Trafikuheld ender i retssag?
Fra : Joachim Jensen

Dato : 26-09-03 21:05

Hejsa,

I slutningen af juli var jeg indvolveret i et mindre trafikuheld. Ingen kom
til skade heldigvis.

Uheldet opstår da en taxa overtræder sin ubetingede vigepligt,
og ved uopmærksomhed påkører min bil i siden.

Chaufføren beklager og påtager sig selvfølgelig al skyld.. Så langt så godt.
Manden er ikke meget for at bruge bilens ansvarsforsikring, og foreslår at
hans "fætter" kan lave min bil.. Men jeg insisterer på at gå via autoriseret
værksted, og bruge forsikringen..

Nu et par måneder efter skaden, modtager jeg et brev fra mit
forsikringsselskab -TopDanmark.

TopDanmark fortæller at sagen ikke kan afsluttes som jeg forventede, da
modparten nu har oplyst sit forsikringsselskab, at jeg påkørte HAM under et
venstresving!? (så meget for samvittigheden!)
Der stod yderligere i brevet, at TopD har (uden min samtykke) indgået forlig
med modpartens forsikringselskab omkring en 50/50 deling af skaden på min
bil (hans var uden skader)..

Dvs. at de nu forlanger over 5000,- kroner, samt en forringelse af min
ancienniet, for et uheld jeg er helt uskyldig i!!?

Desværre noterede jeg ingen vidner ned efter uheldet (jeg var godtroende og
naiv, da manden ellers var flink og forstående).
Men da uheldet skete foran indgangen til min arbejdsplads, kan jeg måske
finde en kollega der observerede uheldet,
og kan huske det i detaljer.. Kan dette være til gavn eller er det for sent
at bringe evt. vidner ind i sagen??

Hvordan skal jeg forholde mig til dette?? -en retssag kan vel ikke
undgåes?? -og hvordan håndteres en sådanne?
Hvordan er mine chancer for at retfærdigheden kommer til ret?

På forhånd tak,

En frustreret billist..

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-09-03 21:11

"Joachim Jensen" <joa@spokey.mobilixnet.dk> skrev :

>TopDanmark fortæller at sagen ikke kan afsluttes som jeg forventede, da
>modparten nu har oplyst sit forsikringsselskab, at jeg påkørte HAM under et
>venstresving!? (så meget for samvittigheden!)

Prøv at spørge TopDK om hvordan man kan påkøre en anden bil og få en
skade på siden af egen vogn.

Kedelig sag du har - Skulle det ske en anden gang (guderne forbyde
det) er det altid en god ide, at ridse scenariet op, og i begge
skriver under på det.

(eller et fotografiapparat i bilen)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Joachim Jensen

Dato : 26-09-03 21:23

<jan@stevns.net> skrev

> Prøv at spørge TopDK om hvordan man kan påkøre en anden bil og få en
> skade på siden af egen vogn.

Hans forklaring gik på at jeg havde taget et "for lille" venstresving ind på
en vej hvor han holdt for hajtænder..
Teoretisk kan man vel godt bule sin bil på den måde, TopD åd den ihvertfald
:(

> Kedelig sag du har - Skulle det ske en anden gang (guderne forbyde
> det) er det altid en god ide, at ridse scenariet op, og i begge
> skriver under på det.
>
> (eller et fotografiapparat i bilen)

Jeg har besluttet mig for, at hvis lignende sker igen, så bliver politiet
tilkaldt med det samme..
Så laver de en rapport, som forsikringsselskaberne kan se på..

Men ja -ellers ret god idé med et kamera!

Joachim Jensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-09-03 21:25

"Joachim Jensen" <joa@spokey.mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har besluttet mig for, at hvis lignende sker igen, så bliver politiet
> tilkaldt med det samme..
> Så laver de en rapport, som forsikringsselskaberne kan se på..

Hvis de gør det, har de fået bedre tid, end da de nægtede at komme ud, da en
bil torpederede min parkerede bil...? (og jeg accepterer blankt, at
prioritering er nødvendig).

Hilsen Inger

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-09-03 22:12

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> bil torpederede min parkerede bil...? (og jeg accepterer blankt, at

Politiet bruger også en vejledning om, hvornår de skal optage rapport i
færdselsuheldssager.
Det skal de bl.a., når der er tale om ubetinget vigepligt.
Men der skal være specielle årsager, hvis det drejer sig om påkørsel af en
parkeret bil.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-03 23:27

> Jeg har besluttet mig for, at hvis lignende sker igen, så bliver politiet
> tilkaldt med det samme..
> Så laver de en rapport, som forsikringsselskaberne kan se på..

Har prøvet det samme 2 gange:

Den ene gang kørte bilen over i vores vejbane, i et meget skarpt 90 graders
sving. Politiet vil ikke komme, for der ikke var personskade. Falckmanden,
som hentede vores totalskadet bil, vil gerne vidne og gjorde det også, men
han havde ikke set selve uheldet. Hvis man vil have politiet til, at komme,
skal man huske, at sige, at man tror modparten har drukket, eller et eller
andet, ellers gider de ikke, at komme.

Den anden gang parkerede vi i et indkøbscenter, hvor en anden bil, lige var
bakket ud. En dame kom ud og beskyldte vores søn for, at lukke vores dør op
i hendes bil, hvilket han ikke havde gjort. I følge ankenævnet for
forsikring, ( som du kan klage til. Koster 100 kr. og ca. 1 års ventetid )
var muligheden til stede for, at vi kunne have skylden og derfor fik vi
skylden. Så derfor betaler vi en meget høj forsikring i dag. Jeg gik
desværre ikke i retten med sagen.

Hvis du kan gå i retten med sagen, synes jeg, at du skal gøre det, men du
skal nok først vente og høre, hvad ankenævnet siger.

> Men ja -ellers ret god idé med et kamera!

Helt sikkert !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Joachim Jensen

Dato : 28-09-03 16:17

"Buffy" <tjekmig(Snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse>

> [...]
> som hentede vores totalskadet bil, vil gerne vidne og gjorde det også, men

Puha det kunne havde gået MEGET galt :(

> Hvis man vil have politiet til, at komme,
> skal man huske, at sige, at man tror modparten har drukket, eller et eller
> andet, ellers gider de ikke, at komme.

Ja det er måske ikke så nemt at få politiet ud, som vi gerne ville have det
til..

> [...]
> i hendes bil, hvilket han ikke havde gjort. I følge ankenævnet for
> forsikring, ( som du kan klage til. Koster 100 kr. og ca. 1 års ventetid )

"Ankenævnet for forsiking" -det skal jeg huske -om ikke andet så får man jo
et års "kredit" ;)

> var muligheden til stede for, at vi kunne have skylden og derfor fik vi
> skylden. Så derfor betaler vi en meget høj forsikring i dag. Jeg gik
> desværre ikke i retten med sagen.

Øv et udfald på sådan en episode... man bliver simpelthen gå gal!! grrr...

> Hvis du kan gå i retten med sagen, synes jeg, at du skal gøre det, men du
> skal nok først vente og høre, hvad ankenævnet siger.

Ja jeg har tænkt mig at køre dette så langt det står i min magt,
jeg finder mig simpelthen ikke i at sådan en "fidusmager" skal "tage mig i
rø...!"

Mange tak for råd :)

Joachim

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 16:26

> "Ankenævnet for forsiking" -det skal jeg huske -om ikke andet så får man
jo
> et års "kredit" ;)

Jeg tror ikke, at du får et års kredit : ( Jeg steg i forsikring, så
snart forsikringsselskaberne, havde afgjort sagen inbyrdes. Vi solgte bilen
kort efter og tilbragte 5 mdr. i Australien.
Vores nye forsikring kan godt se det uretfærdige i sagerne, men jeg har ikke
kunne, forhandle forsikringen ned i pris alligevel.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 27-09-03 20:24

Joachim Jensen wrote:

> [...]

> en vej hvor han holdt for hajtænder..
> Teoretisk kan man vel godt bule sin bil på den måde, TopD åd den

Åd den og åd den. Forsikringsselskaberne er glade for at dele skyld. På den
måde får de større indtægter på selvrisiko og præmier.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-03 23:35

jan@stevns.net skrev:

>Kedelig sag du har - Skulle det ske en anden gang (guderne forbyde
>det) er det altid en god ide, at ridse scenariet op, og i begge
>skriver under på det.

Hvis man tilkalder politiet med det samme, er man fri for at
modparten hitter på sære forklaringer senere hen.

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 26-09-03 23:39

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis man tilkalder politiet med det samme, er man fri for at
> modparten hitter på sære forklaringer senere hen.

At man tilkalder politiet, er ikke ensbetydende med, at de kommer. Og selv
om de kommer, er det ikke sikkert, at de skriver en rapport.

--
Reino

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-03 00:06

Reino Andersen skrev:

>At man tilkalder politiet, er ikke ensbetydende med, at de kommer. Og selv
>om de kommer, er det ikke sikkert, at de skriver en rapport.

Fug! Så var jeg heldig en midnat da jeg blev torpederet i siden
af en der kørte over for rødt. Det viste sig at manden var fuld
og ikke havde noget kørekort, så det var jo godt nok at de kom.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 26-09-03 23:02

In news:3f749b79$0$32535$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Joachim Jensen <joa@spokey.mobilixnet.dk> typed:

[klip]

> [...]
> og kan huske det i detaljer.. Kan dette være til gavn eller er det
> for sent at bringe evt. vidner ind i sagen??

Ja helt klart.

> Hvordan skal jeg forholde mig til dette?? -en retssag kan vel ikke
> undgåes?? -og hvordan håndteres en sådanne?
> Hvordan er mine chancer for at retfærdigheden kommer til ret?

De er skam gode nok. Gå til advokat med sagen. Sidder selv med en
tilsvarende sag. Forsikringsselskabet får en stævning i næste uge.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Reino Andersen

Dato : 26-09-03 23:12

Peter G C skrev:

> Ja helt klart.

Jeg regner med, at det er første del af spørgsmålet, du svarer på?

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 27-09-03 07:26

In news:pP2db.1851$YG1.1393@news.get2net.dk,
Reino Andersen <fornavn@get2net.dk> typed:

> Jeg regner med, at det er første del af spørgsmålet, du svarer på?

Ja, helt klart

/Peter

Fra : Joachim Jensen

Dato : 28-09-03 16:23

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev

> De er skam gode nok. Gå til advokat med sagen. Sidder selv med en
> tilsvarende sag. Forsikringsselskabet får en stævning i næste uge.

Det vil jeg gøre -godt med lidt optimistme :)
ja jeg vidste ikke helt hvordan jeg skulle forholde mig til det,
men det er altså forsikringsselskabet jeg skal stævne, efter at jeg har
snakket med
"ankenævnet for forsikring"..

-håber din sag forløber retmæssigt!

Takker :)

/joachim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-09-03 17:08

> [...]
forlig
> med modpartens forsikringselskab omkring en 50/50 deling af skaden på min

Den har de også lavet med mig engang. Jeg skrev at jeg nægtede at betale,
det på ingen måde kunne være min skyld - jeg beskrev hele forløbet MEGET
detaljeret, og bad om deres bemærkninger. Jeg gjorde helt klart, at jeg var
parat til retssag for egen regning alene for princippets skyld. Jeg kom ikke
til at betale.

Mvh Maria

Fra : Henning

Dato : 03-10-03 09:53

> [...]
>med modpartens forsikringselskab omkring en 50/50 deling af skaden på min

Hvis nu det var dig, der var skyld i uheldet ved at foretage for lille
venstresving, hvorfor accepterer modparten så en 50/50-fordeling? Så
burde du vel have fået skylden 100%?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk