Andet multimedie
bentjuul 3670
Gennemsigtighed i Photoshop?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 26-09-03 12:37

Hej,

Jeg har et billede i bmp eller gif (jeg har det i begge formater) - men det
er uden gennemsigtighed på deres hvide baggrund. Hvordan gør jeg med
Photoshop den hvide baggrund transperent?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : KNL DtP

Dato : 26-09-03 13:22

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har et billede i bmp eller gif (jeg har det i begge formater) - men
det
> er uden gennemsigtighed på deres hvide baggrund. Hvordan gør jeg med
> Photoshop den hvide baggrund transperent?

Åben billedet op i Photoshop. Dobbeltklik på laget "Background" så den
kommer til at hedde Layer 0 (du låser den op)

Du skal nu ha' fjernet den hvide baggrund og gå derfor op i Select > Color
Range. Brug pipetten til markere den hvide baggrund. Alt efter hvor
kompliceret baggrunden er i forhold til selve motivet, kan du fintune med
fuzzines-skyderen. Husk at slå "Selection" til nede i bunden. Vælg ok.

Slet nu den hvide baggrund med delete-knappen. Al det hvide skulle nu gerne
forsvinde til fordel for et skakbræt af grå og hvide felter. Disse fortæller
at din baggrund er gennemsigtig.

Vælg File > Save for web. I det nye vindue vælger du GIF eller PNG-8
filformatet. Klik så "transparant" fluebent til og vælg hvor mange farver du
vil have i billedet. Når du er tilfreds vælger du save.

Håber det kunne bruges.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk