Udlån til afdød
Fra : Mr. Handsome

Dato : 25-09-03 17:55

Ca. et halvt år inden min far døde, lånte han en havefræser af mig. Men må
jeg bare hente denne igen, nu hvor han er død ?. Boet er endnu ikke
behandlet, og min mor lever stadig.
Jeg har naturligvis kvittering som viser, at jeg har købt og betalt den.

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-03 22:54

Mr. Handsome wrote:

[klip]

> [...]
> behandlet, og min mor lever stadig.
> Jeg har naturligvis kvittering som viser, at jeg har købt og betalt den.

Selvfølgelig kan du hente havefræseren. Du har jo ejendomsretten til
den, det ændrer dødsfaldet ikke på.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Mr. Handsome

Dato : 26-09-03 02:48

> den, det ændrer dødsfaldet ikke på.

Tak for oplysningen.
Mine søskende er dog af en anden opfattelse. Da de mener, at jeg har givet
ham den. Det har jeg ikke, men kan naturligvis ikke bevise, at det bare var
et lån. Ændre det ved situationen ?.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-09-03 08:04

Hej,

"Mr. Handsome" <1@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> ham den. Det har jeg ikke, men kan naturligvis ikke bevise, at det bare

Hvad siger din mor?

Du har jo kvittering på den, så alt andet lige er det jo din med mindre
resten af familien siger at du har givet den til dine forældre. Hvilket
belæg har dine søskende for at udtale sige således, var de fx. til stede da
du gav ham den?

I øvrigt kan du da hilse dine søskende og sige, at det er da noget værre
bulls*** at begynde at lave et nummer ud af en havefræser - helt ærligt
altså...

**L ars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-03 08:11

Mr. Handsome skrev:

>Mine søskende er dog af en anden opfattelse. Da de mener, at jeg har givet
>ham den. Det har jeg ikke, men kan naturligvis ikke bevise, at det bare var
>et lån. Ændre det ved situationen ?

Nej, ikke teoretisk. Du har lov til på ethvert tidspunkt at
disponere over din ejendom og hente og bringe den som det passer
dig.

Men du står med et praktisk problem: Nemlig nogen søskende som
ikke vil tro dig på dit ord her op til en bodeling. Umiddelbart
ville jeg mene at *de* står med et bevisproblem fordi de skal
påvise at du har foræret havefræseren væk og ikke blot udlånt
den. I det hele taget forekommer det mig underligt at de vil
påstå at vide bedre end dig hvad du har aftalt med din far.

--
Bertel

Fra : Rune Wold

Dato : 26-09-03 08:20

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

[klip]

> [...]
> den. I det hele taget forekommer det mig underligt at de vil
> påstå at vide bedre end dig hvad du har aftalt med din far.

100 % enig. Det er søstrene, der anfægter spørgerens ejendomsret, så må de
også have bevisbyrden.

Fra : David T. Metz

Dato : 26-09-03 08:41

Mr. Handsome skriblede:
> [...]
> ikke behandlet, og min mor lever stadig.
> Jeg har naturligvis kvittering som viser, at jeg har købt og betalt

Som andre skriver kan du i retmæssigt blot hente den. Men pas på med at
sætte hårdt mod hårdt, jeg kender mere end et par familier der er gået i
opløsning over mindre. Der er alt for mange følelser på spil i sådan en
situation.

Skal boet overhovedet deles - var din mor og far gift og uden særbørn? Hvis
det ikke skal virker det endnu mere "underligt" at dine søstre blander sig
i det, men som sagt er det ikke rationalitet der typisk præger den slags
situationer.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-03 08:58

David T. Metz skrev:

> [...]
>sætte hårdt mod hårdt, jeg kender mere end et par familier der er gået i
>opløsning over mindre. Der er alt for mange følelser på spil i sådan en

Tja ... hvor længe tror du freden varer når de snart skal til at
dele arven? Han kan lige så godt kridte skoene og stå fast nu.
Det bliver meget værre.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 26-09-03 09:12

Bertel Lund Hansen skriblede:

> Tja ... hvor længe tror du freden varer når de snart skal til at
> dele arven? Han kan lige så godt kridte skoene og stå fast nu.
> Det bliver meget værre.

Det er netop det der er min pointe - hvis forældrene var gift og uden
særbørn skal de vel næppe dele boet nu. Der kan vel højst blive tale om
uskiftet bo - afhængigt af ægtepagt.

Mht. hvad der bliver værre hvornår: både i min fars og i min mors familie
gik det galt fordi nogle var "lidt for hurtige". Min fars familie kom sig
ikke (han er nu død) i 25 år - i min mors er det kun seks år siden
problemet blev aktuelt, men der er konflikterne kun eskaleret siden. Og jeg
kender mange andre eksempler desværre.

Muligvis er der ikke noget at gøre, men det er et forsøg værd - hvis ikke
forholdene er "syge" i forvejen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-03 11:10

David T. Metz skrev:

>Mht. hvad der bliver værre hvornår: både i min fars og i min mors familie
>gik det galt fordi nogle var "lidt for hurtige".

Påstand:
Det var gået galt alligevel.

Jeg kender til en bodeling i min nære familie. Den ene part
gjorde sig umage med ikke at blive uvenner med de andre.
Resultatet blev at vedkommende kun fik en mindre del af arven.
Værdifulde genstande forsvandt på mystisk vis eller var blevet
'lovet væk lige før personen døde', og ingen gjorde noget ved
det.

Man kan også købe 'venskab' for dyrt.

--
Bertel

Fra : GSJ

Dato : 26-09-03 16:27

> [...]
> Værdifulde genstande forsvandt på mystisk vis eller var blevet
> 'lovet væk lige før personen døde', og ingen gjorde noget ved

Paastand:
Man kan også synke for lavt.
Bertel har alligevel ret. I selv de "bedste" familier er der golddiggers.
Der er intet som kan splitte en familie sønder som et dødsfald - desværre.
M.v.h.
Gorm

Fra : Mr. Handsome

Dato : 26-09-03 19:56

> Der er intet som kan splitte en familie sønder som et dødsfald -
desværre.

Tak for de mange svar.
Ja, alt er gået skæv i vores søskendeflok, og det skyldes ikke mindst mine 2
svigerinder, som mener, at de er lige så meget i familie med mine forældre,
som os biologiske børn. De er kommet til denne konklusion ved, at beregne
tiden hvor de har kendt mine forældre. Og mine brødre giver dem medhold.
Jeg mener derimod, at de skal holdes 100% udenfor de processer, som skal
afvikles i forbindelse med min fars død. Da jeg er 99% sikker på, at de ikke
har lov til, at blande sig i disse ting... eller tager jeg fejl ?.

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-09-03 23:30

Mr. Handsome skrev:

> [...]
> fars død. Da jeg er 99% sikker på, at de ikke har lov til, at blande
> sig i disse ting... eller tager jeg fejl ?.

Du kan roligt være 100% sikker. De har at holde sig *helt* udenfor. Det
er i øvrigt ikke første gang, jeg har hørt om nævenyttige svigerinder.

Dit indlæg tyder på, at der ikke er særbørn, hvorfor det mest almindelige
er at lade den efterlevende sidde i uskiftet bo (han/hun har i øvrigt
krav på det), så hele diskussionen blandt de kommende arvinger er komplet
overflødig.
Altså lige med undtagelse af din havefræser - hent den, og bed dine
søskende om at passe sig selv.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Mr. Handsome

Dato : 27-09-03 08:19

> [...]
> overflødig.
> Altså lige med undtagelse af din havefræser - hent den, og bed dine

Tak for din forståelse, men havefræserproblemet, er kun en meget lille
problem i forhold til mine brødres store "ta' selv fest" på dødsboet. Her
snakker vi værdier på mere end 100000, som de har fjernet fra boet, inden
det er blevet behandlet. Den længstlevende (min mor) er senil dement, så jeg
har bedt skifteretten kigge på mine brødres ugerninger !.