Bagagevægt
Fra : Mr. Handsome

Dato : 27-09-03 08:45

Hvis man fx skal fra Billund til San Francisco, og skal skifte et par gange
undervejs, kan man så regne med, at de forskellige flyselskaber har den
samme max tilladte bagagevægt, og hvordan kan jeg får disse oplysninger. Fx.
har jeg en computertaske, som jeg gerne vil have med i flyet som håndbagage.
Tasken vejer ca. 10 kg. Men er taskens volume ikke også en faktor ?.

Fra : Tina Christiansen

Dato : 27-09-03 19:25

"Mr. Handsome" <1@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man fx skal fra Billund til San Francisco, og skal skifte et par
gange
> undervejs, kan man så regne med, at de forskellige flyselskaber har den
> samme max tilladte bagagevægt,

Reglen er at det er det flyselskab der har den længste strækning, hvis
baggage regler der gælder. Rejser du f.eks. Billund - Amsterdam - San
Fransisco, så kunne det f.eks. være med Maersk Air fra BLL til AMS og med
Northwest Airlines fra AMS til SFO. I dette tilfælde er det piece konceptet
der gælder. Det vil sige at du må medbringe 2 pieces a 32 kg. stykket + 8kg
i håndbaggage. Har du mere baggage med end dette skal man betale for 1 piece
ekstra det koster omkring 100 USD.

> og hvordan kan jeg får disse oplysninger. Fx.
> har jeg en computertaske, som jeg gerne vil have med i flyet som
håndbagage.
> Tasken vejer ca. 10 kg. Men er taskens volume ikke også en faktor ?.

Taskens volume er også en faktor. Når du lægger de samlede dimentioner
(højde x længde x bredde) sammen må de ikke overstige 115 cm. 10kg er 2 kg
for meget og du kan risikere at du kommer til at betale for overvægt.

Er der mere du vil vide, kan du bare spørge. Jeg er ansat hos et flyselskab
og arbejder dagligt med disse ting.

God tur og nyd det.

Med venlig hilsen

Tina Christiansen

Fra : Carsten

Dato : 27-09-03 19:35

"Tina Christiansen" <tinaogjeff@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der mere du vil vide, kan du bare spørge. Jeg er ansat hos et flyselskab
> og arbejder dagligt med disse ting.

Fra 1.januar 2004 bliver det tilladt at medtage 14 fl spiritus + andre varer.
Bliver der streng kontrol inden en passager går ombord, varerne er selvfølgelig købt i en
taxfree efter indcheckning
det kan betyde ca 15-20 kg oveni pr passager

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 27-09-03 21:01

"Carsten" skrev i en meddelelse...

> [...]
> går ombord, varerne er selvfølgelig købt i en taxfree efter
> indcheckning det kan betyde ca 15-20 kg oveni pr passager

Og de kilo, der var for meget i håndbagagen, har man fordelt i
diverse lommer...

Ikke en joke. Engang en ven og jeg skulle flyve til Malaga, fik
vi oplyst denne mulighed ved indtjekningen, da min ven havde to
kilo overvægt i håndbagagen. Håndbagagen blev herefter igen
vejet, og nu var der så ikke mere overvægt. Forslaget blev givet
til os, da vi brokkede os godt og grundigt over, at vore
kufferter var blevet sendt af sted med ca. 10 kg undervægt,
hvilket jo altså betød, at de to kilo sagtens kunne have været i
vore kufferter.

Denne flyvning er i øvrigt første og hidtil eneste gang, jeg har
oplevet at få tjekket håndbagagens vægt.

Kontrol af bagage m.m. i øvrigt:

Og på en anden flyvning fra Kastrup til Dublin medbragte min ven
en lommekniv, hvis blad var én cm for langt (det var før 11.
september 2001). Besked fra kontrolpersonalet i Kastrup: "Den
kniv må du egentlig ikke have med, men stop den godt ned i
lommen!"

Og så en indenrigsflygning nytår 2002/2003. Fra Tenerife til La
Palma. Havde vandret en uge på Tenerife og rygsækken var pakket
til næste uges vandring på La Palma. "Shit", røg det ud af mig,
da jeg kom i tanke om, at min Schweizer-lommekniv var i
håndbagagen. Og kufferten var sendt af sted. "Hvad gør jeg?"
Overvejede forskellige muligheder, men endte med at lade kniven
være i håndbagagen. Den gik glat igennem gennemlysningen!
Tillige med en lang metal-neglerenser og en tre-i-én
negleklipper.

Og i sommers fløj jeg Kastrup - London Heathrow - Aberdeen -
Lerwick med ovennævnte tre-i-én negleklipper uden problemer. På
hjemvejen derimod var de vågne i Lerwick, hvor jeg måtte vælge
imellem at få eftersendt negleklipperen, smide den væk eller få
brækket den lille neglerenser af. Jeg valgte det sidste. I
Lerwick blev min håndbagage desuden gennemrodet, og jeg blev bedt
om at tænde såvel min mobiltelefon, som min GPS. Foruden i
Lerwick blev min håndbagage også gennemrodet i Aberdeen - sikkert
pga. mobilos og GPS'en, men jeg fik heldigvis alt med igennem,
denne gang endda uden at skulle tænde mobilos og GPS. En
medrejsende blev i øvrigt i Lerwick kaldt til informationen, hvor
hun blev konfronteret med sin kuffert, som hun blev bedt om at
lukke op, da der var konstateret noget mystisk ved
gennemlysningen. Det var hendes vandflaske, viste det sig.
Lerwick gjorde virkelig en flot stykke arbejde mht. sikkerheden.
Ok, det er en lille lufthavn, men alligevel. Høflige og
ustressede. "Do you mind?" Hvorimod personalet i Aberdeen
nærmest flåede håndbagagen op og hev tingene ud.

I øvrigt er det jo ikke noget problem fx at få fat i en større
kniv efter kontrollen, når diverse spisesteder m.m. befinder sig
efter gennemlysningskontrollen. Snup fx blot grill-kniven,
der bruges til bøffen. Gennemlysning burde naturligvis være
det sidste, der sker inden ombordstigning på et fly. Men det
vil jo betyde, at næsten samtlige lufthavne skal bygges om.
Jeg har oplevet én lufthavn, hvor dette var tilfældet, men
husker ikke hvilken. Måske Madrid? Eller Athen?

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Mr. Handsome

Dato : 28-09-03 11:44

Jeg kan jo kun håbe på, at Bin Ladens venner ikke vælger Billund som
afgangslufthavn ... Huuuuuu ;)

Fra : Mr. Handsome

Dato : 28-09-03 11:38

> og arbejder dagligt med disse ting.
>
> God tur og nyd det.
>
> Med venlig hilsen
>
> Tina Christiansen

Tusind tak Tina. Det var præcis hvad jeg søgte ;)

Fra : Mr. Handsome

Dato : 28-09-03 14:46

> Det vil sige at du må medbringe 2 pieces a 32 kg. stykket + 8kg
> i håndbaggage.

Er der også en volume-faktor på de 2 "pieces" ?.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 27-09-03 20:51

Hej,

Jeg skal også til San Francisco om en uges tid - også med start i
Billund.

Glæd dig - San Francisco og Californien er et fantastisk sted, det kan
næsten ikke beskrives, men skal opleves.

/Henrik

"Mr. Handsome" skriver:

Fra : Mr. Handsome

Dato : 28-09-03 11:52

> Jeg skal også til San Francisco om en uges tid - også med start i
> Billund.

Hej Henrik
Kan du fortælle helt kort, hvordan du har planlagt din tur. Bliver du fx i
byen og omegn, eller lejer du bil i 3 uger, som min kæreste og jeg har tængt
os, og køre de lange strækninger. Har du købt billeten med x antal dage bil
/ hotel ?. Du lyder som en erfaren mand, på dette rejsemål, så hvad mener
du, vi bare skal se ?. Er der i øvrigt faldgruber, vi skal være opmærksom på
?.
På forhånd tak :)

Fra : Henrik Hansen

Dato : 28-09-03 18:43

"Mr. Handsome" skriver:

> [...]
> du, vi bare skal se ?. Er der i øvrigt faldgruber, vi skal være opmærksom på

Hej,

Jeg skal derover sammen med familen for at besøge min søster der bor i
San Francisco, vi skal være afsted i 14 dage.

Hun har lejet en lejlighed til os tæt ved hvor hun bor - og hun har også
bilen.

Jo, lidt erfaring har jeg da - det er 4. gang jeg skal til San Francisco
på ferie - men der er rigtigt meget at se deromkring, så jeg tror ikke
vi kommer til at kede os. Vi har ikke planlagt nogen stor køretur rundt
i Californien - der har jeg været på for nogle år siden. Hvis jeg skal
give et råd mht. til køreturen, så prioriter Los Angeles lavt - men skal
se LA - men så spændende er den by altså heller ikke, brug mere til på
naturen, specielt Sierra Nevada bjergene og nationalparkerne - specielt
Yosemite.

Ellers er der jo også vinsmagning i Napa Valley lidt nord for San
Francisco - det skulle vist lige være den rette årstid nu.

Hvor meget måtte i slippe for billeten ?? - vi skal med SAS for 4130,-
kr. pr. stk

/Henrik

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-09-03 00:09

On Sun, 28 Sep 2003 12:51:56 +0200, "Mr. Handsome" <1@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>du, vi bare skal se ?. Er der i øvrigt faldgruber, vi skal være opmærksom på

Ellers må du jo spørge os, der bor fast i San Francisco Jeg har
boet i området i knap 8 år og har lejet turistguide utallige gange,
sjovt nok kan familie og venner godt finde på at kigge forbi...

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Mr. Handsome

Dato : 30-09-03 19:04

> Ellers må du jo spørge os, der bor fast i San Francisco Jeg har
> boet i området i knap 8 år

Ja, men er der ikke lidt koldt i november måned ?

Fra : Lars Ehlers

Dato : 30-09-03 20:05

On Tue, 30 Sep 2003 20:03:57 +0200, "Mr. Handsome" <emalius@sol.dk>
wrote:

>Ja, men er der ikke lidt koldt i november måned ?

Næh, der er ikke specielt koldt i november måned, der kan sagtens være
lune dage. November markerer dog starten på den regnfulde tid (som vi
kalder "vinter" , så medbring paraplyer...

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Henrik Hansen

Dato : 30-09-03 21:10

Lars Ehlers skriver:

> Næh, der er ikke specielt koldt i november måned, der kan sagtens være
> lune dage. November markerer dog starten på den regnfulde tid (som vi
> kalder "vinter" , så medbring paraplyer...

Jamen, så håber jeg da bare at regnvejret holder sig borte til november,
for det skulle jo nødig regne fra aandag og 14 dage frem - vi kommer jo
ikke til Californien for at opleve regnvejr - det kan til fulde opleves
i danmark :)

/Henrik

Fra : Lars Ehlers

Dato : 30-09-03 22:55

On Tue, 30 Sep 2003 22:09:52 +0200, Henrik Hansen
<HenrHans@Post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>for det skulle jo nødig regne fra aandag og 14 dage frem - vi kommer jo
>ikke til Californien for at opleve regnvejr - det kan til fulde opleves

Nej, der er vist ikke den store chance for regn i de kommende par
uger. Der er ganske vist en mindre front, der ligger ude over
Stillehavet, og som muligvis kan give et par byger på onsdag, men det
er også muligt, at det våde vejr rammer et godt stykke længere nordpå.
Ellers kan I regne med omkring 20 grader, enkelte skyer, og behageligt
vejr. Mht. til tøj, så medbring lidt af hvert, temperaturen kan svinge
meget afhængigt af, hvor I befinder jer.

Et godt tip: Lørdag d. 11 og søndag d. 12 er der flådeuge i San
Francisco, og i den forbindelse er der en større flyveopvisning. Hvis
I er i byen den weekend, så gå endelig ikke glip af Blue Angels
opvisningen, det er det mest imponerende show, som jeg nogensinde har
set!! Jeg er i Las Vegas i den weekend, så jeg går desværre glip af
det Men, på den anden side set, så har jeg jo set showet hvert år
de sidste 4 år....

http://www.airshownetwork.com/show.php?id=96

http://www.blueangels.navy.mil/

--