Gulblomstret busk igen
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-03 11:56

Har nu fået at vide at den skulle hedde Guldstjerne, men den er ikke at se
på Nettet. Hvsd hedder den så?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-03 15:02

On Sat, 27 Sep 2003 12:55:43 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Har nu fået at vide at den skulle hedde Guldstjerne, men den er ikke at se
>på Nettet. Hvsd hedder den så?

Guldstjerne kan man da godt finde på nettet? Google giver da et par hits
i hvert fald. Tl både almindelig guldstjerne, liden guldstjerne og
hylster-guldstjerne.

Men det er ikke nogen jeg vil betegne som buske, så det er nok ikke en
guldstjerne du spørger til....

Lidt info om din busk ville nok hjælpe...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-03 15:20

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> guldstjerne du spørger til....
>
> Lidt info om din busk ville nok hjælpe...

Nej, det er ikke buske, dem man får. Det er en mellemstor busk med halvstore
ranunkellignende blomster, blomstrer hele sommeren.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Pia J

Dato : 27-09-03 15:46

> Nej, det er ikke buske, dem man får. Det er en mellemstor busk med
halvstore
> ranunkellignende blomster, blomstrer hele sommeren.

Er det ikke en slags hypericum? Jeg har en med mindre blomster, men har set
dem med meget større.

http://the-plant-directory.com/pages/august02/hypericum.jpg

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 27-09-03 15:48

Fik trykket send for hurtigt. Den på billedet er sorten Hypericum Hidcote.

:Pia

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-03 22:02

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
> Fik trykket send for hurtigt. Den på billedet er sorten Hypericum Hidcote.
>
> :Pia

Nej, det er ikke den. Det er en regulær busktype. Som jeg erindrer, er det
en fyldt blomst af pæn størrelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Pia J

Dato : 28-09-03 08:26

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Nej, det er ikke den. Det er en regulær busktype. Som jeg erindrer, er det
> en fyldt blomst af pæn størrelse.

Ok - min perikon ER en busk, og når du siger ranunkel tænker jeg smørblomst.
Men så må vi lede efter en fyldt blomst istedet!

:Pia

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-09-03 08:41

> Nej, det er ikke den. Det er en regulær busktype. Som jeg erindrer, er det
> en fyldt blomst af pæn størrelse.

Kan det være ranunkelbusk?

Google:
Have-tips Om hvordan man dyrker Ranunkelbusk
Ranunkelbusk. (Kerria japonica). En gylden gæst fra Kina. Ranunkelbuskens
første guld-gule, smukke blomster springer ud allerede i april/maj. ...
ljohans.com/planteleksikon/tr009.html - 15k - Cached - Lignende sider

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-09-03 08:52

On Sat, 27 Sep 2003 23:02:12 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Nej, det er ikke den. Det er en regulær busktype. Som jeg erindrer, er det
>en fyldt blomst af pæn størrelse.

Nu skriver du 'erindrer'. Er det fordi du ikke selv har busken?

Hvis du har den, så prøv at beskrive den, hvor høj er den, hvilken form
har bladene, hvor store er de, er bladranden savtakket?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mari

Dato : 28-09-03 09:49

> Har nu fået at vide at den skulle hedde Guldstjerne, men den er ikke
at se
> på Nettet. Hvsd hedder den så?

Ranunkelbusk: Kerria japonica 'Pleniflora'
(vokser vildt ligesom snebær - uff... for den dag mine
blev plantet)
http://www.hort.net/gallery/view/ros/kerjapl/
http://www.esveld.nl/htmldia/k/kejple.htm
http://www.gartendatenbank.de/pflanzen/kerria/008.htm

http://www.esveld.nl/voorraadduits/voorrhypericum.htm

Og Potentilla fruticosa 'Goldfinger'
http://www.esveld.nl/htmldia/p/pofgod.htm

http://www.lund-hede.dk/prydbuske.htm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-09-03 22:34

Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en

> [...]
> at se
>
> Ranunkelbusk: Kerria japonica 'Pleniflora'
> (vokser vildt ligesom snebær - uff... for den dag mine

I kæmper i det mindste for sagen (tak), men Ranunkelbusk har jeg altså købt
da jeg var sikker på det var den(hvad det ikke var), den eftersøgte har min
faster på Lolland. Hun kan måske finde ud af det rigtige navn. Blomsterne er
væsentligt større og mere regelmæssige i det. Stadig ud af erindringen måske
lidt mere hvidgule.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-09-03 11:57

On Sun, 28 Sep 2003 23:33:45 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>væsentligt større og mere regelmæssige i det. Stadig ud af erindringen måske

Kan det måske være en form for rose?
Det er efterhånden det eneste jeg kan komme på med den slags blomster.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-03 14:50

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev >
> Kan det måske være en form for rose?
> Det er efterhånden det eneste jeg kan komme på med den slags blomster.

Nej, det er det ikke. Jeg skal nok vende tilbage når(hvis) faster finder ud
af det, hun så den for år tilbage beskrevet i 'Ide-nyt'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen