Andet multimedie
bentjuul 3670
At sætte 3 billeder sammen uden kvalitets ~
Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 25-09-03 17:32

Hejsa

Er der en der kan hjælpe mig med hvilket program jeg skal bruge hvis jeg har
3 jpg filer som jeg gerne vil have sat sammen ved siden af hinanden og gemt
i et stort billede.

Kan godt gøre det, men så kommer mit program og spørger hvilken kvalitet jeg
vil gemme i.

Jeg vil ikke gemme i nogen kvalitet kun lave en fil hvor de 3 original
billeder er sat sammen

/Thorkild

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-03 17:50

"Thorkild Nielsen" <Thorkild_fjern_@s16.dk> skrev :

>Kan godt gøre det, men så kommer mit program og spørger hvilken kvalitet jeg
>vil gemme i.

Det er meget almindeligt for jpgbilleder, det er jo komprimerede
billeder og ofte vil man gøre dem mindre, hvis de skal bruges på
hjemmesider (for ikke at blive for tunge).

>Jeg vil ikke gemme i nogen kvalitet kun lave en fil hvor de 3 original
>billeder er sat sammen

Vælg mindste komprimering/højeste kvalitet.

--
Knud

Fra : KNL DtP

Dato : 25-09-03 17:53

"Thorkild Nielsen" <Thorkild_fjern_@s16.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> 3 jpg filer som jeg gerne vil have sat sammen ved siden af hinanden og

Hvis du har Photoshop kan du oprette et nyt billede med de mål du ønsker
(Ctrl+N). Åben de tre JPEG-billeder og hiv dem over i det nye. Lav evt.
tilretninger og vælg Save as... her vil jeg anbefale TIFF elller PNG, som
begge er tabsløse filformater.

TIFF kan med fordel komprimeres med LZW - dog fylder PNG stadig mindst. Nu
skriver du ikke hvad du skal bruge billederne til, men skal de trykkes, så
understøtter TIFF CMYK-farver, som man bruger ved firefarvetryk.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 25-09-03 18:12

> Nu skriver du ikke hvad du skal bruge billederne til, men skal de trykkes,

> understøtter TIFF CMYK-farver, som man bruger ved firefarvetryk.

Det er 3 dele af en webside, der gerne skulle samles så man ikke behøver at
køre med frames

/Thorkild

Fra : KNL DtP

Dato : 25-09-03 19:00

"Thorkild Nielsen" <Thorkild_fjern_@s16.dk> skrev i en meddelelse

> Det er 3 dele af en webside, der gerne skulle samles så man ikke behøver
at
> køre med frames

Okay - så skal du næsten bruge PNG, men det fylder så meget mere end JPG, at
det lille kvalitetstab gen-kompresionen medfører vil være at acceptere -
fremfor at skulle hente et monster stort PNG billede.

Hvis du siger Save for web... i Photoshop, så kan du indstille JPG
kompressionen og med det samme se, hvor meget det går ud over kvaliteten.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-09-03 19:43

Thorkild Nielsen wrote:

> Er der en der kan hjælpe mig med hvilket program jeg skal bruge
> hvis jeg har 3 jpg filer som jeg gerne vil have sat sammen ved
> siden af hinanden og gemt i et stort billede.

Tag et kig på JPEGJoin fra http://sylvana.net/jpegcrop/

Det skulle kunne sammenflette JPEG billeder uden kvalitetstab.
Jeg har dog ikke selv prøvet det.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/