (Det kan også
være der skal flyttes en jumper).

Hvis du ikke lige kan finde ud af det, så husk at nævne bundkortets
mærke/model hvis du spørger.

--
Lars

Fra : J W Nielsen

Dato : 26-09-03 19:03

Hej igen... og tak
Jamen, det havde I så meget ret i...
FSB var 100 MHz - meeen hvem har ændret den. Det er vel lidt tidligt at
skylde nissen for det ???

Jørgen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-09-03 19:26

On Fri, 26 Sep 2003 20:03:08 +0200, J W Nielsen wrote:

> FSB var 100 MHz - meeen hvem har ændret den.

Tjae... har du hafte nogle mærkelige crash? Jeg har vist en enkelt eller to
gange oplevet at en PC er gået så meget kold at BIOS'en er startet op med
default indstillingerne. (i forbindelse med overclocking)

Har du på et tidspunkt holdt [insert] nede under opstarten. Det nulstiller
ofte BIOS'ens settings.

Det kan også være at batteriet på bundkortet ikke er så godt mere. Så vil
den også glemme indstillingerne.

--
Lars

Fra : Christian Spøer

Dato : 27-09-03 09:37

> FSB var 100 MHz - meeen hvem har ændret den. Det er vel lidt tidligt at
> skylde nissen for det ???

Hvis ikke du stillede risengrød ud til ham sidste år, er han tidligt ude nu,
for at få noget mad ;)

Nej, en af mine venners computer gør det af sig selv, hvis den synes RAM'en
ikke er helt i orden (selvom de er det)... Så det kan godt være computeren
selv. Prøv at kigge lidt i BIOS, og se om det har nogle automatiske
"redningsindstillinger". Og så dræb dem.

Mvh
Christian

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 27-09-03 11:17

J W Nielsen wrote:
> FSB var 100 MHz - meeen hvem har ændret den.

Du skulle vel tilfædigvis ikke have monteret din XP2100+ i et ECS K7S5A
mobo? De er kendt for at resette BIOS'en når den lyster....

--
Martin K

Fra : J W Nielsen

Dato : 27-09-03 20:59

> Du skulle vel tilfædigvis ikke have monteret din XP2100+ i et ECS K7S5A
> mobo? De er kendt for at resette BIOS'en når den lyster....

Hej Martin...
Joeee, bortset fra at det er en XP2000+ så er det et ECS K7S5A...
Så kan jeg åbenbart frikende nissen !!! - Men kan jeg gøre noget ved det ?
Der må stadig være reklamationsret på bundkortet mener jeg !!!
Opdatering af BIOS ???

Mvh
Jørgen

Fra : Mark

Dato : 28-09-03 01:35

> [...]
> Så kan jeg åbenbart frikende nissen !!! - Men kan jeg gøre noget ved det ?
> Der må stadig være reklamationsret på bundkortet mener jeg !!!

Det er en fejl på ecs k7s5a bundkortet, ved nyeste bios sker det sjældent,
kan ikke rigtig huske det er sket efter jeg opdaterede til nyeste og ddr
ram.

Mvh
Mark

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-09-03 10:57

J W Nielsen wrote:
> Hej Martin...

Hey...

> Joeee, bortset fra at det er en XP2000+ så er det et ECS K7S5A...

Nå ok - så havde jeg ret med een af dem...

> Så kan jeg åbenbart frikende nissen !!! - Men kan jeg gøre noget ved
> det ? Der må stadig være reklamationsret på bundkortet mener jeg !!!
> Opdatering af BIOS ???

Det er en generel fejl på det board, og jeg har hørt om mange før dig omtale
problemet. Prøv at opdatere til den nyeste BIOS, det burde hjælpe på hvor
tit det sker, men du så svjv ikke forhindre det fuldstændig, hvis ikke du
køber et nyt bundkort...

--
Martin K