varemærke, markedsføringsloven vs. et .dk ~
Fra : Jacob P. Thomsen

Dato : 26-09-03 16:17

Hej nyhedsgruppe,

jeg har for ca. 3 år siden registreret et .dk domænenavn. Her for nylig har
jeg fået en henvendelse fra et firma som ønsker domænet overdraget, fordi de
har registreret domænet som et varemærke. De kan dog først have gjort det
ca. 2 år efter at jeg registrerede mit .dk domæne..

Kan det virkelig passe at jeg kan risikere af miste mit domænenavn pga. af
at virksomheden har registreret det 2 år efter jeg registrerede mit .dk
domæne?

Deres advokat mener at det er varemærkeloven og markedsføringsloven som er
gældende, hvorimod jeg mener at det må være de gældende DIFO regler?

Jeg håber på et svar... jeg vil meget nødigt miste mit domæne på den konto!

Med venlig hilsen
Jacob P. Thomsen

Fra : Kasper Christensen

Dato : 27-09-03 00:43

> [...]
> gældende, hvorimod jeg mener at det må være de gældende DIFO regler?
>
> Jeg håber på et svar... jeg vil meget nødigt miste mit domæne på den

Nu er jeg ikke jurist, men interesserer mig alligevel for dette område.

Jeg mener, at have læst i et tidligere indlæg, at reg. varemærker ikke kan
virke med tilbagevirkende kraft. Altså de kan ikke forlange dit domæne da du
var der først.

Så min vurdering af sagen er, at du kan være rolig. Men der kan selvfølgelig
være omstændigheder der gør anden udslag, mend em kender jeg ikke til.

Kasper Christensen
Multimediedesignerstuderende

Fra : Andy

Dato : 27-09-03 02:31

> Kan det virkelig passe at jeg kan risikere af miste mit domænenavn pga. af
> at virksomheden har registreret det 2 år efter jeg registrerede mit .dk
> domæne?

Har dit domæne været taget ibrug?
I DIFO sprog betyder 'ibrugtaget' at der altid har været 2 navneservere som
har peget på domænet...

> Deres advokat mener at det er varemærkeloven og markedsføringsloven som er
> gældende, hvorimod jeg mener at det må være de gældende DIFO regler?

Nu er han jo heller ikke ansat til at varetage dine interesser, så han mener
naturligvis det som er mest gunstigt for hans arbejdsgiver.

> Jeg håber på et svar... jeg vil meget nødigt miste mit domæne på den
konto!

Umiddelbart så kan jeg ikke se problemet...

På patent og varemærkestyrelsens hjemmeside står:

Man kan opnå eneret til et varemærke enten ved at tage det i brug eller ved
at ved at lade mærke registrere. Patent- og Varemærkestyrelsen er den
myndighed, som behandler ansøgninger om registrering af varemærker i
Danmark. Når du har registreret dit varemærke, får du eneret til at benytte
mærket i Danmark. Eneret betyder, at andre er udelukkede fra at bruge eller
få registreret det samme eller et lignende mærke. Du kan forbyde andre at
anvende det samme eller lignende mærker erhvervsmæssigt.

Spørgsmålet er om et domænenavn er nok til at opnå eneret...

Hvis du har eneret, så kan dette måske være interessant:

Hvis du er ude for, at en anden får registreret en varemærkerettighed, som
efter din opfattelse ligger for tæt på din varemærkerettighed, kan du
fremsætte indsigelse eller anmode om at få rettigheden ophævet.

Se evt. mere her:
http://www.dkpto.dk/varemaerke/
http://www.domaeneklager.dk/

Andy

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-09-03 14:36

"Jacob P. Thomsen" <jpt@easytech.dk> wrote in message

> [...]
>
> Deres advokat mener at det er varemærkeloven og markedsføringsloven som er
> gældende, hvorimod jeg mener at det må være de gældende DIFO regler?

Du er nødt til at fortælle lidt mere om hvad varemærket dækker over, og hvad
du bruger dit domænenavn til.
Det eneste der generelt kan siges er, at varemærket alene ikke giver ret til
at overtage det tilsvarende domænenavn.

Varemærker er endvidere inddelt i forskellige i klasser som dækker
forskellige varegrupper. Et varemærke kan ikke hævdes udenfor de klasser som
det er registreret i. For at der overhovedet kan blive tale om en konflikt
mellem dit domænenavn og det registrerede varemærke skal der altså være et
sammenfald i varegrupper.

Er der et sammenfald i varegrupper kan konflikten godt falde ud til din
fordel alligevel, hvis du aktivt har anvendt domænenavnet som
varemærkelignende. Så vil det have samme hævdelsesret som hvis det var
registreret som varemærke (dette er meget generelle betragtninger).

Men detaljerne i denne sag er altafgørende, så du må rykke ud med lidt mere.
Alternativt gå til en advokat eller advokatvagten for en indledende snak,
hvis du ikke vil frem med detaljerne i dette offentlige forum.

/Per

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-09-03 21:06

Den der først ibrugtager et varemærke har rettigheden til dette
(selvfølgelig skal man osse opretholde brugen) - en registrering ændrer ikke
på dette.

Så hvis du kan bevise du har ubrugtaget før dem (og osse beviseligt har
vedholdt brugen) så er det dig der har ret varemærket - og kan derfor
afholde dem fra at bruge det hvis det krænker dine rettigheder.

Men du skal nok høre ved en med juridisk baggrund ang paragraffer og anvendt
praksis (hvad tæller præcist som ibrugtagning etc.)