Computer slukker spontant
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 26-09-03 15:23

Min computer er her på det sidste begyndt at slukke uden advarsel. Jeg
oplevede det første gang for ca. 14 dage siden. Den slukkede bare og den
eneste måde jeg kunne få den tændt igen var, at tænde og slukke bag på
kabinettet. Men så startede den også op igen. Men i løbet af de sidste 14
dage er det blevet hyppigere, indtil i går hvor den nægtede at tænde.

Jeg har tjecket den igennem for virus, ingenting der.

Jeg prøvede i går at lave en test på den.
Slukkede den på kabinettet og lod den står en hel nat. Prøvede så her til
morgen at tænde den uden resultat. Død.

Prøvede så at tænde bag på kabinettet og lade den stå en halv times tid. Da
jeg så tændte den foran, startede den op men holdt kun i ca 5 min.

Fra : Leony

Dato : 26-09-03 16:49

"Michael Christoffersen" <newsgroups@FJERNDETHERsomething.dk> skrev i
en meddelelse news:bl1i4n$26vi$1@news.cybercity.dk

> [...]
> bag på kabinettet. Men så startede den også op igen. Men i løbet af
> de sidste 14 dage er det blevet hyppigere, indtil i går hvor den

Prøv med en anden strømforsyning til at starte med.

Er din nuværende strømforsyning en Codegen?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Henrik

Dato : 26-09-03 21:21

Det er et typisk tegn på at din cpu ikke har været kølet godt nok... Den er
nu brændt af... Har du ikke en kontrollampe på dit motherboard der indikerer
om denne får strøm eller ej. Gør den det så er jeg ret sikker på at cpuen er
stået af.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 26-09-03 23:02

Nej, ingen kontrollampe. Jeg skiftede blæseren for ca. 1 år siden. Den gang
bippede computeren da blæseren ikke kølede nok.

Fra : Leony

Dato : 27-09-03 13:55

"Henrik" <H.Hilskov(fjerdette)@Get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den er nu brændt af... Har du ikke en kontrollampe på dit motherboard
> der indikerer om denne får strøm eller ej. Gør den det så er jeg ret

Jeg er ret sikker på at processoren ikke er stået af.
Hvis en processor skal brænde af, så vil der normalt lyde en advarsel
fra den interne højttaler (ca. som en sirene).
Selv om AMD bundkort er berygtede for at kunne brænde processorer af, så
sker det ikke over en 14 dages periode, snarere 14 sekunder.

Til Michael:
Hvilken processor har du?

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 26-09-03 22:58

Det er en ADT-2018. 235w

Fra : Leony

Dato : 27-09-03 13:51

"Michael Christoffersen" <newsgroups@FJERNDETHERsomething.dk> skrev i
en meddelelse news:bl2cop$oge$1@news.cybercity.dk

> Det er en ADT-2018. 235w

Som sagt, prøv at låne en strømforsyning af en ven.
Hvis den laver samme numre, så er strømforsyningen uden skyld.

Du kan derefter kigger efter defekt RAM, støv i køleren på cpu eller
noget helt tredje.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 27-09-03 14:21

Det var strømforsyningen der var problemer.

Tak for svarene. (-:

Fra : Henrik

Dato : 01-11-03 12:05

Jeg har formuleret mig lidt for firkantet.
Det er rigtigt CPUen ikke er brændt af endnu men den er godt på vej...
AMD fremstiller en frekvens af alle deres CPU-typer hvorefter de bliver
testet ved en bestemt frekvens... Alt efter hvilken temperatur den får af
denne frekvens, bliver den graderet til feks 950 MHz cpu.. Jo lavere
temperatur den havde ved testen jo højere frekvens kan den tåle...

Så langt så godt.

Når en CPU får strøm, opstår der modstand i metallegeringen og deraf opstår
der varme. Varme har den evne at den nedbryder metallegeringen hvori
strømmen går... (den smelter metallet)...
Dette "slid" kan være så stort at varme stiger så meget at CPUen ikke kan
arbejde. Det betyder at den slukker... For metallerne i CPUen er blevet
vredet ud af farcon af varmestigningen . Der er ikke længere kontakt imellem
alle metalfladerne. Strømmen kan ikke gå igennem hele cpuen. CPUen
slukker...

Jo ofter en CPU har været udsat for dette "slid" jo værre bliver problemet.
Jeg har f.eks løst problemet midlertidigt ved at undgå 3D spil og sat
hastigheden ned på min cpu og skiftet kølerpastane (som også bliver ødelagt
af for stor varme )
"Michael Christoffersen" <newsgroups@FJERNDETHERsomething.dk> skrev i en
meddelelse news:bl42sk$j76$1@news.cybercity.dk...