undervægt...?!
Fra : Maria Hansen

Dato : 27-09-03 10:09

Jeg er en pige på 23 år, ca. 165 cm og 36 kg, (ca. 38,5 kg. med tøj på).

Jeg er efterhånden blevet undersøgt fra a til å af min læge + at lægen har
sendt mig på sygehuset og få taget
diverse blodprøver. Blodprøverne var som de skulle være, så jeg blev sendt
til diætist på sygehuset. Her gik jeg ½ år, og alt hvad diætisten sagde blev
overholdt til punkt og prikke. Endda tog jeg dagligt en ekstra "Nutridrink á
200 ml.".

Efter det halve år hos diætisten vejer jeg stadig det samme som da jeg
startede, og hun kan ikke hjælpe mig.

Jeg har fået at vide at jeg skal tage 10 - 15 kg. på.

Jeg er blevet uddannet kontorassistent, og skal nu finde et job, men
problemet er at jeg til tider har så ondt i
mine håndled, og ankler at jeg bliver nødtil at sidde/ligge for det ikke gør
så ondt. Nu skal jeg finde et
job som ikke belaster mine led og ikke er fysisk hårdt.
Lægen og sygehuset siger at smerterne går over når jeg har taget de 10 - 15
kg. på.
Jeg kan f.eks. ikke sidder længere tid ved en pc af gangen dvs. ikke mere
end en 3 - 4 timer.

Min tøjstil er h2o bukser (med elastik eller snørre i livet), da jeg ikke
kan holde ud at have cowbukser på
fordi der skal bælte på, og så gnaver de på mine hofter. Andre mode
stofbukser kan jeg ikke lide. Derfor gør det,
det også lidt svært for mig at finde et job samtidig med smerter mm.

Nogen der har et godt råd?

Fra : Klaus

Dato : 27-09-03 12:17

On Sat, 27 Sep 2003 11:08:49 +0200, "Maria Hansen"
<maria@SLETfjong.dk> wrote:

>Efter det halve år hos diætisten vejer jeg stadig det samme som da jeg
>startede, og hun kan ikke hjælpe mi

Jeg har altid haft et meget højt stofskifte, og heller ikke kunnet
tage på, selvom jeg har savnet 5-10 kilo ekstra. Så besluttede jeg mig
for at der skulle ske noget. Jeg købte noget proteinpulver i et
helsecenter, og tog ret stor dosis efter normalt måltid (man kan altid
klemme væske ned) og jeg tog faktisk 10 kilo på på 1½ måned,

Da jeg stoppede røg jeg ca 5 kilo ned, men det har jeg det godt med,
for jeg har det bedst med at være lidt slank i det, selvom der måske
er et maskulint ideal, der siger noget andet. (nu er jeg 191 cm høj og
84 kilo)
Produktet hed Weight Gainer og findes i 3 og 5 kilos pakker.

Husk at sørge for at spise varieret under indtagelse af større mængder
protein, så du får en varireret kost.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 27-09-03 15:03

"Klaus" <kallefar@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Fortæl lidt om din appetit? Spisevaner? Fysiske aktivitet? Har du fået
stillet diagnose på noget stofskifteproblem? Spiseværing?

> [...]
> Produktet hed Weight Gainer og findes i 3 og 5 kilos pakker.
>
> Husk at sørge for at spise varieret under indtagelse af større mængder

Det du har udnyttet er selvfølgelig et højere enrgiindtag end din krop har
kunnet udnytte hvilket resultere i vægtforøgelse. Ulempen med denne metode
er at det alt andet lige er fedt du tager på, men det er måske også ok i
jeres tilfælde...

VH
Peter

Fra : Klaus

Dato : 27-09-03 18:24

On Sat, 27 Sep 2003 16:02:32 +0200, "Peter Tønnesen"
<peto@***privat.dk> wrote:

>"Klaus" <kallefar@it.dk> skrev i en meddelelse

>Fortæl lidt om din appetit? Spisevaner? Fysiske aktivitet? Har du fået
>stillet diagnose på noget stofskifteproblem? Spiseværing?

Nah, jeg er sgu nok meget normalt, men det er ikke nemt at tage på.
Man skal spise så mange kalorier og det har jeg altså ikke kunnet
overkomme. Jeg havde forsøgt at spise ekstra portioner, men jeg har
altid spist mig mæt uden at min vægt stiger.

Så jeg skulle igennem et lidt drastisk weigh gainer. Egentlig bare pga
forfængelighed, for jeg er sgu meget normal. Man kan sige at fordi
jeg ikke trænede imens jeg tog på, var det netop primært fedt.

> [...]
>er at det alt andet lige er fedt du tager på, men det er måske også ok i

Ja, men igen fedt kan jo omdannes, hvis man træner.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 28-09-03 13:11

> [...]
> forfængelighed, for jeg er sgu meget normal. Man kan sige at fordi
> jeg ikke trænede imens jeg tog på, var det netop primært fedt.

Det gælder om at være tilfreds med sig selv, og skulle der weight gainer
til, så ser jeg intet problem i det. Bruger selv kosttilskud hvis jeg
styrketræner, for jeg har selv problemer med at indtage nok energi i forhold
til min aktivitet.

> Ja, men igen fedt kan jo omdannes, hvis man træner.

Man kan forbrænde fedt, ikke omdanne det til noget som helst desværre.
Støder tit på store folk der vil begynde at styrketræne for at tabe sig
"omdanne" sit fedt til muskler, men den går desværre ikke. Du har de muskler
du nu engang har, dem kan du gøre større eller mindre, alt efter aktivitet

VH
Peter

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 27-09-03 15:06

"Maria Hansen" <maria@SLETfjong.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 200 ml.".
>
> Efter det halve år hos diætisten vejer jeg stadig det samme som da jeg

Det undrer mig meget at en diætist ikke kan hjælpe, eller at en læge ikke
vil kunne hjælpe, for det er ikke normalt at være så tynd med en almindelig
sund appetit og normal fysisk udfoldelse uden at man har et problem. Jeg
tænkte spiseværing da jeg læste det første, men det lyder da helt sikkert
som om du har gjort et godt forsøg og umiddelbart ikke har et spiseproblem,
så problemet ligger måske i dit helbred?

> [...]
> stofbukser kan jeg ikke lide. Derfor gør det,
> det også lidt svært for mig at finde et job samtidig med smerter mm.

En god metode kunne være at kombinere fysisk træning med et stort
energiindtag (overskud). På den måde vil du også tage på i muskelmasse,
hvilket vil være tiltrængt en pige på 36g. Desuden vil fysisk træning
naturligt forøge din appetit. Som nævnt i mit andet svar, så er det ikke en
fordel at forøge vægt i fedt, men igen, det er nok tiltrængt i dit tilfælde.
Desuden vil et forøget fedtlag afhjælpe problemer med gnaven på håndled,
hofter, knå og ryg. Men, muskelmasse er at foretrække.

Fortæl gerne lidt mere om din appetit? Spisevaner? Fysiske aktivitet? Har du

Fra : Maria Hansen

Dato : 27-09-03 16:41

> [...]
du
> fået stillet diagnose på noget stofskifteproblem? Spiseværing?

Jeg spiser først 1 til 2 timer efter jeg er stået op. Jeg spiser en
kryderbolle eller 2 stykker franskbrød (ikke toast) med ost på.
Til frokost spiser jeg pt. 4 til 5 hele stykker grovrugbrød med forskelligt
pålæg, midt på eftermiddagen spiser jeg jeg igen en kryderbolle eller 2
stykker franskbrød (ikke toast) med ost på. Til aftens får jeg som regel
kartofler af en eller andet art med kød til. Her spiser jeg 2 store
portioner. Et par timer efter jeg har spist aftensmad spiser jeg som regel
en kryderbolle eller 2 stykker franskbrød (ikke toast) med ost på eller
tager 1 eller 2 stykker rugbrød. Iløbet af dagen drikker jeg så 2 - 3 cacao
nutridrik af 200 ml. + 1 liter kakao med flødeskum på. Nogle gange kan jeg
også drikke 1 sodavand.

Jeg laver egentlig ikke så meget andet end at jeg går med hundene og er
spejder. Ellers prøver jeg at cykle til købmanden, men det gør tit ondt i
mine led ellers plager astmaen mig. I sommers ville jeg have været ude at
løbe på rulleskøjter, men kunne ikke da jeg fik en fiberspring i min ene
fod. Jeg var til læge, men de kunne ikke gøre noget andet end jeg fik
beskeden "Hvis du tager en 10-15 kg. på, vil det ikke ske".

Imellem alle de blodprøver jeg har fået taget, fik jeg også taget mit
stofskifte. Lægerne sagde at der var intet galt med det, det var så fint som
det overhovedet kunne være.

Spiseværing? - Hvis du tænker på anoreksi... så har jeg ikke det.

Maria

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 29-09-03 11:55

> [...]
som
> det overhovedet kunne være.
>
> Spiseværing? - Hvis du tænker på anoreksi... så har jeg ikke det.

Du lyder ihvertfalde ikke som en pige med spiseproblemer, du har en ganske
udemærket appetit. Jeg er overhovedet ikke ekspert på området, men har da en
del indsigt i vægtforøgelse/vægttab i forbindelse med styrketræning og sport
generelt, så derfor har jeg også lidt svært ved at sige hvad du kan gøre og
ikke gøre, kun et par råd

Det undrer mig dog stadigvæk at de "eksperter" du har talt med ikke kan
hjælpe og se at der er problem. Undervægt tages desværre ikke altid lige
alvorligt som fx. fedme. Før man har fået en diagnose som anoreksi eller
Bulimi, bliver det opfattet som et luxusproblem, men det er ihvertfalde ikke
dit tilfælde. Så derfor tror jeg det drejer sig om at få de rette folk til
at indse at du altså har et problem du gerne vil have gjort noget ved, det
må kunne lade sig gøre. Jeg kender ingen medicinske indgreb/medicin man kan
bruge for at øge sin vægt, andet end fx. hormonbehandling, men det er ikke
tilrådeligt og svært at komme i nærheden af på lovlig vis. Tror det vil være
en god ide at få en second oppinion af en anden læge på området? Jeg ved
ikke helt hvor meget du har snakket med læger, men jeg kender ikke andre
løsninger.

Du kunne, som Klaus også har prøvet, at tilføje proteindrik/weight gainer i
din dagligdag som mellemmåltider. Det "gode" ved disse drikke er, at de IKKE
mætter, og du vil efter kort tid efter indtagelsen være sulten igen. Fx.
drikke en potion mellem morgenmad og middagsmad og mellem middagsmad og
aftensmad og igen inden du går i seng. Det vil alt andet lige give dig en
forøget fedtprocent grundet overskudet af energi, men det vil også være ok i
dit tilfælde.

Jeg håber ihvertfalde du får bugt med dit problem

VH
Peter

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-09-03 13:15

Peter Tønnesen wrote:
> [...]
> i seng. Det vil alt andet lige give dig en forøget fedtprocent
> grundet overskudet af energi, men det vil også være ok i dit tilfælde.

jeg må altså lige sige at jeg personligt synes proteindrikke mætter helt
vildt*G*
jeg fik dem i forbindelse med mine operationer hvor jeg skulle have så mange
proteiner som muligt, for at give kroppen noget ekstra at arbejde med, og
selvom ejg drak dem som mellemmåltider var jeg faktisk konstant meget mæt,
og fik mindre almindelige måltider end ellers ;)
men måske er det bare et spørgsmål om at vi alle er forskellige ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 29-09-03 18:24

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og fik mindre almindelige måltider end ellers ;)
> men måske er det bare et spørgsmål om at vi alle er forskellige ;)

Jeg tror godt jeg kan garantere dig at sygehusets proteindrikke er en noget
anden slags end den man køber i fitness butikker, hvis det vel og mærke er
den slags du har prøvet Det protein du køber i fitnessbutikkerne er ikke
en måltidserstatning, men et tilskud. Det er lavet til at blive optaget
hurtigst muligt af kroppen, hvilket for at dække et evt. energiunderskud for
restitution. Så, den holder ikke mætheden længe

Der findes desværre alt for mange forskellige og elendige produkter på
markedet, nogle med mere eller mindre protein end andre. Noget er superdyrt
andet er til at komme til for penge.

Et billigt og ganske godt produkt er Prolact Protein. Det er 650kr for 4 kg.
DET holder ikke længe i maven

Foreskellen på Protein tilskud og weightgainer er kulhydratindholdet.
Proteinprodukterne ligger gerne på en 70-90 ren protein hvor weightgainerne
ligger på 80% kulhydrat plus en masse andre ikke helt så heldige
sammensætning, blandt ret højt kolesterolindhold, men det er søreme også
noget der kan få vægten til at flyve i vejret! Weightgainer giver desuden
også længere mæthedsfølelse, da mængden per portion er enorm

Jeg vil ikke anbefale Weightgainers i længere tid af gange og heller ikke
til allerede robuste mennesker. Den enorme mængde kulhydrat har været skyld
i gammelmandssukkersyge + efterfølgende skavanker. Det kommer selvfølgelig
ikke med et, men det er et enormt usundt produkt.

VH
Peter

Fra : Maria

Dato : 28-09-03 20:29

..... har ikke hørt fra dig siden jeg skrev det andet...

Fra : Maria Hansen

Dato : 01-10-03 08:29

"Maria Hansen" <maria@SLETfjong.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er en pige på 23 år, ca. 165 cm og 36 kg, (ca. 38,5 kg. med tøj på).

Og jeg er en anden Maria Hansen, som vejer noget mere ... Hvor er det
underligt, at se "sit eget navn" på en andens indlæg. Ja, undskyld, men jeg
måtte altså bare kommentere det.
Har du evt. tænkt dig at bruge det efterfølgende "Maria" (uden efternavn)
som log-on?

For mig at se, er du temmeligt undervægtig! Et BMI på 13 er ikke bare
"småtynd"! Jeg håber, du har tilknytning til nogle professionelle mennesker,
som hjælper dig på rette vej.
Hvis dine blodprøver tyder på normalt stofskifte, så er der ikke meget mere
at sige, end at du af andre grunde forbruger flere kalorier, end du
indtager. Hvor langt og hvor længe går du tur med hunden?...

Maria

Fra : Maria

Dato : 01-10-03 08:40

> [...]
> måtte altså bare kommentere det.
> Har du evt. tænkt dig at bruge det efterfølgende "Maria" (uden efternavn)

Ja, jeg vil bruge "Maria" fremover, i starten valgte jeg kun at bruge
fornavn og mellemnavn. Mit efternavn vil jeg ikke bruge herinde, da jeg er
den eneste i danmark som med det efternavn jeg nu engang har hedder Maria.
Jeg ønsker nemlig at være lidt anonym.

> [...]
> at sige, end at du af andre grunde forbruger flere kalorier, end du
> indtager. Hvor langt og hvor længe går du tur med hunden?...

Jeg går max. 500 m med hundene for så har jeg enten ondt i mine led ellers
har jeg ikke luft til mere, så kæresten går oftest alene med dem.

mvh.
Maria

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-10-03 16:55

Maria Hansen wrote:

> [...]
> overholdt til punkt og prikke. Endda tog jeg dagligt en ekstra "Nutridrink á
klip
> Nogen der har et godt råd?

Måske ikke godt, men dog lidt erfaring

Min kone og jeg havde noget lignende, dog ikke så udpræget, og i en lidt
senere alder, ca 25 - 30 år.

Vi fandt ud af, at det var for energifattig kost, og med lidt fløde på
havregrynene og en banan oveni, samt sovs til aftensmaden mv.

Men find noget, du selv kan li..

PS. det er gået over, efter at vi er rundet de femti, men det er jo længe
at vente.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-10-03 21:41

On Sat, 27 Sep 2003 11:08:49 +0200, "Maria Hansen"
<maria@SLETfjong.dk> wrotd:

> [...]
>stofbukser kan jeg ikke lide. Derfor gør det,
>det også lidt svært for mig at finde et job samtidig med smerter mm.

,,Hvis du vil bruge penge på det så kan jeg næsten love dig en måde at
tage på sæt dig ind i proteinpulver det som der bruges af
bodybildere, i fitnescentre du skal købe det hvor der er flest %
protein i , hold dig fra soyaproteiner de er de billigste og bliver
optaget meget dårligt af kroppen, de bedste og dyreste er valle og
æggehvide proteiner , altså mælke og æggeproteiner og proteiner fra
kød, og dyr "animalske proteiner" og ikke fra planter og rodfrugter.
Find helst et proteinpulver med omkring 90% protein, så skal du bare
sørge for at dyrke lidt motion, måske kan du ikke klare så meget
motion med din vægt men lav den motion du kan klare til at starte med,
og så køber du sådan et blandingsbægre "måske i føtex" så blander du
shake med mælk og har i køleskabet hele tiden. Du drikker en om
morgenen en til frokost en om eftermidagen, en til aftenmaden, en lige
før du går i seng, du stiller uret og vågner midt på natten står op og
drikker en, starter så forfra næste morgen, holder pause i weekenden
for at skåne nyrene og hvor det ellers kommer igennem, det som kroppen
ikke optager tisser du ud igen, i starten kan du komme til at svede om
natten da kroppen i starten forbrænder fedt ved optagelsen af mange
proteiner, du skal sørge for at dyrke motion på den måde vil du tage
på i muskelmasse, for du er jo ikke interseret i at tage fedt på alene
vel, selvfølgelig vil du også tage fedt på men hovedsageligt muskler
men også fedt, men det lyder til at du godt kan tåle det med din vægt.

Udover proteinshakene skal du spise normalt, det er bare et
vanespørgsmål at spise selv om du ikke er voldsomt sulten. Jeg ved at
det virker, men det er dyrt når du skal købe det gode proteinpulver,
og besværligt at stå op om natten, og måske også svært at tage sig
sammen til en god løbetur eller gåtur hver dag"alt efter hvor meget
viljestyrke man har" men hvis du vil ofre pengene og besværet så
virker det ! og hvis du kører sådan på som jeg beskrev så kan jeg
næsten love dig at du har taget 10kg på på højst et år. Og
proteinpulveret hvis du altså køber det sunde og gode af det, svarer
bare til et mega mega måltid fler gange om dagen, og det er der intet
usundt i med din vægt, grunden til at proteinpulver er løsningen, er
at du sikkert ikke har lyst til at gå i føtex og købe for 200kr kød
hver dag og du kan sikkert heller ikke få det ned så proteinpulver
er løsningen, jeg forstår bare ikke hvorfor diætisterne ikke råder
proteinpulver , for det man kan få på apoteket er intet værd efter min
mening, men jeg tror simpelthen ikke at diætisterne er lige gode .

Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund
http://home13.inet.tele.dk/kattehad/forhtml.htm