Grov eller simpel uagtsomhed...
Fra : Jeppe Haugstrup

Dato : 25-09-03 15:03

Min søster kom for et stykke tid siden til at total skade et par biler!

Hun havde endvidre fået frakendt sit kørekort 7-8 mdr. før denne ulykke,
dette i forbindelse med en hastihedsovertrædelse. En betinget frakendelse..

Er det grov eller simpel uagtsomhed at hun stadig fører en bil, upåagtet at
hun ikke har sit "lovlige" kørekort længere?..

Jeg tænker her på om forsikringsselskabet kan køre en erstatningssag på
hende efterfølgende, efter at have betalt skaderne (dette er sket) ?

M.v.h.

Jeppe Haugstrup

Fra : anders majland

Dato : 25-09-03 16:39

> En betinget frakendelse..
>
> Er det grov eller simpel uagtsomhed at hun stadig fører en bil,
upåagtet at
> hun ikke har sit "lovlige" kørekort længere?..

Øeh hvis hun "kun" har fået en betinget frakendelse af kørekortet har
hun det vel stadigt ?

/A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 21:25

anders majland skrev:

>upåagtet at

>Øeh hvis hun "kun" har fået en betinget frakendelse af kørekortet har
>hun det vel stadigt ?

Men betingningen blev vel ophævet da hun kvadrede en flok biler,
og nu kører hun åbenbart stadig bil.

--
Bertel

Fra : MAndersen

Dato : 25-09-03 20:41

"Jeppe Haugstrup" <Jeppehaugstrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tænker her på om forsikringsselskabet kan køre en erstatningssag på
> hende efterfølgende, efter at have betalt skaderne (dette er sket) ?

Det kan slet ikke afgøres ud fra det du skriver. Hvis hun er kørt over for
rødt, i en brandert mens hun talte i mobiltlf. er det groft uagtsomt - men
har hun "glemt" at bremse.......... skriv noget mere.

Forsikringsselskabet kører ikke en erstatningssag på hende med mindre hun
med fuldt overlæg er kørt ind i bilerne, eller det kan betegnes som groft
hensynsløshed (mener det er FL§108). Denne § er anvendt et par gange
tidligere.

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : jensen

Dato : 25-09-03 21:51

FL§108, hvor finder jeg denne paragraf?
Jensen

Fra : David T. Metz

Dato : 26-09-03 13:07

jensen skriblede:
> FL§108, hvor finder jeg denne paragraf?

Klip i det du citerer og svar under.

FL=Færdselsloven. Alle love finder du på www.retsinfo.dk

Direkte link:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Jeppe Haugstrup

Dato : 25-09-03 22:14

Grunden til at jeg ikke skrev mere er at der sådan set ikke er mere at
fortælle..

Hun påkørte ved et uheld en parkeret bil, der blev total smadret og den bil
hun selv førte ligeledes..

Hun havde mistet kørekortet fordi hun i den betingede periode ikke havde
penge til at tage den orienterende køreprøve...

Jeppe

Fra : Jack

Dato : 26-09-03 09:49

"Jeppe Haugstrup" <Jeppehaugstrup@hotmail.com> wrote in message
> Hun påkørte ved et uheld en parkeret bil, der blev total smadret og den
bil
> hun selv førte ligeledes..

hmm, hvordan kan man påkøre en parkeret bil uden at det er groft uagtsomt?
Jeg mener at total skade to biler, hvoraf den ene var parkeret virker på mig
som om hun har kørt med hovedet under armen.

Fra : Henrik Petersen

Dato : 26-09-03 10:45

> [...]
mig
> som om hun har kørt med hovedet under armen.

Hun burde sendes direkte i fængsel for sin dumhed og hænge på den erstatning
det koster for de 2 biler...oxo dette for sin dumhed..tænk hvis folk der
havde fået taget deres kørekort, alligevel kørte bil. Så er der jo ingen
grund til at fratage folk deres kørekort og i det hele taget at have en
færdselslov ikk, hvis der inge repesalier var..og folk ikke overholdte
dette.

henrik

Fra : David T. Metz

Dato : 26-09-03 13:14

Jeppe Haugstrup skriblede:

> [...]
>
> Jeg tænker her på om forsikringsselskabet kan køre en erstatningssag
> på hende efterfølgende, efter at have betalt skaderne (dette er sket)

Det fremstår lidt uklart for mig, hvad situationen er:

1 for 7-8 mdr siden fik hun betinget frakendt kørekort
2 for et stykke tid siden totalskadede hun to biler

Hvad skete der så - fik hun dér frakendt kørekortet?

Kører hun stadig bil?

Hvad mener du med hun ikke har sit "lovlige kørekort"? - Har hun et
ulovligt et i stedet?

Jeg har svært ved at se at 1 og forsikringssagen som følge af 2 har noget
med hinanden at gøre - men hvis hun stadig kører bil efter en frakendelse
er det klart forsikringen vil få regres mod hende.

Fra : Jeppe Haugstrup

Dato : 26-09-03 18:13

Hej David..

Jeg er for så vidt enig.. Sagen er den at hun ikke havde kørekortet da hun
påkørte bilen.. Derfor spørgsmålet.

Jeg er som jeg skriver delvist enig i at forsikringen har regres imod hende,
men ikke helt alligevel.

1. Kørekortet blev frakendt betinget. (Den eneste grund til at hun mistede
det helt var p.g.a. manglende økonomi til at generhverve det).
2. Hun kørte ikke for skærkt eller noget andet (Der blev selvfølgelig
optaget rapport).

Hun har selvfølgelig culpa, men nok ? (Men er den så grov)

Jeppe