Polske tegn i MS Word på Mac
Fra : Unge Petersen

Dato : 26-09-03 14:31

Jeg har hørt at det ikke skulle kunne lade sig gøre at skrive polske
specialtegn i dansk word til Mac eller for dens sags skyld at printe dem -
er der nogle der har erfaring med om dette passer? Og er der nogen der måske
kender et program eller et plug-in der kan løse dette?

Mvh Rune

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-09-03 16:34

Hej Rune

Unge Petersen wrote:

> Jeg har hørt at det ikke skulle kunne lade sig gøre at skrive polske
> specialtegn i dansk word til Mac eller for dens sags skyld at printe dem -
> er der nogle der har erfaring med om dette passer?

Det er ikke rigtig. Med styresystemerne Mac OS 9.1 - 9.2.2 medfølger der
forskellige Language Kits med tilhørende skrifttyper. For at kunne udskrive
disse speciele bogstaver i fx. polsk, ungarnsk, rumænsk osv.... skal du have
installeret det sprogkit, der hedder _CELK_ - Central European Language Kit, -
den indeholder alle de forskellige tegn til alle de centraleuropæiske sprog med

undtagelse af de cyrilliske tegn til russisk, ukrainisk, albansk osv.. Her skal

du bruge CYLK - Cyrillic Language Kit.

> Og er der nogen der måske kender et program eller et plug-in der kan løse
> dette?

Alle tekstbehandlingsprogrammer, der kan køre på Mac, kan også bruge de
forskellige sprogkits og tilhørende skrifter, der er derfor ingen grund til at
lede efter et program eller plugin til den slags.

Når det gælder for Mac OS X er der endnu nogle små problemer, men de forventes
løst med den nye OS X.3, der snart kommer.

Du er velkommen til at kontakte mig off-list, da jeg arbejder en del med
forskellige sprog og skrifter til disse sprog, så det er muligt, jeg kan hjælpe

dig med nogle skrifttyper o.l., så du kan undgå at skulle bruge LK, hvis du fx.

bruger ældre systemer.

mvh. Erik Richard

(fjern "NO" i mailadressen)

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Unge Petersen

Dato : 30-09-03 01:39

Mange tak

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message
Hej Rune

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-10-03 20:07

Hej Erik

> ungarnsk,

ungarsk UDEN n efter 'r'!!!!! ,-)

/Seb
--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
ca. 110 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-03 15:19

Hej Seb...

Så for pokker, - som kom lingvisten....

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> ungarsk UDEN n efter 'r'!!!!! ,-)

mvh. Kire Drahcir

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 05-10-03 16:40

Hejsa

> Så for pokker, - som kom lingvisten....

Nej den halve ungarer, som kun snakker lidt ungarsk

/Sebestyén